Izvedbene umjetnosti

Počinje 35. Tjedan suvremenog plesa: Festival slavne prošlosti promišlja ples u sadašnjosti

Foto: www.danceweekfestival.com
Vrijeme čitanja: 5 minute

Najveći međunarodni plesni festival u Hrvatskoj te jedan od najstarijih u Europi, 35. Tjedan suvremenog plesa, ove će se godine održati u Zagrebu od 6. do 12. lipnja. Festival će se održati na već poznatim lokacijama Zagrebačkog plesnog centra te Zagrebačkog kazališta mladih, a festivalska blagajna smještena je u Zagrebačkom plesnom centru u Ilici. Ovogodišnje 35. izdanje međunarodnog festivala Tjedan suvremenog plesa donosi nekoliko novih imena s međunarodne scene, kao i nove predstave nama poznatih umjetnika, uz radove nekolicine hrvatskih autora, uključujući jedan premijerni naslov.

Festival tradicionalno započinje premijerom domaćih autora. Bruno Isaković i Mia Zalukar predstavit će 6. lipnja u Zagrebačkom plesnom centru predstavu “Shake It Off” koja gradi svoju atmosferu u fizičkom naboju vibracija i drhtaja. Drhtaji dijele tijelo na ono izvana i iznutra, a različite amplitude tih vibracija su operatori te podjele. “Shake It Off” kroz titraj ponavljajuće akcije neprekidno (ra)stvara međuovisnost izvedbenih tijela i zasićuje prostor sa značenjima i pokretom koji neprestano treperi. Predstavu izvode Josipa Bubaš, Silvija Dogan, Stipe Gugić, Mirel Huskić, Maja Jakuš-Mejarec, Mateja Miković, Liber Pazameta, Tanja Puklek, Pavle Vrkljan i Mia Zalukar, a nastaje u koprodukciji udruge Domino i Tjedna suvremenog plesa.

Miljenici hrvatske publike, austrijska skupina Liquid Loft, otvorit će međunarodni blok festivala hrvatskom premijerom predstave “Candy’s Camouflage” u koreografiji Chris Haringa koja već godinu dana plijeni pažnju europske publike. Predstava je dio serije predstava Neizbježni implodirajući portreti koja je inspirirana ranim filmovima Andyja Warhola, posebice montažnog efekta razdijeljene slike iz filma Djevojke iz Chelsea. U “Candy’s Camouflage” šarena mahnitost prethodnih djela se pretapa u crno-bijelo film noira. Ono što ostaje su alati kamuflaže i obmane koji pružaju mogućnost stvaranja novog ja ponovo i isponova. Stalna mijena je temeljni princip, a mutacija je igra.

[Shake It Off] Foto: www.danceweekfestival.com

Zagrebačkoj publici poznata skupina Candoco Dance Company, najveća i najpoznatija međunarodna plesna grupa koja je posvećena inkluzivnosti, predstavit će dvije predstave, “Face In” u koreografiji Yasmeen Godder čije su predstave igrale u Lincoln Center i Sydney Opera House te “Let’s Talk About Dis” u koreografiji vizualnog umjetnika Hetaina Patela koji plesu pristupa kroz iskustvo miješanja umjetničkih izraza: performansa, instalacije, videa, fotografija i skulptura te zamućuje granice između kazališta, galerije i filma.  Nakon Zagreba, nastupit će i u Rijeci.

Nakon višegodišnjih nastojanja, Tjedan suvremenog plesa zagrebačkoj će publici napokon predstaviti skupinu Käfig koreografa Mourad Merzoukia s predstavom “Pixel“. Riječ je o spoju plesa i interaktivnog video mapinga koji stvara apstraktni grafički svemir. Na granici virtualnog i stvarnog 11 plesača evoluira u vizualnom okruženju. Svaki od umjetnika je zaigrano uronio u svijet nepoznatog sa željom dijeljenja, oslanjajući se na virtuoznost i energiju hip-hopa, miješajući poeziju i snove, kako bi stvorili predstavu na raskrižju umjetnosti.

Zemlja partner ovogodišnjeg festivala je Italija, zahvaljujući potpori i kontinuiranoj suradnji sa sve dinamičnijom talijanskom plesnom scenom koja bilježi nagli uspon proteklih nekoliko godina. U Zagreu ćemo imati prilike vidjeti talijansku autoricu Silviu Gribaudi koja je svoju međunarodnu karijeru započela u okviru projekta Choreoroam te je tom prilikom i boravila u Zagrebu. Svojom autoironijom i osvrtom na svakodnevne teme ruši granice konvencije i slavi različita tijela u vrijeme kada smo kroz medije bombardirani specifičnom percepcijom ljepote. Upoznat ćemo i talijansku skupinu CeC Company koja će se predstaviti sa svojim djelom “Tristissimo“. Riječ je o drugom dijelu trilogije “The Trilogy of Pain” koji ispituje osjećaj sjete koji oblikuje nesretan par za koji se čini da se bori pronaći ravnotežu u načinu kako se međusobno povezati.

Nastavak suradnje sa slovenskom organizacijom Flota donosi nam predstavu mladog plesnog dueta u usponu “Alien EXPress” koja je među 20 odabranih s top liste 2017. popularne paneuropske koreografske platforme Aerowaves koja tradicionalno promovira nova europska koreografska imena. “Alien Express” je razoružavajuć i napet duet koji prelazi iz dvojnosti u jedinstvo, čvrsto usidren u osvježavajućem prijateljstvu. Pretvaranjem Davida i Golijata u kentaure, penjanjem na planinu ili pjevanjem ljubavne pjesme, Žigan Krajnčan i Gašper Kunšek mame snovolike maštarije na pozornicu.

TRAFIK, tranzicijsko fikcijsko kazalište iz Rijeke, slavi 20. godišnjicu rada. Obljetnicu će proslaviti predstavom “Travelogue” autora  Žaka Valente, jednog od suosnivača TRAFIKA. Ishodište projekta nalazi se u susretu izvođačkog tima koji se sastoji od mladog (Toni Flego, Eleonora Magdalena Vrdoljak) i starijeg izvedbenog para (Iva Nerina Sibila, Žak Valenta). Su-postavljajući te dvije izvedbene kvalitete i snage (mladost nasuprot iskustvu) “Travelogue” otvara niz intrigantnih pristupa istraživanju plesnog nasljeđa, kao i mehanizma pamćenja, pohranjivanja, ali i predviđanja budućnosti plesa.

Petra Zanki se nakon par godina izbivanja iz Hrvatske vraća na festival. Nakon njezinog sudjelovanja u EU projektu SPAZIO i rezidencija u Zagrebačkom plesnom centru, Zanki je krenula put SAD-a gdje u svom novom kreativnom domu u Seattleu pobuđuje pažnju javnosti i kritike te se postupno, ali sigurno etablira kao distinktni glas mlađe generacije koreografa Zapadne obale SAD-a, uz potporu jakih produkcijsih kuća Vertical Dance i On the Boards. Zanki se vraća u Zagreb predstaviti svoj recentniji rad “365“, intimnu, potresnu meditaciju o ljubavi, što ona je i što nije. “365” je plesni solo koji progovara o izoliranosti, nadi, i čežnji u srcima koja sadrže prostore pune svjetlosti u svakome od nas.

Sonja Pregrad predstavalja “Dom“, multimedijalno-utopijsku koreografiju. Što sve znači dom? Što znači podijeliti dio identiteta (rada) s drugom (umjetnicom)? Ovom su radu važni užitak i drskost. Oni su direktni (i prema suigračicama i prema publici), otvaraju nas drugima. Sustvarateljice i izvođačice su Laura Barić, Valerija Cerovec, Teuta Gatolin, Lana Hosni, Ema Kani, Vilte Svarplyte i Josipa Štulić, predstava je nastala u produkciji organizacije Četveroruka.

[Alien Express] Foto: www.danceweekfestival.com

Festival i producentska organizacija Hrvatski institut za pokret i ples više od tri desetljeća, sustavno senzibilizira širu javnost kako kreativno bavljenje plesom nije uvjetovano tjelesnom datošću te podupire inkluzivnu umjetničku praksu koja u suvremenu plesnu praksu uključuje i osobe s invaliditetom. Tako će u sklopu festivala britanska skupina CandoCo održati besplatnu radionicu posvećenu inkluzivnoj praksi. Nadalje, IMRC kolektiv, koji djeluje u okviru Hrvatskog instituta za pokret i ples, predstavit će radove u nastajanju, netom poslije premijere predstave “Bella Ciao”. Posljednje tri godine festival je dio projekta Moving Beyond Inclusion potpomognutog iz EU programa Kreativna Europa koji je predstavio obogaćeni kontekst razvoja i profesionalnih mogućnosti u području inkluzivne prakse.

Još jedan europski projekt započinje tijekom festivala u Zagrebu, a također se osvrće na pitanje identiteta, otvorenosti, društva bez granica i poziv je k empatiji za inkluziju drugih i drugačijih, ovoga puta s osvrtom na migracije koje i nadalje plijene pažnju europske, ali i svjetske javnosti. Projekt Migrant Bodies / Moving Borders uz partnere i umjetnike iz Hrvatske, Francuske, Italije i Austrije u Zagrebu će, kroz druženja i upoznavanje migranata više generacija, a koji Zagreb i Hrvatsku zovu svojim domom, istraživati teritorij kroz utjecaj umjetnosti na mogućnost suživota te fenomen migracije kao izvor inspiracije.  

Nažalost, izazovi s kojima se festival već nekoliko godina susreće (nedostatak većih prostora za udomiti sve zahtjevnije predstave, zastarjela tehnologija, umanjena financijska potpora) odrazili su se i na sposobnost uvrštavanja više naslova. Svaka kupljena ulaznica izravna je potpora realizaciji festivalskog programa te se organizatori zahvaljuju svakom pojedinom članu publike na izdvojenim sredstavima i vremenu za potporu plesu. Organizatori također zahvaljuju institucijama i partnerima koji su ove godine potpomogli festival: Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Zagreb, Austrijski kulturni forum, Francuski institut, Talijanski institut za kulturu, EU program Kreativna Europa kroz projekte Moving Beyond Inclusion i Migrant Bodies, Zagrebačko kazalište mladih i Zagrebački plesni centar. 

Be social

Komentari