Helem Nejse i BBBB serijal: Apsurd i debilizam – karikatura regionalne stvarnosti?

helem nejse

„U rubnoj ulici jedne od gradskih opština ništa se značajno nije dešavalo. Bruca, Braca, Bruda i Brada su se standardno prepušavali.”

Volim bosanskohercegovački humor. Spontano isijava, prirodan je i smjeran. Ljudi su opušteni, pomalo šeprtljavih karakternih crta, što je beskrajno simpatično. Uvijek prijateljski raspoloženi, gostoljubivi, jednostavni, dragi uz dodatak preslatkog naglaska, totalno se razlikuju od ostatka Balkanaca. A i svi su posebni, talentirani, posebno za pjevanje tradicionalne glazbe kao što su sevdalinke, stoga često pokupe komentar kako nitko drugi ne može pjevati tu vrstu glazbe (ne slušam pa ne mogu potvrditi, ali tako kažu u Zvezdama Granda). Kako god, njihovim venama teče drugačija krv. Mi smo previše fejk profinjeni, preglumljeni, zapravo, sterilni bi bila prava riječ. BiH rađa čistu emociju koju ne podređuje filterima, već ju nudi sirovu, a opet savršeno montiranu.

Helem Nejse – spoj umjetnosti i aktivizma

Nekad prije slučajno sam naišao na pjesmu Bosnia koju izvodi sarajevska hip-hop grupa Helem Nejse, a budući da nisam ljubitelj hip-hopa, preskočio sam ju premda mi je držala pažnju dok sam slušao i gledao spot. Nisam se previše zamarao interpretacijom sadržaja, ali sam znao da promiče aktualnost. Drugi put sam se susreo s ovom grupom prateći animirani serijal „Bruca Braca Bruda Brada” (slijede začuđene face revoltirane bezveznim naslovom) i saznao da Helem Nejse itekako aktivistički djeluje, ne samo stvaranjem glazbenog, već i radijskog te video sadržaja u kojima, kombinirajući humor, stvarnost i umjetnost, komentiraju svakodnevni život. Dečki imaju hladno-frajerski vajb, drugačiji su, nisu podložni utjecajima koje slijedi većina i vjerojatno je to karta njihova uspjeha.

Famozni Bruca, Braca, Bruda i Brada debili su iz sarajevskog kvarta Švrakino Selo, smješteni u središte serijala okarakteriziranog kao pop-horor, a svaki od njih jedan je tip ‘društvenog horora’. Nakon sezone koja se referirala na korona virusu, „Uzvraćaju udarac” sezona je koja u potpunosti opravdava naslov sadržajem koji bez dlake na jeziku napada realnost.

Bruda je agresivan, kratkog fitilja i težak za komunikaciju. Aktivno predlaže revolucionarne ideje i smišlja planove realizacije, no nepromišljen je i nedostaje mu pozitivna doza proračunatosti. Brada je naivan i meni najsmješniji lik serijala, posebno kada progovori (moraš poslušati kako to zvuči). Djeluje kao potpuna lijenčina, nezainteresiran je, a to loše prikriva pokušajem sudjelovanja u ionako besmislenim raspravama. Braca je materijalno osiguran, potječe iz bogate obitelji, no nije previše bistar. Tipični primjerak pripadnika elitnog društva (stereotipno gledano). Za kraj, Bruca. Ne znam što misliti o njemu. Pametuje, ne dozira realnost i zapravo je onaj lik koji svima ide na živce s nezanimljivim monolozima. Pripovjedač je Brudin pas Cura (iako je mužjak), a pojavljuju se i likovi koji nas asociraju na stvarne osobe, posebno iz politike, no to je, naravno, samo sličnost.

Balkanski odgovor na South Park ili domaća stvarnost?

Ova četvorka pokretač je humoristične i satirične radnje koja služi kao karikatura regionalne stvarnosti. Teme o kojima progovaraju, pomalo zavijeno u maglu slučajnosti, društveno-političkog su tipa. Premda je to područje bez imalo sumnje škakljivo, Helem Nejse koristi britak i brutalan humor, što je sasvim opravdano kada je cilj osvijestiti publiku. Uostalom, smatraju kako je skandalozan pristup izražavanju mišljenja zahtjev modernoga doba, posebno u javnome poslu gdje se svi natječu za komadić prostora.

BBBB serijal uspoređen je s popularnom američkom animiranom serijom South Park koja je također orijentirana na četiri mladića koja se nalaze u vatri osjetljivih tema (globalno zatopljenje, zlostavljanje djece, religija, homofobija, ismijavanje političara, itd.) s ciljem promoviranja liberalnog stajališta. Ipak, South Park nastao je na liberalnom teritoriju te se bavi problemima na globalnoj razini pa ga je samim time bilo lakše predstaviti javnosti, zbog mindseta polazne točke, a i moguće neprijateljstvo nekolicine prema sadržaju podijeli se na broj stanovnika što na kraju rezultira prolaznom ocjenom. BBBB je tu u problemu. Nastaje na Balkanu koji je još uvijek ekstremno konzervativan, bavi se temama ovoga područja i namijenjen je za publiku istog. Extra informacije su nepotrebne, sve ti je jasno.

BBBB – ogledalo otupjele stvarnosti

Bruca, Braca, Bruda i Brada ustvari su slika i prilika našeg društva koje je jako samo na riječima, revolucionarno unutar svoja četiri zida, sa samopouzdanjem koje splasne u roku pet minuta jer „pametnije je da šutim”. Konstantno kukanje, a istovremeno nepoduzimanje konkretnih akcija široko su otvorena vrata korupciji, nepotizmu, nacionalnoj netrpeljivosti i ostalome što BBBB serijal stavlja u prvi plan. Svakodnevica je izvor inspiracije za Helem Nejse koji svoju okolinu podlaže fikciji, s time da ne mora izmišljati humor jer je naše društvo samo po sebi dovoljno smiješno. To je to. Skupe se četiri debila i raspravljaju o gorućim temama na „pozdravio sam se s mozgom” način čime je više nego očito da nam je stvarnost apsurd.

Humor je tu samo sredstvo da se priča jednostavno i efektno prenese. On je jedna od rijetkih stvari koje Balkan razumije. Čak dobro prolazi i zanimljivo je uklopljen u banalni kontekst BBBB razgovora od kojih te zaboli glava koliko ne vode nigdje, a na sve to, neslaganje je na visokom levelu što nerijetko završi tučom. Tako se kod nas rješavaju nesuglasice. Samo je jedna ispravna perspektiva pa se izvoli prilagoditi jer ćemo te u suprotnom gađati mržnjom. Previše je tu ponosa bez pokrića.

U posljednjih trideset godina na ovom području nije došlo do značajnije promjene. Ipak, teži se promjenama pa ih se ishitreno uvodi preko noći. No, i to brzo propadne pa smo kako god okreneš redovito na nuli. Crna komedija društva, zalutalog između konzervativizma čije su spone još uvijek neutemeljeno prejake i naginjanja prema liberalizmu koji je temelj budućnosti, vapaj je za promjenom.

I onda gledaš serijal i zanimljivo ti je, smiješ se, pokušavaš dohvatiti foru, a zapravo si ti sam ta fora, predmet sprdnje koji svjesno odbacuje svoje kvalitete, želje, slobodu u korist manipulacijom naoružanog režima. A on odlično zna kako iskoristiti tromost društva u svoju korist. Ali da, puno ljudi ne shvaća bit serijala i priču uzima zdravo za gotovo, u svrhu razonode, ismijavajući četiri baksuza koja izvode gluposti. Pa dobro, treba se čovjek nekada i opustiti. Što da ti kažem, zavali se u fotelju, pivu u ruku, noge na stol i gledaj se u ogledalo…