„Izbirljivo i slučajno” (Matija Cvek): Prava mjera umjetničke vrijednosti – provokativno u decentnom

matija cvek album

„Umjetnost je izrada ideja. Strast, nasilnu ili ne, nikada se ne smije izraziti tako da prijeđe granicu ukusa. A glazba čak i kad smo u najstrašnijim nevoljama nikad ne smije zadavati bol ušima, nego nam treba laskati i zavoditi nas“, rekao je Wolfgang Amadeus Mozart aludirajući na važnost traženja optimalnoga načina doziranja ekspresivnog naleta ideja u oblikovanju glazbenoga djela.

Kriterij vrijednosti glazbenoga djela

Danas bi rekli da glazba mora imati foru, slatkorječiv izraz kojim nas mami, X faktor. Naravno, ne postoji unaprijed zadana uputa koja garantira pečat uspjeha, već je on popratna pojava posebnosti umjetnika koji sam po sebi sadrži neobjašnjivu esenciju lako prepoznatljivu publici kao nešto “wow”. Ovaj odlomak slažem slušajući debitantski album Matije Cveka, „Izbirljivo i slučajno”, pokušavajući sažeti njegov umjetnički DNK (ako bi se tako moglo reći).

Matija Cvek sve je zapaženiji glazbenik i kantautor koji unosi neku sasvim drugačiju atmosferu na hrvatsku glazbenu scenu u vidu pop, funk i R&B glazbe. Prije gotovo tri godine izdao je svoj prvi singl Visine kojim je, naravno uz svaku sljedeću autorsku pjesmu, pokazao da nepogrešivo zna kako se baviti glazbom.

Smjerno upravljene emocije

Što se tiče laganijih pjesama s albuma, Visine su Matiju prikazale kao emotivnog autora koji osjeća tekst pjesme i pronalazi emociju kojom će prožeti priču kontrolirajući raspon glasa i potpuno uranjajući u kompoziciju.

Kod prikazivanja ljubavne tematike nema one klasične patetike, već je naglasak na realnosti, istini i činjenicama, a sve je popraćeno dubokom iskrenošću proizašlom iz prihvaćanja neizbježnih situacija što lijepo dočarava pjesma Blizu (69).

Tek Ptice decentno približavaju očaj i žudnju za ljubavlju uz maštanje, zamišljanje scenarija u nekom paralelnom savršenom svijetu gdje je temelj prave ljubavi retoričko pitanje „Pjevaju li ptice kad ti zatreba stih?”, čime je naglašena snaga osjećaja prema voljenoj osobi i njezino idealiziranje. Ono, kao što rekoh, nije degutantno, već je smjerno uređeno kako ne bi prešlo u klasične žalopojke za neuspjelom ljubavlju.

Meni najdraža pjesma iz dijela baladičnog ugođaja je svakako Nasloni se (feat. Matija Dedić). Nakon stiha „Ma pusti neka izgori svijet” sve postaje jednostavnije. Izbor riječi, slijed stihova i motivacija koju Matija prenosi potiču na opuštanje, shvaćanje banalnosti tmurnih perioda i koračanje bez opterećenja neizbježnim, a svejedno prolaznim trenutcima.

Šarmantan i neodoljiv šmekerski stil

Brzi pup-funk hit Praviš me ludim već na prvo slušanje ulazi u uho i jedna je od onih pjesama koje ne izlaze iz glave pa smo osuđeni na konstantno pjevušenje, a nerijetko i ples jer je nemoguće ostati nepomičan i ignorirati šmekerski stil koji, od ne baš lijepe priče sadržane u tekstu, pravi foru. Time postiže efekt suprotan onom u baladama. Dok ondje ulazi u temu i bavi se njezinim rješavanjem, ovdje ju banalizira, ne dopušta da ga zabrinjava i zadržava frajersko dostojanstvo, a takve pjesme uvijek dobro prolaze kod publike. Slični elementi prisutni su i u pjesmi Volim koja ipak nudi poentu, odnosno zabludu i besmislenost na raznim područjima života na što je moguće ne obraćati pažnju.

Probudi se (feat. Saša Antić i Mladen Badovinac) funk je numera s primjesom hip hopa koja govori sama za sebe: „Alarmantno, neodoljivo, šarmantno”. Također, sadrži i naslov albuma, a već iz naziva saznajemo da je poticaj ka promjeni, shvaćanju vlastite vrijednosti koja je zapostavljena u forsiranju svakodnevne rutine.

Drama je pop hit, simbol novoga doba, promijenjenih vrijednosti i prioriteta te ljudi koji nisu načisto sa sobom što utječe i na ljubav. Našla se i u izboru za najbolju mušku pop numeru na MAC-u. Suprotno toj složenoj temi, hedonistički pogled na život nudi Plaža koja ima jako slatku, razigranu melodiju i jednostavan tekst kako i dolikuje ljetu i odmoru.

Iako baš nisam volio crtiće u kojima su glavni likovi tajni agenti i detektivi, Džejms Bond me podsjeća na njihove zanimljive aspekte – humor, detektivsku hladnoću u komunikaciji, njihov stav i držanje te sveopću prisutnost. Ova pjesma bi mogla biti uvodna špica nekog takvog crtića.

Zašto me Generacija navodi na situaciju s koronom i online okruženje? Možda nisam u pravu, ali me asocira na virtualni život i umjetne kontakte s kojima novije generacije odrastaju, a starijima se sve više nameću. Također, ima veze s porobljavanjem društva i pozdravljanjem sa zdravim razumom.

Kombinacijom izbirljivog i slučajnog do bogatog umjetničkog izričaja

Pokušavao sam pronaći razlog zašto je album nazvan „Izbirljivo i slučajno”. Prije no što sam poslušao album, naziv mi je djelovao nedovoljno spektakularno i moderno. Sada shvaćam da je ovo čak viša, postmoderna razina. Matija crpi teme iz svakodnevnoga života, bavi se raznim društvenim pitanjima estetizirajući ih u tekst koji, osim što je smislen i ima tijek, u konačnici postaje slikovit. Kombinira naizgled nepovezane i neuskladive elemente dodajući osjećaje, ironiju i parodiju komentirajući svijest o različitostima i ubrzanju života startajući od nesigurnosti i dvojbenosti koja pogađa masu. Na sve to, vokalnim sposobnostima i spotovima koji dočaravaju atmosferu priče zadovoljava svaki level umjetničkog izričaja.

Svojim numerama šalje poruku o važnosti doživljavanja života na pravi način, naglašava potrebu pojednostavljivanja zavrzlama te iznosi stav kako uvijek postoji racionalno, prihvatljivo rješenje. Upravo zbog širokog spektra koji sadrži njegovo stvaralaštvo, pjesme imaju dušu. Moguće ih je slušati i u noćnoj šetnji pod uličnim svjetlima, u busu, za vrijeme kuhanja, tuširanja, tijekom depresije, za vrijeme hiperaktivnosti i slično. Mogu izazvati smijeh ili plač, ovisno o raspoloženju i doživljaju, no ne mogu te ostaviti ravnodušnim. To je bogatstvo umjetnosti – kad provocira emocije. Takva djela opstaju, traju, ne gube na vrijednosti, već ona s vremenom raste. „Izbirljivo i slučajno” sadrži opreku, a sadržaj albuma je zlatna sredina kojom dokazuje da je moguće naći mjeru koja će zadovoljiti sve standarde te da ne postoji samo jedan put koji vodi do te mjere, već je on rezultat izbirljivosti i slučaja, krajnosti koje tvore savršen par ako ih se kontrolira na pravi način.