Glazba

Prošlo je desetljeće od reizdanja albuma prvijenca Lady Gage

lady
"The Fame Monster" [album cover]
Vrijeme čitanja: 4 minute

Lady Gaga prihvatila je ondašnji trend reizdavanja albuma s dopunjenom varijantom svog prvijenca Fame” proširenog u The Fame Monster” s osam novih pjesama ‘monstruoznog’ pridjevka što označuju demone u sjeni slave. Gaga je neposredno nakon eksplozije na sceni prije više od deset godina pokazala različita lica slave sukobljena s njezinim unutarnjim strahovima.

Iz tog razloga su pjesme neslužbeno naslovljene prema strahovima – Fear of Sex Monster Fear of Alcohol Monster, Fear of Love Monster, Fear of Death Monster i Fear of Loneliness Monster – i to puno prije prepredene Hormone Monster iz Big Moutha. Nakon pucketavog i eklektičnog “Famea”, došlo je vrijeme za dekadenti industrial, goth pop i – političnost!

Prikupljenih osam materijala ‘čudovišnog’ predznaka i dalje ostaju u sferi bogatih i slavnih, ali ne zato što konceptualno korespondiraju, već zato što se pronašlo i dosnimilo ponešto novog materijala nedovoljnog za ukoričavanje u nasljednika, pa “Fame 2” rastvara Bad Romance, klupska bomba što je grandiozno debitirala na reviji Alexandera McQueena za vrijeme Fashion Weeka i time dobila konačni blagoslov bogova mode i enfante terriblea svijeta dizajna koji će svoje posljednje kreacije posuditi upravo promociji ovog nasljednika prvijenca ženskog Davida Bowieja 21. stoljeća.

Bad Romance pokorio radijske postaje

Bad Romance je te godine proganjao iz svakog zvučnog izvora. Sjećam se i odlaska u Skopje gdje smo iz Zagreba prebjegli ra-ra-ra-lja-ma ovog radijskog čudovišta da bi u sat vremena čak šest puta čuli ovaj hit nadahnut kasnom fazom Alfreda Hitchcocka. Teatralna Njujorčanka koja se još uvijek nije profilirala kao jedna od najvećih popularnih umjetnica današnjice davala nam je naznake talenta u varijacijama izvedbi ovog hita, od jazz do akustične baladne varijante za glasovirom koje će je učiniti prvom osobom od milijardu pregleda na YouTubeu.

Ogoljeni nastupi za tim instrumentom bit će iskorišteni za lansiranje platforme Vevo čime je Lady Gaga isprovocirala zle jezike koji joj nisu mogli negirati talent pored pozorničke pojavnosti, za razliku od nešto starijih pop prethodnica koje je pomela ovim albumom koji su joj donijeli 3 Grammyja, a ujedinili kritiku u hvalospjevima. Pomela ih je prije negoli je napunila 23 godine. Već tada je nastupila pred engleskom kraljicom u teatralnoj izvedbi klavirske power balade Speechless koja kao da je, i tad sam napisao, sročena i uglazbljena za Eltona Johna, a koji će joj se odmah potom pridružiti na nastupu na American Music Awards i dati joj konačan blagoslov starije gej/camp garde.

Očarani Marilyn Manson

Svoj komad Gagaizma htjeli su svi prije deset godina, pa tako i vitez tame Marilyn Manson, tada impresioniran slikama paparazza mlade Lady Gage, koja je, sjetite se, digla medijsku prašinu izjavom kako je hermafrodit. Mansonu je već tada Gaga izgledala “upravo onako kako rock zvijezda treba izgledati i stoga je jednako uzbudljiva poput djela Andyja Warhola ili Salvadora Dalija. Vrlo je pametna i ne prodaje se. Odlična je glazbenica, dobra pjevačica i dok pjeva, smije se, kao i ja”.

Iako vrlo dobro prodaje lepezu proizvoda u svom javnom izričaju, Manson nije pogriješio rekavši da se ne prodaje, što možemo potvrditi i deset godina kasnije kada je ostala dosljedna humanitarnom radu, ženskom i LGBTQ aktivizmu, odnosno ostvarivanju vlastitih ideja bez kompromisa prema izdavačima i industriji.

Telephone je trebao biti povratnički singl Britney Spears

Iako na početku vrhunca slave, Gaga je po objavi albuma pisala više za ostale negoli za samu sebe, pa je tako za povratnički projekt Britney Spears napisala pjesmu Telephone koju je ćelava pjevačica snimila, a njezina etiketa odbila.

Znajući za radijski i medijski potencijal svog glazbenog ‘djeteta’, Gaga je u studio pozvala Beyonce koja je prihvatila demo i osigurala joj jednu od najvećih suradnji karijere okrunjenu tarantinovsko-warholovskom desetminutnom spotu čiji su uzorak i primjer tada počeli svi slijediti. Telephone je zazvonio duž planete, od Amerike preko Hrvatske do Afganistana gdje su se trupe američkih vojnika brinule za ‘očuvanje mira’ i vrijeme je kratile reinterpretacijom koreografije Telephonea.

Ako je išta ‘oličenje muškosti’ i sirove snage, onda je to jamačno američki nabildani G.I. i to ni manje ni više nego negdje na Orijentu. Međutim, daleko od tehnologije, zapadne civilizacije, ženskog dodira i heavy metala, američki su vojnici spremni na svašta – iz dosade ili sveprisutne Gagamanije.

Gagaizam u Hrvatskoj

Gagamanija i Gagaizam nisu zaobišli ni Hrvatsku gdje je s promotivnom turnejom ovog albuma podigla novo vjersko hodočastilište – Zagreb. Na jednu su noć djeca s margine i podzemlja skinula svakodnevne maske i uresila se bojama duge u barem dvosatnom zajedništvu bez straha od vlastite istinitosti. Album i turneja su to koji su fanovskim skupinama po prvi put dali ime, što će se u svijetu pop-glazbe pokazati kao standard među obožavateljima koji se vole ogrnuti ekskluzivnom etiketom vjernosti svom idolu. A idol ‘malih čudovišta’ bila je performerica iz grotla campa.

Govoreći o tonu i atmosferi albuma, pjevačica je rekla kako se radi o konceptualnom kontrastu u odnosu na prvijenac kojim se i proslavila, istražujući tako oprečnosti samih promjena i novosti u djelovanju kao javne osobe. Za MTV je tada izjavila kako je “spremna za budućnost, ali oplakuje prošlost”, što, ni sama ne sluteći, najbolje opisuje njezin budući rad u kojem se pozivala na svoje glazbene, umjetničke i modne uzore, pritom ih reinterpretirajući u svoj vlastiti proizvod kojeg ponovno možemo sa sigurnošću nazvati gagaizmom – novim smjerom popularne kulture.

Subverzivni modus Lady Gage, proizašao iz fascinacije slavom, reflektorima i moralnom korupcijom, utabao je put nekim novim zvijezdama, a njoj poslužio kao katapult među najveće koji će uskoro biti ponosni imati minijaturnu Njujorčanku talijanskih korijena uza sebe na pozornici: Iron Maiden, Metallica, Queen, Yoko Ono, The Rolling Stones ili Tony Bennet.

Album “Fame Monster” poslovično dezavuira žanr popa, premda ga pronosi svojom estetikom i poetikom, pritom se najviše oslanjajući na rad najdražeg joj Bowieja koji je preuzimao dijelove kulture s margine i postavljao ih u centar svojom personom većom od glazbe koju stvara. Time je opovrgnuo teze skeptika kako je Gaga ozbiljna u svom naumu da još dugo ostane ovdje i zasjeni svoje lažno čedne kolegice ne ustručavajući se otpjevati o svemu što joj je na umu, istovremeno uspijevajući vizualno šokirati mase unatoč uvriježenom uvjerenju da više ništa nije šokantno.

Lady Gaga je s prva dva albuma preispitala pojam šoka, kontroverze i subverzivnosti koji će joj omogućiti i čvrste temelje za izvanglazbenu aktivnost, čak i u politici koju je po objavi ovog albuma u vrijeme senatora McCaina uspjela promijeniti u korist jednakosti. Eklektični “Fame Monster” glazbeno nije redefinirao smjerove same glazbe i produkcije kao underground projekt “Blackout” pale Britney Spears, ali je označio rođenje politične zvijezde s pedigreom, koja možda među 23-godišnjim nogama nije imala ono o čemu su tabloidi pisali, ali svakako par velikih muda koja su joj dala hrabrost suočiti se s patrijarhalnim i heteronormativnim ‘čuvarima vrata’ kulture, glazbe i politike.

Be social

Komentari