novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Glazba

Evolucija žanra – Glam metal: Uspon i pad najrazuzdanijeg glazbenog žanra

Vrijeme čitanja: 6 minute

Glam metal, uspon i pad – čemu ovakav težak naslov koji od prve osuđuje jedan žanr na propast? Svi danas znaju za taj žanr metal glazbe, na kojeg možemo bezbrižno skakati, pjevati i veseliti se, kao da sutra ne postoji. Upravo je to i bila njegova poanta. Glam metal, popularno nazvan i hair metal (pogodite zbog čega), žanr je koji je u svoje vrijeme bio izuzetno popularan, koji je rušio sve pred sobom nezamislivom snagom te u tom jednom desetljeću bio glavna tema svih trač rubrika. To su bili momci na koje su vas vaše majke upozoravale.

Iako je bio izuzetno popularan te je obilježio čitavo jedno desetljeće heavy metal glazbe, njegov je utjecaj na glazbu danas toliko slab da ga jedva pronalazimo. Bilo je i drugih žanrova koji su zamrli nakon nekog vremena, no njihovo se prisustvo osjeća još i danas. Isto se, na žalost, ne može reći za glam metal. No, kako bi rekao Neil Young, “It’s better to burn out than fade away”, a ovi su momci žarili i palili punom snagom. Dobrodošli u osamdesete godine losanđeleskog Sunset Stripa. Dobrodošli u vrijeme bujnih frizura, masivne šminke, šljokičaste odjeće, ludih zabava i vrištećih obožavateljica – vrijeme kad glameri vladali svijetom.

Pravo mjesto, pravo vrijeme

Sedamdesete su godine obilježili bendovi poput The Doorsa, Deep Purplea, AC/DC-a, Queena, Led Zeppelina i Judas Priesta. Svi su se oni svojim pjesmama željeli izboriti za nešto više, imati neku višu svrhu od puke zabave, iako su u svojim životopisima imali jednu ključnu karakteristiku: žestoke tulume. Krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih glazbenici u zaključili da je vrijeme za neki drugi nivo. Ljudi su do onda već bili pogođeni hrpom ratova i kriznih političkih situacija te je postalo preteško nositi se s time. Drugim riječima, ljudima je trebalo oduška, a pronašli su ga na zlatnoj obali – u Los Angelesu.

Sunset Strip dio je Sunset Boulevarda koji prolazi kroz zapadni Hollywood, a čija su glavna karakteristika brojni klubovi. Ti su klubovi svakog dana u tjednu nudili svirke (tada još nepoznatih) bendova te garantirali dobru zabavu. Neki od najpoznatijih klubova sa Stripa su definitivno Whiskey a Go Go, koji je već otprije bio poznat kao domaćin vrhunskih glazbenika, te The Rainbow Room, gdje su bendovi dolazili na afterpartye (sjetite se spota za pjesmu November Rain). Ulice su tih 2,4 kilometara svake večeri bile prepune; na nebu iznad Stripa bio je putokaz za dobar provod.

Dekadencija na glam metal način

Kao što je to već napomenuto, divlje zabave bile su ključne sastavnice ovog razdoblja. Zabave na kojima nije bilo pravila, granica, zabrana. Sve je dozvoljeno, a pretjerivanje je poželjno. Alkohol, cigarete, droge i divlja glazba sastavni su dio života ljudi koji su obitavali u tom području. Sami glazbenici priznaju da se ne sjećaju većine tuluma tamo no, kažu, da nije tako ne bi ni valjalo. Prvo su se održale svirke u raznim klubovima, a potom se išlo u druge klubove ili kod bendova u stan. Jedna od omiljenih odredišta bila su i striptiz klubovi poput Tropicane gdje si je većina glazbenika pronašla djevojke, primarno zato što su striptizete bile jedine koje su imale novaca pa su ih mogle uzdržavati. Jedna od najpoznatijih glam metal balada, Every Rose Has Its Thorn, posvećena je upravo striptizeti koja je Bretu Michaelsu slomila srce.

Publiku ovih bendova je činilo otprilike osamdeset posto žena. Popularno nazvane groupie djevojke, bile su željne zabave i avantura pa nije ni čudno da su ih potražile kod dečkiju kojima je to sastavni dio života. Članovi benda bi s pozornice suptilno ukazivali svom timu koje djevojke moraju pozvati u backstage. A one se nisu bunile. Dapače, to im je bio i cilj. Slobodna ljubav koja je popularizirana u hippie pokretu sad je dobila svoju ogoljelu, sirovu verziju. Ništa nije bilo preekstremno ili sramotno već su se takvim stvarima hvalile i djevojke i glazbenici.

Zbog toga svega nije ni čudno što većina tekstova njihovih pjesama govori upravo o takvom načinu života. Napij se, pozabavi sa seksi djevojkom iz prvog reda, probudi mamuran i onda sve ispočetka. Dovoljno je da poslušate pjesmu Animal grupe W.A.S.P. (iako je pjevač u međuvremenu postao kršćanin i odrekao se te pjesme). Upravo se ta pjesma našla na popisu “Prljavih petnaest” PMRC-a (Parents Music Resource Center), odbora koji se zalagao za stroži nadzor nad glazbom kojoj djeca i maloljetnici imaju pristup. Najistaknutija članica tog odbora bila je Tipper Gore, žena senatora Ala Gorea, koju su kasnije mnogi parodirali u svojim pjesmama. Zahvaljujući gospođi Tipper, danas na mnogim albumima stoji natpis “Parental advisory – explicit content”.

Eksplozija glam metala

Dolaskom Van Halena na Sunset Strip scenu započelo je novo razdoblje. Uveli su novi imidž na pozornicu: platforme, natapirana kosa, lateks, koža i poderana odjeća. Budući glam metal bendovi su to primijetili i odlučili ekstremizirati viđeno pa ih danas najviše pamtimo po njihovom stilu. Jedan od bendova koji se najviše isticao bili su Motley Crue koji su zainteresirali publiku tako da su zapalili nekog iz benda na svakom nastupu (na siguran način). Ipak, pjesma Come On Feel The Noise benda Quiet Riot bila je presedan. Do njezinog nezamislivog uspjeha svi su se ti bendovi bezuspješno trudili izbiti na širu scenu. Nakon nje sve su diskografske kuće htjele potpisati ugovor s nekim glam metal bendom. Svi su agenti dolazili u Los Angeles – nije bilo važno je li bend dobar ili nije, bitno da se nalazi na toj sceni.

Svi su bendovi željni uspjeha dolazili na Sunset Strip, a neki od njih, poput Poisona, u tome su i uspjeli. Glam metal se proširio po cijelom SAD-u ponajviše zahvaljujući pojavi MTV-ja. Glemeri su itekako bili svjesni prednosti koje im nudi takav kanal pa su svi masovno snimali video spotove i to najčešće po šabloni: seksipilne djevojke, vatreni elementi u pozadini, montirani egzotični kadrovi. I upalilo je. MTV je po cijele dane puštao pjesme poput We’re Not Gonna Take It grupe Twisted Sister (koja se, ironije li, također našla na PMRC-ovom popisu). U vrijeme kad je njihova popularnost već bila velika, otkrili su još jedan način kako privuči publiku, a najviše onu žensku: power balade. Sve je započelo s pjesmom Home Sweet Home Motley Cruea koja je postigla nezamisliv uspjeh. Nakon toga je svaki bend imao minimalno jednu power baladu na svom albumu.

Izvan grada anđela

Jedan od bendova koji se često vezuje uz pojam glam metala je Def Leppard. Iako su ovi Britanci zanijekali bilo kakvu povezanost s tim pokretom, teško je ne primijetiti neke sličnosti, barem što se tiče onih albuma iz osamdesetih. U SAD-u i susjednoj Kanadi žarila je i palila predivna Lee Aaron, živući dokaz da žene mogu baciti na koljena čak i ukorijenjenu Sunset Strip ekipu, a daleko od nje nije bila ni Britanka Lita Ford. Na albumu “Eat the Heat” (1989.) njemačkog heavy metal benda Accept jasno se može vidjeti utjecaj glam metala, a pojedine zrake glama nisu zaobišle ni njihove sunarodnjake The Scorpions.

Poznata je činjenica da su se osamdesetih godina u Americi potpisivali primarno glam metal bendovi jer su oni bili garancija uspjeha. Metal legende iz Texasa, Pantera, u svojim su počecima bili tipični glam metal bend te su kao takvi izdali čak četiri albuma. Ranije spomenuti bend Twisted Sister podrijetlom je iz New Jerseya, a svoju su karijeru lansirali na istočnoj obali, odnosno u New Yorku. Jedna od najpoznatijih glam balada, Don’t Know What You Got (Till It’s Gone), pripada bendu Cinderella, podrijetlom iz Philadelphije.

Kap koja je prelila čašu

Ako je pretjerivanje bilo ključna karakteristika hair metala, postaje jasan i uzrok njegova propadanja. Kosa je postajala sve bujnija, šminka sve pretjeranija, efekti sve nerealniji. U jednom trenutku ponestalo je načina za šokiranje. Sve je bilo već viđeno. U tom je istom trenutku postalo jasno da je sceni potreban odah od te silne količine… svega. Upravo su se u tom trenutku pojavili Guns ‘n’ Roses, bend koji je, za razliku od ostalih, krenuo uzlaznom spiralom i to baš zahvaljujući svježem zvuku i manjku šarenog lateksa te zakovica. Oni nisu bili bend koji želi pretjerivati, oni su jednostavno bili tamo i svirali kako su htjeli, bez šablone.

Smrtonosni pokret ovom bezbrižnom i razuzdanom žanru ipak je zadala epidemija iz Seattlea – grunge. Zamislite samo šok kad deset godina vladate scenom, zovu vas na sve moguće emisije i festivale kad ono odjednom… odjednom flanel. Melankolija. Bez šminke. Bez ludovanja. Bez divljih, razuzdanih zabava. I svijet ih voli, a vas polako zaboravljaju. Groupie djevojke više ne skaču kod vas u prvim redovima već tamo tuguju zajedno s Kurtom Cobainom. No, svaki vremenski period ima svoje zahtjeve i svoje miljenike – i vrijeme grungea je kasnije završilo i preuzeli su ga neki novi žanrovi.

Gdje su oni danas?

Neki od glam metal bendova iz osamdesetih, poput W.A.S.P.-a i Poisona, i dandanas su aktivni, doduše ne s onolikim uspjehom kakvog su nekad imali. W.A.S.P. se tu ističe i kao onaj koji je uspio nadići tu glam razinu i postati ozbiljniji bend. Prema tvrdnjama pjevača Lawlessa to se dogodilo kad je shvatio da glazbom može utjecati na svoje fanove. Motley Crue i Twisted Sister bili su aktivni do nedavno, no odlučili su da je njihovo vrijeme definitivno završilo.

Megapopularni Bon Jovi nikad se nije isticao kao glam bend, no teško je ne uspostaviti korelacije. Danas se kao “glam metal” bend ističu Steel Panther, koji se također vode za pretjerivanjem osamdesetih, no na parodičan način. Dečki iz Whitesnakea još uvijek rasturaju. Ode tom razdoblju nastale su u filmskoj umjetnosti, a najbolji primjer za to je mjuzikl “Rock of Ages”.

Kako su završavale osamdesete, postalo je jasno da završava i jedna neshvatljiva glazbena era. Većina tih glazbenika danas ne žali pretjerano za frizurama na kojima bi im i Peggy Bundy pozavidjela. Svi oni danas mogu pričati o tim slavnim danima, o životu kakvog malo tko danas može zamisliti. Je li bilo pretjerivanja? Bilo je. Neozbiljnosti? Itekako. Možda nisu utjecali na razvoj glazbe kao neki žanrovi, no u tom periodu utjecali su na čitav svijet. Njihove priče se pamte, a njihova glazba ostaje zauvijek.

Pročitajte još i:

Evolucija žanra – Blues: Mitovi, snovi, usponi i padovi

Evolucija žanra – Shoegaze: Britpop mu je zadao smrtonosne rane, a Amerika ga vratila u život


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije. 

Be social

Komentari