Balet i strast u MUO: Ljubav i ples isprepleteni u jedinstvenoj priči
Muzej za umjetnost i obrt posljednjih je godina postao sinonimom za adventsku čaroliju Zagreba. Nakon izložbe temeljene na baletu Orašar i njegovoj kontekstualizaciji u povijesti svjetskog kazališta, sinoć je otvorena izložba Balet i strast – donacija Jelka Yureshe koja dotiče, ne samo uzbudljivu i prigodnu blagdansku notu, već i jednu nevjerojatnu životnu priču dečka s Gornjeg grada.
Željko Jureša je hrvatsko-britanski baletni umjetnik, a prati ga i epitet princa svjetskih baletnih scena, koji je slavu stekao na pozornicama London Festival Balleta, venecijanskog La Fenice i milanskog Teatro alla Scala. Na njegovom životnom putu pratila ga je supruga i plesna partnerica Belinda Wright i njihovo je zajedničko, plesno i ljubavno, iskustvo sakupljeno u jedinstvenoj zbirci slika, knjiga, fotografija i kostima koje su donirane Muzeju za umjetnost i obrt. Imala sam zaista neprocjenjivu čast i priliku prošetati ovom izložbom s Yureshom te poslušati njegove anegdote i uspomene, ako se uzme u obzir kako je u nekim od izloženih kostima plesao prije četrdesetak ili pedesetak godina. Nije ih otada vidio, pogotovo u muzejskom kontekstu, što je izazvalo posebnu emociju i u njemu i u svima prisutnima. Spomenuo je kako su ga kritičari u Engleskoj pokušali preimenovati u Jelko Yuresha, i tako su Belinda i on, zbog abecednog poretka, redovito završavali na posljednjim mjestima u svim programima. Naravno, to je činjenica koja nije ni u kojem slučaju umanjila važnost i veličanstvenost njihove izvedbe.
Plesno i ljubavno partnerstvo
Tako se lagano i plaho odmotava i klupko dirljive ljubavne priče i plesnog partnerstva koja prožima ovu izložbu. U nazivu izložbe naznačene su teme, balet i strast, koje se potom iščitavaju i kao strast prema plesu kao umjetničkom izrazu i kao romantičan element. Zaista je nevjerojatno svjedočiti detaljima poput Yureshovih crteža i uljanih portreta Belinde Wright u baletnoj haljini. Apsolutno je čarobna i graciozna Belindina crno-bijela fotografija kao Giselle s London’s Festival Ballet koja nikoga neće ostaviti ravnodušnim. Uz ostale fotografije, plakate i knjige, pa i detalje poput ukrasa za kosu, vjenčića i tijara, pred promatračem se polagano rastvara fascinantna životna priča.
Ljepota i tragedija
Predstavljene su fotografije i predmeti nekih od najistaknutijih protagonista baletne scene 20. stoljeća, što je od izuzetnog značaja, ne samo za stručnjake, već i za širu javnost koja je zaljubljena u ovaj kazališni segment. Ana Pavlova, Maja Pliseckaja, Oleg Briansky, Kathleen Crofton i prva hrvatska primabalerina Mia Čorak Slavenska samo su neka od značajnih imena. Međutim, unatoč svim prekrasnim stvarima koje vežemo uz balet, poput ljupkosti, sklada i snage, Yuresha je govorio i kako, upravo zbog određene prirode takve profesije, većina baletnih plesača u jednom trenutku počne gubiti razum. Jedan akvarel s balerinom na svojoj poleđini krije pismo Vere Volkove koja piše kako joj je život težak i kako će se osloboditi svega tek kada ode u nebo. Također je zanimljivo primijetiti i na koji način je na jednom portretu predstavljena svojedobno najslavnija i najbogatija balerina Ana Pavlova tek nekoliko godina prije smrti – ona je obgrljena tajanstvenom tamom i melankolijom.
Nakon zavidne plesačke karijere, Yuresha se povukao sa scene i počeo njegovati svoje druge strasti, među kojima je i sakupljačka. Upravo toj njegovoj strasti možemo zahvaliti na prekrasnoj izložbi koja je u Zagrebu predstavila jednu od mnogih zbirki, čiji se dijelovi nalaze u New Yorku, Londonu i Zürichu. U Hrvatskoj trenutno nemamo poseban muzej glazbe, baleta i kazališne umjetnosti, no ova donacija je potencijalna jezgra koja će možda motivirati stvaranje jednog takvog muzeja. Neovisno o godišnjem dobu, ova izložba će bez sumnje zagrijati mnoga srca.
Izložba Balet i strast – donacija Jelka Yureshe u Muzeju za umjetnost i obrt otvorena je do 18. veljače.