„Midnights” (Taylor Swift): Da, Taylor ponovno ima dobar album

Taylor
"Midnights" [album cover]
Vrijeme čitanja: 8 minute

Kakvog li trenutka za pop glazbu, deseti album Taylor Swift ruši sve rekorde. Svrsishodnog naziva „Midnights”, pretprošli petak naše uši dotakla je sasvim posebna kolekcija pjesama posvećenih Taylorinim neprospavanim noćima. Ovo je album koji će promijeniti buduća očekivanja od njezine glazbe, koji će produbiti razumijevanje njezinog izričaja i stvaralaštva. „Midnights” je njen prvi album (nove) glazbe nakon pandemijskog dvojca „folklore” i „evermore”.

Glazba je za sve nas, ali ovo je, rekao bih, album za obožavatelje. Za društva koja slušaju Taylor Swift zajedno, komentiraju Taylorina „Uskršnja jaja”, za grupice koje štede mjesecima da odu na njene koncerte. Za fanove teške kategorije. Nema proračunato napisanih, planirano popularnih pjesama, očiglednih hitova, pjesama koje se trgaju za vašu pažnju. Mnoge su pop zvijezde za svoje desete albume radile i birale puno grandioznije, kompliciranije, bombastične pjesme. Ne i Taylor Swift.

„Midnights” je iskupljenje njoj samoj, prikladan dodatak diskografiji, za koji prognoziram da će ostariti lošije od većine opusa, ali uvijek se isticati svojim šarmom, ogoljenošću, suptilno građenom tenzijom i time što je ugostio jedne od njenih najljepših stihova. I naravno, po mimovima sa stihovima, „It’s me, hi, I’m the problem it’s me”.

Promotivna kampanja i najava albuma

Nakon što je osvojila nagradu za video godine (za „All Too Well: The Short Film”) Taylor Swift je album i datum izlaska najavila na ovogodišnjim nagradama MTV Video Music Awards. Službena joj je web stranica prikazivala veliki sat uz poruku „Meet me at midnight”. Tako je na društvenim mrežama za koji sat obznanjen „Midnights”, album o 13 neprospavanih noći, koliko je i pjesama na standardnoj verziji albuma.

U tjednima nakon najave albuma, Taylor je kroz seriju TikTok videa pod nazivom „Midnights Mayhem with Me” objavljivala imena pjesama vrteći kolo nalik onima u igrama na sreću, izvlačeći brojeve s popisa pjesama. Za sada su video tretman dobile pjesme Anti-Hero i Bejeweled. Nadam se da na tome neće stati.

Rekordi i brojke, uspjeh i značaj

„Midnights” drži dva Guinnessova svjetska rekorda, postao je najslušaniji album na Spotifyu u okviru od 24 sata, s vrtoglavih 186 milijuna strimova, kao i najslušaniji album ikada u prvom danu od objave. Taylor Swift na istoj platformi zbog novog albuma trenutno drži i Guinnessov rekord kao najstrimaniji izvođač u jednom danu s 228 milijuna strimova (cijele joj diskografije zajedno). Sličan uspjeh album je postigao i na drugima platformama. Pjesme s „Midnights” okupirale su prvih deset pozicija na ljestvici Billboard Hot 100, a Taylor je, sada s četrdeset plasmana u Hot 100 top 10 prestigla i Madonnu s trideset i osam ulazaka.

„Midnights” u SAD-u bilježi najveći broj prodanih izdanja u prvom tjednu od objave u zadnjih pet godina, kao i najbolji takav prodajni tjedan njene karijere, čime je „Midnights” postao po tome uspješniji i od „1989”. Prodano je preko milijun i pol fizičkih, digitalnih i strimingu ekvivalentnih izdanja albuma od čega čak 575.000 otpada na vinile. Time je prestigla uspjeh Britney Spears i albuma „Oops!… I Did It Again” i smjestila se na drugo mjesto, odmah iza Adele čiji „25” je prodan u nevjerojatnih 3.38 milijuna kopija u prvom tjednu. U Velikoj Britaniji je „Midnights” najbrže prodavan album godine, jači čak i od „Harry’s House”, a Taylor je srušila Madonnin rekord kao umjetnica koja je s devet studijskih albuma stigla na broj 1 u najkraćem vremenskom rasponu.

S preko 1,57 milijuna prodanih kopija u prvom tjednu u SAD-u, ekonomski su mediji Taylor Swift nazvali „franšizom intelektualnog vlasništva” poput Marvelovih ili DC-ovih filmova. Postavljala su se pitanja poput je li ona posljednja pop superzvijezda? S preko osamnaest godina provedenih na glazbenoj sceni, kako naglašava poslovni novinar Greg Jericho, njezin trenutni komercijalni i kulturni utjecaj znatno je veći od onog koji su nakon isto toliko godina na sceni imali npr. The Rolling Stones, Bob Dylan, David Bowie ili Bruce Springsteen.

Teme albuma i skladateljska i lirska ostavština Taylor Swift

Najprije, novi album znači povratak autobiografskom pisanju (uz naravno nove pjesme na dva reizdanja). Nekoliko je okosnica albuma, glavnih motiva. To su mržnja same sebe, osvetničke fantazije, osjećaj „što bi bilo kad bi bilo”, zaljubljivanje i „odljubljivanje”. Kontemplira se nad samokritičnošću, samopouzdanjem, unutarnjim nesigurnostima, tjeskobom i nesanicom. Album je posvećen kasnonoćnim satima, kada velikom dijelu nas izljevi iskrenosti i otvaranje dolaze prirodno, uz pomoć ili bez pomoći drugih utjecaja i supstanci. Kroz tekstove naziremo i strahove i slatke snove, i u jednu ruku Taylor vraća narativnost njenih country albuma s početka karijere i detaljnije opisivanje događaja i emocija.

Kod Taylor su usporedbe i prenesena značenja uvijek prezentirana tajnovito, ali dovoljno sugestivno da ostanu jasna i zabavna. Suptilna su, lirski lijepo i zvučno dočarana. Taylor nije pretenciozna, već sigurna u svoja iskustva i vjerodostojno ih prenosi, te upravo to postaje njena umjetnička vrijednost. Nema tu previše pokušavanja da se stvori nešto svemirsko, jer nije potrebno. Jedno je neporecivo, Taylor Swift je odlična skladateljica, a prije toga vrhunska i autentična tekstopiskinja ogromnog kapaciteta. „Midnights”, naravno, nije pošteđen novih dragulja i novih najdražih stihova.

Zvuk i produkcija

Dugogodišnji suradnik i još jednom glavna odgovorna osoba je, očekivano, Jack Antonoff. Suvremeni produkcijski genijalni um koji svoje zvijezde shvati u srž i s vremenom postaje sve nevjerojatnije što je sve od popularne glazbe zapravo „njegovo”. Surađivao je s Taylor na albumima „1989”, „Reputation”, „Lover”, „folklore” i „evermore”. Rekao bih da su im suradnje toliko prirodne i plodonosne da ću se više zabrinuti ako s nekim sljedećim izdanjem dođe vijesti da nije suradnik, nego da opet je.

Žanrovski album spaja pop rock, elektroniku, dream pop, synth-pop i chill-out. Korišteni su vintage sintesajzeri, ritam mašine, hip hop ritmovi. Mislim da šarm albuma „Midnights” leži u nastavku te poletnosti i manjku pretjerivanja u aranžmanima koji je bio prisvojen u „folklore” i „evermore” eri, kao i numerama poput Daylight ili Afterglow s albuma „Lover”. Zvučni pejsaž ovog puta je jednostavan, umjeren, ugodan, možda i suzdržan, u cilju kreiranja savršene podloge za Taylorine priče i vokale. Produkcijski minimalizam i podloge koje ničime ne oduzimaju od pjesama, jer zna se što mora biti u fokusu.

Koje se pjesme izdvajaju?

Album počinje poprilično seksi otvaranjem s Lavender Haze i stihom „Meet me at midnight”. Taylorin falset na refrenima je svjež i sladak, a na pratećim vokalima je, ni više ni manje nego, Zoë Kravitz. Referenca na popularnu frazu iz pedesetih, seriju „Mad Men”, Lavender Haze uz zarazni ritam opisuje zabadanje nosa javnosti u njezin privatni život i veze i želju za štićenjem romantičnih odnosa.

Pjesma kojoj sam se posebno radovao u vrijeme kad je tek popis pjesama bio vani je Maroon, i nisam se razočarao. Klasičan Taylorin vrtlog emocija, slika i uspomena, složen u paletu crvenih tonova i dinamičan dream pop s istom notom koja se razlijeva u pozadini i pritišće. Rosé, koktel Burgundy, zalasci sunca, hrđa, krv u obrazima, rubini, ruže i karanfili. Sve je stalo u taj tekst, sve crveno i grimizno. Pjesma ima dozu tenzije, igra se čekanjem, naglašavanjem, a tekst je najljepši na albumu. Maroon je kao kolaž asocijacija na druge njene pjesme, poput Dress, Red ili Clean.

Aktualni singl Anti-Hero o gađenju samoj sebi u principu ne nudi mnogo više od zabavnog pop-rocka, ali se ističe stihovima o percepciji nje same, onoga što o sebi ne voli i razmjerima njene slave. Na razočaranje mnogih, Lana Del Rey je premalo zastupljena na Snow on the Beach, i mnogi bi se složili da je više prateći vokal nego suradnja. Na stranu toga koliko je Taylor bila poštena, rezultat je više nego divan, romantična, nježna, dream pop balada. Iako se Lana Del Rey čuje većinom samo na refrenima i u kojem djeliću dalje, Snow on the Beach mi je više Lanina pjesma nego Taylorina. Mislim da se „featuring” u naslovu na to i odnosi, energiju, zajedničko skladanje. Čak su i Taylorini prateći vokali složeni u stilu Lane Del Rey.

Ranije spomenuta gradnja tenzije čuje se i na ranjivoj You’re on Your Own Kid. Krešendo postiže poslije instrumentalne pauze nakon drugog refrena da bi cijela pjesma na mostu dobila potpuno novu dimenziju i lirsku rezoluciju u konačni (ponovljeni) zaključak, „You’re on your own kid, you always have been”. Može biti o ljubavi, o slavi u ranoj mladosti, šire primjenjiv stih.

Midnight Rain kao da je svojevrsni emotivni nastavak na Maroon. Ni Question…? ni Labyrinth nisu zanemarive, dapače, svaka ima svoje čari, ali nakon više slušanja, više mi zapinje Vigilante Shit. Kao da je ostatak s albuma „Reputation”, zvukom odskače od ostatka „Midnights” i teška je paralela na pjesmu no body, no crime. Atmosferom tamna, tekstom i izvođenjem zajedljiva, blago upozoravajućeg, ali zavodljivog, osvetoljubivog tona.

Sličnog efekta kao i Anti-Hero,i svakako bolja od Bejeweled, je Karma. Pomalo komičan tekst, prijateljstvo s povjerenjem u karmu i indirektnu osvetu s onima koji su ju klevetali. Taylor se prije bavila karmom u nizu pjesama, ali nikad ovoliko zaigrano, što vidimo u usporedbama poput „Karma is my boyfriend, karma is a god, karma is the breeze in my hair on the weekend, karma’s a relaxing thought” i „Sweet like honey, karma is a cat purring in my lap ’cause it loves me”.

U jednu ruku je redundantno koliko se Taylor tom temom bavila kroz godine, kao što je i zamorno slušati zvijezde da se žale da im je išta teško, ali to ne bi bilo humano razmišljanje (da je slavnima sve med i mlijeko). Tako da mi je zapravo interesantno kako joj je još jednom pošlo za rukom da od karme napravi zanimljivu pjesmu.

Sweet Nothing je lijep smiraj nakon Karme, čuje se saksofon i nježan električni klavir, sigurnost u ljubav. Riječ je o suradnji s partnerom Josephom Alwynom (kojeg potpisuju na zadnjih nekoliko izdanja kao William Bowery). Posljednja numera, Mastermind, mi je zasigurno najmanje izazovna ili ni po čemu među važnijim pjesmama na standardnom izdanju i čini emotivno dosta „egotriperski” završetak, ali i nudi uvid u Taylorino razmišljanje u održavanju ljubavi i karijere.

„Midnights 3am Edition”

Kao da već sam novi album nije dovoljno iznenađenje, na dan izlaska albuma, objavljeno je i „nadoštukano” izdanje „Midnights 3am Edition” s dodatnih 7 pjesama, dostupno samo digitalno i na streaming platformama. Tri pjesme suradnje su s Aaronom Dessnerom, bez kojeg „folklore” i „evermore” albuma možda ne bi ni bilo.

Radi se o pjesmama The Great War, High Fidelity i Would’ve, Could’ve, Should’ve, i zvuči dobro ponovno ih čuti zajedno. Uz potonju, izdvojio bih Glitch kao najviše vrijedne pažnje. Kao i Sweet Nothing, Dear Reader zvuči kao da će se pjesme svakim trenom pretvoriti u suradnje s Mattyjem Healyjem iz The 1975. Postoji i deluxe izdanje albuma na kojem se nalazi nova pjesma Hits Different i dva remixa.

Hvalospjevi inozemne kritike

Novi album je slušateljima uhu i umu još sasvim svjež, što, naravno, čini ocjenjivanje u ovom trenutku još uvijek nezahvalnim. Spomenuo sam u uvodu da će album promijeniti očekivanja od njezine glazbe. Sad znamo da s Taylor možemo očekivati da neće svako novo izdanje nužno biti barem jednako dobro kao prethodno, kako je, barem meni, prije bilo. Međutim, znamo, između ostalog poučeni i primjerom dva reizdanja, da i kad se u budućnosti Taylor vrati u neke poznatije glazbene vode, da s time ne bi trebala pogriješiti.

Sudeći prema prosječnom rezultatu ocjena inozemne kritike na web stranici Metacritic.com, „Midnights” je treći najhvaljeniji album Taylor Swift s prosječnom ocjenom 85/100. Ispred su, zanimljivo, jedino (zasluženo i pretpostavljeno) „folklore” na drugom mjestu i „Red (Taylor’s Version)” na prvom mjestu. „folklore” je za Swift napravio zaista mnogo, pokazala je da može stvoriti iznimno izdanje ne pišući nužno o sebi, bavila se većinski tuđim pričama, tradicijama i legendama, prigrlila je indie folk i alt-rock zvuk i ispalo je izvrsno.

Upravo ta promjena (muzičke) perspektive je bila nužno osvježenje i zato mi nakon tog cijelog perioda „Midnights” i nije neko veliko oduševljenje, već prije zarazna, vrlo slušljiva, a opet poželjna, usudio bih se reći, reciklaža neke stare Taylor Swift. Zašto? S obzirom na to kako su pjesme snimljene i producirane, za velike fanove nije ni toliko teško odrediti otprilike iz kojeg bi perioda koja pjesma bila, pa već po društvenim mrežama smještaju pjesme s novog albuma u starija izdanja.

Konačno imamo i turneju

S druge strane, sasvim mi je jasno da je takva povezanost i „reciklaža” namjerna i planirana. U prilog tome uz podloge pjesama, stihove i ideje albuma ide i upravo obavljeno krilo američke turneje „The Eras Tour”, kojoj je ideja povesti obožavatelje na putovanje kroz sve njezine glazbene faze.

Kada će biti objavljeni europski datumi još se ne zna, ali pretpostavljam da će biti raspoređeni na sljedeću jesen ili proljeće 2024., s obzirom na to da je posljednji američki najavljeni koncert početkom kolovoza. Podsjetnik, albumi „Lover”, „folklore” i „evermore” nisu dobili turneje. Srce izdrži, „The Eras Tour” mora biti prava gozba.

Kod američkih datuma je po tjedan dana između svakog koncerta, izuzev duplih datuma, zbog čega slutim da je ostavljeno dovoljno vremena za rad na reizdanjima. Svemire podari nam „1989 (Taylor’s Version)”. Sumnjam, u spotu za Bejeweled možemo čuti instrumentale „Speak Now (Taylor’s Version)”.

Za kraj malo dobrih želja. Dragi čitatelji, posebno Swifties čitatelji, želim nam sreću kod kupovine karata i što kraće virtualne redove čekanja. Poučen iskustvom kupovine stadionskih ulaznica gorućih glazbenih zvijezda, bit će dobro ako uopće upecamo karte.