Istaknuto
03.07.2020.

Vrijeme čitanja: 12 minute Pratili smo predviđanja pa smo odlučili izdvojiti i prokomentirati programe za kulturu onih koji već danima krase vrh anketa mnogih portala.

01.07.2020.

Vrijeme čitanja: 3 minute U rubrici Nova glazba slušajte najzanimljivije aktualne singlove i glasanjem odaberite svog favorita na domaćem glazbenom terenu.

Izvedbene umjetnosti

Premijerom baleta “Čipka” riječki HNK Ivana pl. Zajca otvara ljetnu sezonu

05.06.2020. Tim HrvaćaninFoto: www.hnk-zajc.hr
Vrijeme čitanja: 2 minute

Prva kazališna premijera nakon privremene prisilne pauze u kazališnoj sezoni održat će se u riječkom HNK Ivana pl. Zajca. Balet “Čipka” koreografkinje Maše Kolar na glazbu Tene Novak otvorit će ljetnu sezonu HNK Ivana pl. Zajca u petak, 5. lipnja s početkom u 20 sati.

U potrazi za hrvatskim kulturnim nasljeđem, Maša Kolar inspiraciju za balet pronašla je u nacionalnoj povijesnoj tradiciji i folkloru – od tradicionalnih obrta izrade čipke u Hrvatskoj, povijesnih zapisa o čipkarstvu, života čipkarica, paške nošnje do folklorne glazbe. Istovremeno postavlja pitanja: koliko je to nasljeđe danas važno i kako ono može pronaći suživot sa suvremenim društvom? Maša Kolar u paškoj čipki, u njenoj strukturi i ritmu pronalazi izvor za stvaranja koreografske strukture, a kroz temu čipke istražuje odnos suvremenosti i tradicije.

“‘Čipka’ je za mene priča plesa, plesa koji ne koristi prostor kao neku popratnu okolnost, on se bavi prostorom koji tako prestaje biti sredstvo za ostvarenje plesa postajući subjektom i temom izvedbe. Gledajući tako, jasno je da se struktura čipke i njena transpozicija u plesnu umjetnost može gledati kao ‘ples u prostoru’, ali i kao ‘prostor u plesu'”, ističe Kolar.

Foto: www.hnk-zajc.hr

Proces i tijek stvaranja glazbe za balet “Čipka”, prema riječima skladateljice Tene Novak, tekao je inspirativno i spontano. “U odnosu između suvremenog i arhetipskog ovdje postoji bliska povezanost, a tome pridonose postupni i promišljeni zahvati u izmjenama klasičnog i etnološkog glazbenog izraza temeljenog na melodiji s onim elektronskim i eksperimentalnim, temeljenim na ritmu ili atmosferi. Tema ‘Čipke’ je iskonski prapovijesna, ali i suvremena, jer u svojem bogatom izražajnom duhu obnavlja misao mudrosti i nasljeđa kao što i postavlja aktualna i suvremena pitanja estetike i inspiracije univerzalnom ljepotom i harmonijom”, ističe Novak.

Čipkarice kao inspiracija

Scenografkinja i kostimografkinja Petra Pavičić inspiraciju ju podjednako pronalazila u čipki kao i u čipkaricama koje su ju izađivale. “Žene, koje su stoljećima mukotrpnim samoodricanjima, samokontrolom i savladavanjem zahtjevnih tehnika stvarale umjetnička djela, podjednako su nam bitne kao i sam produkt njihovih ruku. U vizualnom smislu, kostim kojeg plesačice i plesači nose obilježava ih kao subjekte u apstrahiranim tradicionalnim nošnjama, jednako kao što od njih čini objekte samih igli s koncem koje pokretom stvaraju čipku”, kaže Pavičić.

“Čipku” izvode članice i članovi riječkog baletnog ansambla: Emanuele Amuchástegui, Marta Kanazir, Ksenija Krutova, Laura Orlić, Daniele Romeo, Tilman Patzak, Morgan Perez, Daniele Romeo, Tea Rušin, Carlos Huerta Pardo, Maria Matarranz, Maria del Mar Hernandez, Nicola Prato i Svebor Zgurić.

Dramaturginja i asistentica koreografkinje je Maja Marjančić, a oblikovatelj svjetla Saša Fistrić. Nakon premijere u petak, balet “Čipka” na programu Zajca je i 6., 8. i 9. lipnja s početkom u 20 sati.

(Visited 58 times, 4 visits today)

Komentari