DNEVNIK VELIKOG PERICE: Zagreb ’60-ih je živ!

Gramofon, ploče, šlageri i plesnjaci – Brešanova družina serijom oživjela Zagreb 60-ih godina

Prva epizoda (Fulir i fulir) šestodijelne serije „Dnevnik velikog Perice” u režiji Vinka Brešana emitirana je u ponedjeljak, 8. ožujka u udarnome terminu na Prvome programu HRT-a, pola stoljeća nakon nastanka kultne ‘ljubavne komedije s pjevanjem’ „Tko pjeva zlo ne misli” redatelja Kreše Golika (snimljene prema noveli Vjekoslava Majera „Iz dnevnika malog Perice”). Scenarij, uz Brešana, potpisuju Renato Baretić, Emir Imamović Pirke te Albino Uršić koji je ujedno i idejni autor ovoga projekta.

Nova hrvatska mini-serija „Dnevnik velikog Perice” inspirirana je Majerovom i Golikovom kreativnom ostavštinom, no riječ je o posve novoj priči koja se zbiva u Zagrebu ’60-ih godina. Tih se godina Zagreb ubrzano razvija istodobno s bogatom pop-kulturom koja intenzivno prodire u onodobno socijalističko društvo. Peričina naracija u formi dnevničkih zapisa i dalje je prisutna.

dnevnik velikog perice

Nekada i sada

Perica Šafranek (Živko Anočić) sada je odrastao, oženjen i zaposlen kao profesor hrvatsko-srpskog jezika u zagrebačkoj osnovnoj školi. Njegova žena Željka (Csilla Barath Bastajić) daktilografkinja je u milicijskoj stanici. Njihov je odnos pomalo hladan, Željka svoga muža smatra nepoduzetnim, nema sluha za njegovu ljubav prema glazbi, a Perica od nje skriva svoj san o tome da postane pjevač popularnih šlagera. Perica i Željka nemaju djece i već deset godina žive na Gornjem gradu s Peričinom majkom Anom Šafranek (reprizira je Mirjana Bohanec Vidović, jedina članica filmske glumačke postave) koja od smrti Peričinoga oca Franje nije zapjevala ni sekunde. U seriji je i Peričin najbolji prijatelj Žnida (Dušan Bućan), sin pokojnoga vlasnika gostionice Žnidaršića (u koju je Peričin otac rado zalazio). Gostionica je u međuvremenu nacionalizirana, ali to ne sprječava Žnidu da iz nje planira svoje sumnjive poslove te da s Pericom ondje ‘popije pokoju’.

dnevnik velikog perice

Smrt Peričinog tetka Ernesta Fulira koji nećaku ostavlja stan na Zrinjevcu, iznenadno pojavljivanje njegova brata Eugena (Otokar Levaj), zaposlenje Nade (Iva Babić) kćeri zastavnika JNA Žegara (Nikola Kojo) kao profesorice glazbenog u školi u kojoj predaje Perica, kao i dolazak novoga zapovjednika milicijske stanice Karla Bulića (Goran Navojec) događaji su koji predstavljaju višestruki potencijal za zanimljiv zaplet Brešanove serije.

„Dnevniku velikog Perice” zaista ne nedostaje živopisnih likova – jedan od njih je i inspektor Matić (Pjer Meničanin) koji agilno prati Žnidine švercerske aktivnosti kao i duhovita gostioničarka Katarina, odmila zvana Kača (Ana Begić Tahiri) za koju je zastavnik Žegar očito zainteresiran.

dnevnik velikog perice

Nenametljiv humor i kvalitetna gluma

Da humora, kao ni pjesme, u „Dnevniku velikog Perice” neće nedostajati postalo je jasno odmah na početku prve epizode kada na Fulirovom sprovodu 4. travnja 1964. tajnik mjesne zajednice August Cesarec Marinković pomiješa papire tijekom pogrebnoga govora. No taj humor nije napadan, već odmjeren i prepušten publici na prepoznavanje. Uostalom, humor je individualna stvar.

Gluma je kvalitetna i zabavna, a glumci svojim izvedbama uspijevaju zaokupiti i održati pažnju publike. Posebno valja pohvaliti decentnu glumačku izvedbu Mirjane Bohanec Vidović koja se kao mama Šafranek nakon dugo vremena vratila pred kamere.

dnevnik velikog perice

Prolazi sve

U „Dnevniku velikoga Perice” glazba je esencijalna. Skladatelj i glazbeni urednik serije je Coco Mosquito. Izabrana glazba autentično dočarava Zagreb ’60-ih. Romantična koreografija (imaginarni ples Nade i Perice) popraćena pjesmom Prolazi sve Stjepana Jimmyja Stanića koju Perica izvodi na školskoj pozornici povodom proslave Međunarodnoga praznika rada simpatično funkcionira. Golubovi Ive Robića uz stiliziranu najavu serije uvlače publiku u svijet odrasloga Perice vrlo brzo i uspješno, a pjesma Još samo večeras Drage Diklića koja prati odjavu prve epizode dodatno sofisticira seriju kao ‘ljubavno pismo nekadašnjemu Zagrebu’.

Kostimi, scenografija i fotografija odgovorni za toplu atmosferu

Seriju krasi specifična vizualna toplina što je dokaz kvalitetnoga posla koji je uz cjelokupnu ekipu odradio direktor fotografije Radislav Jovanov Gonzo. Kostimi Željke Franulović vizualno privlače publiku i u službi su likova koje igraju glumci, kao i scenografija Željke Burić koja mnoštvom detalja koketira s Golikovim filmskim svijetom dok istodobno naglašava kako je sada ipak riječ o šezdesetima.

Sve epizode serije „Dnevnik velikog Perice” bit će dostupne i putem službene HRT-ove aplikacije HRTi.