Dokukutak: Ulična umjetnost u punome sjaju (“Exit Through the Gift Shop”, Banksy)
Street art (ulična umjetnost) dobio je na popularnosti 1980-ih kad je naglo porastao broj grafita u svjetskim metropolama. Taj naziv podrazumijeva vizualan oblik umjetnosti koji se može vidjeti na javnim mjestima i obično je tamo “ilegalno” postavljen. Dokumentarac Exit Through the Gift Shop (2010) koji je, navodno, režirao sam Bansky, nastavak je priče o uličnoj umjetnosti i njezinoj evoluciji od neuglednih grafita i običnog vandalizma do promišljenog umjetničkog izražavanja. Dokumentarac tako prikladno otvara pjesma Richarda Hawleya “Tonight the Streets are Ours” koju prate razne kratke scene u kojima nepoznati ljudi nanose grafite na zgrade, vozila, zidove, prometne znakove i druge objekte koji se nalaze u javnom prostoru.
Protagonist je dokumentarca Thierry Guetta, Francuz koji već neko vrijeme živi u Los Angelesu, a strast mu je snimanje te svugdje ide sa svojom kamerom, čak i u kupaonicu. Thierry tako jednom prilikom odluči snimati svojeg francuskog rođaka dok on, koristeći šarene pločice, stvara likove iz popularne igrice Space Invaders (1978). Francuski rođak zapravo je Invader, poznati ulični umjetnik koji svoje “space invadere” lijepi na vidljiva javna mjesta. Thierry mu je, zaintrigiran njegovim neobičnim ponašanjem, odlučio pomoći dok to radi i istovremeno ga snimati. Na taj mu se način otvorio svijet ulične umjetnosti i s vremenom je dobio pristup mnogim uličnim umjetnicima kao što su Andre, Zeus, Shepard Fairey, Seizer, Neckface, Ron English, Swoon, a na kraju i sam Banksy.
Uz zanimljiv uvid u stvaranje poznatih (i manje poznatih) oblika ulične umjetnosti i kratku pozadinsku priču iza nekih od njezinih većih umjetnika, naglasak je također na zanimljivom kontrastu upravo između takve, zapravo kratkotrajne umjetnosti i vječnosti snimaka koje Thierry radi. Njegova manična potreba da snima sve oko sebe i zabilježi svaki trenutak koji stigne s namjerom da ljudi i trenuci tako traju vječno, upravo je suprotna od onoga što ulična umjetnost predstavlja. Ona je tu da šokira, provocira, kritizira i svima je lako dostupna dok je ne unište vremenski uvjeti ili netko ne oboji iznova zid na kojem se nalazi, ali društvene mreže poput Facebooka i Instagrama učinile su je manje kratkotrajnom nego što je to isprva bio slučaj. Postavlja se pitanje je li uličnim umjetnicima to drago ili se to protivi njihovim principima i zapravo umanjuje vrijednost onoga što stvaraju?
Vrijednost ovog dokumentarca leži u tome što hvata proces stvaranja ulične umjetnosti, više nego nju samu, i što pokušava sažeti sve one stvari koje se događaju “iza scene”, iza onoga što je nama, kao promatračima, dostupno. Doduše, u jednome se trenu potrebno zapitati je li to što gledamo stvarno ili je na tragu sličnih “lažnih” dokumentaraca kao što su bili The Blair Witch Project (1999) i Borat (2006)? Banksy tvrdi da je dokumentarac stvaran, no sam Thierry pomalo podsjeća na Nate Tatea, lika o kojem je William Boyd napisao lažnu biografiju kako bi poljuljao znanje o svjetskim umjetnicima i umjetničkim djelima s tvrdnjom da je Nat Tate bio veliki ekspresionist koji je uništio 99% svih svojih djela.
Lako je moguće da je Exit Through the Gift Shop zamišljen kao jedan oblik performansa, ulična umjetnost koja se pod krinkom dokumentarca ušuljala na naše ekrane i prodala nam priču koja nije nimalo istinita (ili je tek djelomično istinita) s namjerom da nas uljuljka u osjećaj sigurnosti, a zatim šokira kad počnemo ozbiljnije razmišljati o nelogičnostima priče koja nam je servirana. Na vama je samima da odlučite o čemu se radi, u tome je i ljepota ovoga dokumentarca. U svakom ćete se slučaju zabaviti jer je Thierry, bilo da je stvaran ili nije, prije svega komičan lik, a skriveni svijet uličnih umjetnika beskrajno je zanimljiv, bilo da je to što nam je prikazano slučajno odabrano ili ima neki dublju poruku.