WOLFWALKERS: Priča o prijateljstvu prirode i čovjeka

wolfwalkers

Alternativa komercijalnoj animaciji

U doba prevlasti računalno generiranoga animiranog filma nastalog u okviru velikih filmskih studija, ljubitelji sedme umjetnosti aktivno tragaju za manjim, intimnijim filmskim ostvarenjima počesto žudeći za nekoć prisutnijom tradicionalnom animacijom. Neupitnu vrijednost (pa i nužnost) tradicionalne animacije potvrđuje „Wolfwalkers” (2020) – ručno-crtana, fantastična avantura irskoga studija za animaciju Cartoon Saloon nastala u suradnji s luksemburškom filmskom tvrtkom Melusine Productions u režiji Tomma Moorea i Rossa Stewarta.

„Wolfwalkers” premijerno je prikazan na 45. Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu prošle godine, a digitalno je dostupan putem video on demand usluge Apple TV+. Stekao je naklonost kritičara, što uz ostala priznanja potvrđuje i nominacija u kategoriji Najbolji animirani film na ovogodišnjoj 93. dodjeli Oscara. Treći je to i posljednji dio Mooreove animirane trilogije inspirirane irskim folklorom koju čine i filmovi „The Secret of Kells” te „Song of the Sea”.

wolfwalkers

Maštovit spoj povijesti i folklora

Irski grad Kilkenny u kojemu je smještena radnja „Wolfwalkersa (danas sjedište Cartoon Saloona) završio je pod upravom engleskih doseljenika zbog brutalne kolonizacije Irske koju je u 17. stoljeću proveo engleski državnik Oliver Cromwell. Upravo je Cromwell poslužio autorima filma kao glavna inspiracija za lik antagonista – puritanskoga tiranina Lorda Protectora (Simon McBurney). Doselivši iz Engleske u Irsku s kćerkom Robyn (Honor Kneafsey), lovac Bill Goodfellowe (Sean Bean) po zapovijedi Lorda Protectora mora pobiti sve vukove koji žive u šumi izvan gradskih zidina i predstavljaju prijetnju za stanovništvo Kilkennyja.

Buntovna Robyn, koja želi postati lovac baš poput oca, odluta u šumu gdje upozna Mebh Óg MacTíre (Eva Whittaker), divlju djevojku koja živi s čoporom vukova dok čeka svoju nestalu majku Moll (Maria Doyle Kennedy). Robyn i Mebh postaju prijateljice te Robyn ubrzo shvati da dijeli više zajedničkoga sa šumskim svijetom negoli sa stanovnicima Kilkennyja. Njezin se odnos s ocem rapidno pogorša kada Robyn postane dio čopora koji Bill mora istrijebiti.

wolfwalkers

Irski je šarm uspješno prenesen

Vizualni dizajn filma odiše estetikom vitraža počivajući na kontrastu valovitih i ravnih linija, grada i šume, civilizacije i divljine. Moore uranja publiku u raskošno obojen svijet prirode već prvim kadrom filma i postavlja ga u kontrast s urbanim okruženjem oskudnijega kolorita.

Uz vizualnu komponentu, za atmosferu „Wolfwalkersa” zaslužna je glazba koju kao i za prethodna dva filma Mooreove animirane trilogije inspirirane irskim folklorom potpisuju francuski skladatelj Bruno Coulais te irska folklorna glazbena skupina Kíla. Pjesma Running with the Wolves iz 2015. norveške kantautorice Aurore u osvježenomu ruhu postala je zaštitni znak „Wolfwalkersa”.

Empatija, tolerancija i dijalog su u fokusu

Važnu ulogu u filmu zauzima odnos prema drugome. Na temelju različitih odluka i postupaka likova u filmu publika može prepoznati dva smjera postupanja prema drukčijemu od nas – jedan je zatiranje tuđe životne okoline insistirajući na vlastitim načelima življenja, a drugi je iskazivanje želje za međusobnim suglasjem i upoznavanje tuđih posebitosti. U tome kontekstu značajnu simboliku u „Wolfwalkersima” (kao i u ostatku Mooreove animirane trilogije) nosi kružna kompozicija unutar pojedinih kadrova koja implicitno sugerira univerzalnost i harmoničnost koja spaja čovječanstvo i prirodu te nadrasta različitosti.

Osim što film odašilje snažnu ekološku poruku te prikazuje destruktivnost ksenofobije, upozorava i na opasnost vjerskoga fundamentalizma koji je u opreci s razvitkom empatije i tolerancije kod pojedinca kao i s mogućnošću međukulturalnoga dijaloga.