novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

KIRSTEN DUNST: Više od ”Spider-Manove djevojke”

Foto: down-the-rabbit-h0le.tumblr.com
Vrijeme čitanja: 7 minute

Posljednji je tjedan kolovoza 2019. godine za ljubitelje drama s crvenih tepiha prošao u znaku Kirsten Dunst. Vrtuljak iznenađenja i emocija otvoren je Kirsteninom izjavom da se u Hollywoodu osjeća kao nitko i ništa. Naglasila je da je u karijeri bila nominirana za samo dvije važne nagrade, kao djevojčica te za seriju Fargo. Požalila se i da je uvijek manje-više igrala po pravilima industrije zbog čega joj je još manje jasno zašto ju Hollywood zapravo nikad nije prepoznao. Svemu je dodala i zaključak da ju možda svi vide samo kao onu djevojku iz filma Bring It On (2000)

Pa tko je tu lud?!

Nedugo nakon tog ”ispada” Kirsten je razdragano dočekala svoju zvijezdu na Stazi slavnih. I dok je istina da su se mnoge Kirstenine mlađe kolegice s po kvantiteti i kvaliteti siromašnijim filmografijama ranije dočepale zlatnih kipića i zvjezdica, cijela opisana situacija svejedno izaziva čuđenje. Kirsten je od malih nogu surađivala s iznimno jakim redateljskim imenima. Miljenica je publike, kritika joj nikad nije bila nesklona, a uspješno se prebacila i u trenutno vodeću formu TV serija.

Kirsten je svjesna toga da neka priznanja putuju duže te stižu kasnije od ostalih. Prigovorila je tako svima koji su po izlasku ”popljuvali” filmove Drop Dead Gorgeous (1999) i Marie Antoinette (2006), a danas im pripisuju kultni status. Možda bi naprosto to trebala prestati doživljavati kao nešto loše. No, prije nego što se upustimo u detaljniju razradu dobronamjernog prijedloga upućenog glumici koja ga vjerojatno neće pročitati, kraj kolovoza donio je još jednu mini Kirsten-kontroverzu koju treba spomenuti.

Jedna je novinska agencija vijest o novoj zvijezdi na Stazi slavnih objavila predstavivši pritom Kirsten kao glumicu najpoznatiju po ulozi Spider-Manove djevojke. Možda bi upravo zgrožene reakcije twitteraša zbog kojih je na kraju naslov vijesti promijenjen trebale razuvjeriti Kirsten. Ne, ni Hollywood ni gledatelji ovu glumicu nikad nisu doživljavali samo kao srednjoškolsku navijačicu iz 90-ih, a očito ni samo kao Mary Jane Watson.

Foto: facebook.com/InterviewWithTheVampire

Koračanje slavnom stazom filmografije Kirsten Dunst

Svoju prvu ulogu Kirsten je ostvarila u zajedničkom redateljskom projektu Woodyja Allena, Francisa Forda Coppole i Martina Scorsesea (New York Stories). U drugom glumačkom zadatku posudila je glas vještici Kiki u sinkronizaciji animiranog filma Hayaoa Miyazakija.  Poprilično obećavajući glumački počeci, moglo bi se reći. Nakon još nekoliko filmskih i televizijskih uloga uslijedila je ona koju svi i dalje pamte kao pravi početak njene karijere. To je uloga vampirice Claudie u filmu Intervju s vampirom iz 1994. godine. Claudia je djevojčica koju dva vampira spase iz naručja majke umrle od kuge, ali time ju i osude na vječno prokletstvo. Pored Brada Pitta, Toma Cruisea, Antonia Banderasa i Christiana Slatera, tada jedanaestogodišnja Kirsten uspjela je iznijeti svoju ulogu i više nego ravnopravno.

Kirsten je u filmu odjevena poput lutkice kojima se njen lik rado igra, a tako i izgleda, lica uokvirenog savršenim kovrčicama. No, Claudia ostavlja dojam nevinosti samo u prvoj sceni u kojoj se pojavljuje. Čim okusi ljudsku krv, pokazuje da će po pitanju privikavanja na vampirsku nadmoć biti sličnija kontroverznom Lestatu nego blagom Louisu. Godine prolaze, a Claudia postaje žena-vampirica vječno zarobljena u tijelu djevojčice. S tim se iznimno teško nosi, a Kirsten je svojom glumom odlično dočarala njenu gorčinu. Već kao Claudia dala je naslutiti da će određena količina bunta biti često obilježje njenih likova. Barem onih koje je najzanimljivije pobliže upoznati.

Navijačica u kontrastu sa svojim pomponima

U intervjuu iz 2017. godine  Sofia Coppola izjavila je da je Kirsten Dunst njen svojevrsni alter-ego. Kada ju je upoznala doživjela ju je kao osobu koja izgleda kao tipična američka plavokosa navijačica, ali odmah se osjeti da se ispod toga krije nešto što je s tim imidžom u potpunom kontrastu. Redateljica koja tvrdi da si ona i Kirsten već iz pogleda iščitavaju misli vjerojatno zna što govori. Uostalom, taj kontrast nekako uvijek ispliva na vidjelo, čak i kada Kirsten zaista glumi navijačicu (već spomenuti Bring it On).

Foto: facebook.com/BringItOn

Taj dojam potvrđuje i (također ranije spomenuti) podcijenjeni satirični biser Drop Dead Gorgeous. Uloga praznoglave plavokose navijačice u tom filmu pripala je Amy Adams. Nju bismo danas možda još manje očekivali vidjeti u tom izdanju nego Kirsten, no obje su se glumice odlično snašle u dodijeljenim im ulogama. Kirsten u filmu tumači siromašnu natjecateljicu teen izbora ljepote koja je podjednako plava i tek nešto manje naivna od Amynog lika. Ipak, iako je lijepa, talentirana te jedna od favoritkinja za titulu, ona je neočekivano i uvjerljivi autsajder. Gotovo svaka Kirstenina uloga tipične ljepotice zapravo je krinka.

Čini se da teen ”misice” i navijačice u njenoj izvedbi redateljima služe kao svojevrsni odmak (od) i kritika površnih interpretacija. (Iako je, ironično, upravo njen lik u filmu Elizabethtown (2005) doveo do pojave izraza Manic Pixie Dream Girl.) Kontrast između holivudskih kriterija koje Kirsten kao žena zadovoljava i dubine kojom kao glumica očito raspolaže ubojita su kombinacija u obavljanju tog zadatka. A tu je sposobnost posebno izbrusila surađujući s jednom od dvije najvažnije osobe u svom životu.

Neka jedu kolače!

Naime, o womanceu (Google kaže da se tako zove ženska verzija bromancea) Kirsten i Sofije još nije rečeno sve. Ne iznenađuje što je upravo Coppola došla uveličati proslavu dodjele zvijezde svojoj omiljenoj zvijezdi. Kolektivni awww pritom je izazvala Kirstenina izjava da je, uz zaručnika Jessea Plemonsa, Sofia najvažnija osoba u njenom životu. Svaka čast filmovima The Virgin Suicides (1999) i The Beguiled (2017), ali Coppola ipak nosi prezime holivudske aristokratske obitelji. Ne čudi stoga što je baš u svijetu aristokracije zaplivala kao zlatna ribica u vodi.

Foto: facebook.com/BeguiledMovie

U naslovnoj ulozi Marie Antoinette Kirsten je gotovo ponovila proces kroz koji je prošla kao vampirica Claudia. Ponovno se pojavila sva slatka i nevina, briznuvši u plač kada su joj na austrijsko-francuskoj granici oduzeli omiljenog mopsa. No, čim se našla na francuskom dvoru, vrlo je brzo prihvatila pravila igre i s lakoćom uskočila u ulogu raskalašene mlade kraljice. Znamo kako priča ide dalje: visoke frizure kraljica je na koncu platila glavom koja je nisko pala, a kontroverznu izjavu o kruhu i kolačima navodno nikad nije izustila.

”Preslatka je. Izgleda kao kriškica torte”, riječi su kojima jedna uzvanica na dvoru opisuje Kirsteninu Marie Antoinette. Kirsten se zaista savršeno uklopila u film kojem nijedan drugi, pa čak ni filmovi čija se radnja odvija u slastičarnici, nije ravan po pitanju vizualnog identiteta koji ga čini filmskim ekvivalentom kolačića. U silnim pastelnim bojama, vlasuljama, krabuljama, krinolinama, poslasticama i cvijeću ova se talentirana kriškica torte ipak nije izgubila. Naprotiv, u jednoj od svojih najjačih uloga ponovno je pokazala iznimno slojevit i širok raspon. Mlađahna se kraljica na početku filma u kočiji vozi prema kruni. Na kraju filma ponovno ulazi u kočiju, pomirena sa sudbinom, na putu prema giljotini. U prvom, drugom i svim filmskim trenucima između Kirstenina je izvedba apsolutno uvjerljiva. (Glumački, naravno. Ostalo prepuštamo povjesničarima.)

Prijezir prema životu u ulozi života

Poput Marie Antoinette, i sljedeći Kirstenin lik luta po savršeno uređenim ladanjskim travnjacima, hrani se pretežno slatkišima, a na koncu smireno prihvaća mračan rasplet. Paralelama unatoč, riječ je ipak o posve različitim ulogama, a ovaj kolačić kobne sudbine mrvicu je teže progutati. Naime, u Kirsteninu je filmografiju 2011. godine uletio Lars Von Trier i poput planeta Melankolije u istoimenom filmu pomeo sve pred sobom. Ako je pokoji skeptični gledatelj dotad i prespavao kontraste u nijansama holivudske slatkice, u ovom filmu pred njima nije mogao zatvoriti oči.

Foto: facebook.com/melancholiafilm

U ulozi Justine Kirsten je ostavila jači dojam i od Charlotte Gainsbourg, koja joj u filmu glumi sestru, a inače Von Trierovom opusu predstavlja nešto slično kao Kirsten Coppoličinom. Dok za sobom vuče okove depresije (koje Von Trier u svom stilu doslovno prikazuje) njen lik prolazi kroz katarzičnu preobrazbu. Počevši od neuspješnih pokušaja glumljenja veselja na svom vjenčanju (s Alexanderom Skarsgardom), Kirstenin lik probija se kroz tamu depresije donoseći pritom čitavu lepezu stanja i emocija. Na koncu Justine, koja ponekad nije imala snage ni da uđe u kadu, naizgled ravnodušno dočekuje smak svijeta. Zapravo uopće nije ravnodušna već iznimno hrabra, a Kirsten je ponovno uspjela sve to dočarati suptilnom, ali moćnom izvedbom.

TV faza

Posljednjih godina ni Kirsten nije zaobišao trend izleta snažnih glumačkih imena s velikih na male ekrane. Druga sezona Farga njenom je popisu upečatljivih uloga tako 2015. dodala još jednu, a muž iz serije postao je njen zaručnik u stvarnom životu. Kirsten trenutno možemo gledati u seriji On Becoming a God in Central Florida, koja u njen život po drugi put kao fiktivnog muža dovodi Alexandera Skarsgarda. On pogiba već u prvoj epizodi. (Nakon Big Little Lies, čini se da bi mogao preoteti Seanu Beanu reputaciju dežurnog smrtnika.) Tom ranom smrću Kirstenin lik oslobođen je titule nečije žene ili djevojke. Uloga rezignirane udovice kojoj je dobronamjerni, ali blesavi muž ostavio samo hrpu dugova i nemogućnost da se izvuče iz sheme kompanije nalik sekti, Kirsten je u ovoj fazi karijere savršeno sjela.

Uvjerljivosti nezadovoljne zaposlenice vodenog parka pridonosi i Kirstenina nova figura koja barem malo prkosi holivudskim standardima. Naime, ona se nakon porođaja nije vratila na staru kilažu i izjavila je da joj to trenutno i nije prioritet. Njena su buntovništva u stvarnom životu očito sitnija i manje glamurozna od onih na ekranu, no na koncu i ona donose nekakvo osvježenje. U Kirsteninoj bogatoj filmografiji nalaze se još brojni prepoznatljivi naslovi. Little Women, Jumanji, Eternal Sunshine of the Spotless Mind i Hidden Figures samo su neki od njih. A tek joj je – tek čak i za Hollywood – 37 godina.

Foto: facebook.com/FargoFX

Ne sumnjamo da će se u budućnosti uz njeno ime vezati i još koji pozlaćeni kipić, kada joj to već toliko znači. No, zvijezda glumice kojoj su od samih početaka vrata mainstreama bila i više nego širom otvorena, već je sjajna. Kroz ta je vrata izašla kao karakterna glumica u usponu. Brojni fanovi svakako bi se složili (čak i ako sama Kirsten ne bi) da je to sve, samo ne neuspjeh.

Be social

Komentari