Ususret premijeri: “Gospoda Glembajevi” u baletnom ruhu
“Gospoda Glembajevi“, slavna drama Miroslava Krleže, posljednja je ovosezonska premijera zagrebačkog HNK. No ovoga puta u baletnoj, a ne dramskoj inačici. Svoju baletnu praizvedbu “Gospoda Glembajevi” imat će 30. svibnja; 88 godina nakon dramske praizvedbe u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Koreografiju, režiju, libreto i glazbeni izbor potpisuje Leo Mujić. Kako bi prikazao propast obitelji Glembaj, Mujić koristi glazbu različitih domaćih i stranih skladatelja, poput Ludwiga van Beethovena i Sergeja Rahmanjinova.
Glazba odlično dočarava mračnu atmosferu noći u kojoj se otkrivaju obiteljske tajne, prevare i ubojstva. Na dramatičan početak, praćen zvukom orgulja, nastavlja se prva scena koja više nalikuje na dramsku predstavu nego na tipičan balet. Kostimi, koje potpisuje Manuela Paladin Šabanović, uvode nas u 1913. godinu. Istu ideju ima i scenografija (potpisuje ju Stefano Katunar) koja zanimljivim promjenama, poput prividnog propadanja krova i oluje, dodatno doprinosi ukupnome dojmu.
Što se tiče same koreografije, Mujić je pred zagrebački baletni ansambl stavio težak zadatak. Zanimljivo, da bi strane plesače što bolje upoznao s radnjom djela i likovima koje plešu, Mujić je čitavu dramu preveo na engleski. “Leo želi ući u svaki lik, objašnjavao nam je kako ih što bolje donijeti. Svakako da mi je najteže postići harmoniju između glume, mimike lica i vrhunske plesne tehnike koja se od mene traži u ulozi barunice Castelli”, govori Natalia Horsnell. S Mujićem je surađivala i na ulozi Ane Karenjine 2014. godine. Horsnell je nakon školovanja u Baletnoj školi Zaklade Heinz Bosl u Münchenu u klasi Konstanze Vernon, 2010. angažirana u zagrebačkom HNK, a tri godine kasnije promovirana je u status solistice. Dobitnica je nagrade Ana Roje za cjelokupan umjetnički rad u sezoni 2013./2014. te Slavenska Dance Preservation za izvrsnost u klasičnom plesu.
Glavni lik drame, Leona Glembaja na praizvedbi će plesati Takuya Sumitomo: “Leone je zanimljiv lik. Jako je mračan, težak, neurotičan, zbog čega mi je gluma možda i veći izazov od koreografije. Iako, Mujić je stavio fizički jako zahtjevan zadatak pred nas.” Sumitomo je član zagrebačkog ansambla od 2015. godine. Nakon Baletne škole Homura Tomoi, usavršavao se u Kraljevskoj baletnoj školi u Antwerpenu. Ranije je bio solist Baleta Kazališta Venemuine u estonskome Tartuu te Baleta novosadskoga Srpskog narodnog pozorišta. Dobitnik je nagrade Oskar Harmoš za nekoliko uloga ostvarenih u sezoni 2015./16.
Mujićevi “Glembajevi” sigurno su jedan od zanimljivijih naslova ove sezone. Ranije se predstavio odličnom “Anom Karenjinom” koja je nedavno imala i svoju gostujuću izvedbu u Aleksandrinskom kazalištu u Sankt Peterburgu. Dva djela povezuje nekoliko sličnosti: propadanje obitelji, mračna atmosfera, psihološke i moralne borbe, a zanimljivo je da su ulogu supružnika opet dobili Guilherme Gameiro Alves i Natalia Horsnell. Moglo bi se reći kako Mujić koristi već provjereni recept, zbog čega se od “Glembajevih” očekuje jednak uspjeh.
Osim “Karenjine”, Mujić je u Zagrebu postavio i cjelovečernji balet “Tišina mog šuma”, inspiriran Cesarićevom poezijom. Nakon završetka beogradske Baletne škole Lujo Davičo, Mujić je diplomirao na L’Ecole-atelier Rudra Béjart u Laussannei. Svoje koreografije ranije je postavljao u Berlinskom državnom baletu, Akademiji za glazbu i ples u Zűrichu, Nizozemskom nacionalnom baletu u Amsterdamu, Nacionalnoj Operi u Parizu, Slovenskom narodnom gledališču u Ljubljani, HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, Dubrovačkim ljetnim igrama…
U ovome velikom cjelovečernjem baletu sudjeluje gotovo cijeli baletni ansambl: Guilherme Gameiro Alves, George Stanciu, Andrea Schifano, Balint Rauscher, Duillio Ingraffia, Kornel Palinko, Iva Vitić Gameiro, Rieka Suzuki, Mirna Sporiš i drugi. Dramaturški suradnik na predstavi je Ivan Leo Lemo, umjetnički savjetnik Vlaho Bogišić, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek, oblikovatelj zvuka Svebor Zgurić, a baletna majstorica Suzana Bačić. Izvedbe “Glembajevih” na repertoaru su tijekom lipnja.