Bajka na hrvatski način (D. Aćimović, ”Anka”)

Rijetkost je imati priliku otići u kino i birati između više od jednog hrvatskog dječjeg dugometražnog filma, još k tome inspiriranog književnim djelom. Uz priču o Koku i duhovima u filmu Uzbuna na zelenom vrhu, na kino repertoaru Cinestara i Kaptol Boutique Cinema nalazi se i film Anka inspiriran romanom Mate Lovraka, Anka Brazilijanka. Redatelj Dejan Aćimović, zajedno sa svojom sestrom scenaristicom Tatjanom Aćimović, svakako je napravio poseban dječji igrani film oko kojeg su mišljenja i kritike podijeljeni.

Anka je, kao mlada djevojčica kojoj su roditelji umrli, smještena u sirotište gdje ju jednog dana dolazi posvojiti jedina živuća rođakinja u ulozi Linde Begonje. Iako se na prvi pogled čini kako je Ankina rođakinja, zvana Milostiva, draga i dobra osoba, nakon što ju odvede u svoj bogati dom počinje se iskaljivati i maltretirati Anku koja naposljetku pobjegne. Tražeći sirotište kao jedini dom koji poznaje, Anka naiđe na ciglanu na kojoj radi nekolicina starijih muškarca koji joj odluče dati smještaj i pomoći. Tu upoznaje krupnog i agresivnog radnika nadimka Brazilijanac kojeg glumi slavni nogometaš Eric Cantona, te brižnu i iskrenu Milku u ulozi Anđele Ramljak. Znatiželjna Anka ubrzo upoznaje bajkoviti svijet šume koja okružuje ciglanu te, osim što nalazi prijatelje poput malih vilenjaka i divovskih ljudi, saznaje kako joj zla zmijska vladarica šume Sena prijeti smrću.

Suprotnosti se privlače

Iako je Anka dječja bajkovita priča, sam film sadrži pomalo strašne elemente, kao i trenutke iznenađenja gdje se i odrasla osoba prene od onog neočekivanog. Osim bajkovitih likova žena-zmija koje Anki predstavljaju veliku prijetnju, njeno sretno i bezbrižno djetinjstvo ugrožavaju i malo stvarniji i realniji elementi priče. Sveprisutna je prijetnja Anki povratak kod svoje zle rođakinje Milostive, što stvara svojevrsnu napetost te gledatelj cijelo vrijeme iščekuje da će joj se nešto loše dogoditi. Iako se u većini bajki dobro i zlo razlikuje kao crno i bijelo, Anka je poseban slučaj gdje se u obzir uzimaju dublji elementi poput životnih okolnosti kako bi se opisao, ali i opravdao, karakter pojedinog lika.

Cvita Viljac kao Anka, foto: dafilmproduction.com/anka

Aćimović je za ulogu snažne, ali šutljive Anke pronašao mladu jedanaestogodišnju Cvitu Viljac koja svojom izvedbom ostavlja dojam i na stariju publiku. Poznata je stvar da nije lako ”glumiti očima” s čim se ova novopečena mlada glumica sada morala suočiti. Viljac za prilike snimanja ovog filma nije morala pamtiti mnogo teksta, već se na poseban način poistovjetiti s likom Anke koja kao odvažna djevojčica ipak ima sramežljiv i tih karakter. Stoga je činjenica da je Viljac uspjela izvesti ovu ulogu na način da publika bespogovorno vjeruje njenoj izvedbi tijekom cijelog filma te suosjeća s njom za svaku pohvalu.

Dobra priča skrivena u lošijem ruhu

U ostalim glumačkim izvedbama istaknule se su Linda Begonja i Anđela Ramljak koje, u kontrasnim ulogama glavne negativke s jedne i dobre majčinske ličnosti s druge strane, pojavom na sceni privlače svu pozornost na sebe. To se također može i reći za Erica Cantonu, no samo zbog francusko-hrvatskog naglaska. Naime, slavni francuski nogometaš za potrebe snimanja filma je u kraćem roku morao naučiti hrvatski jezik, zbog čega mu skidamo kapu. Ipak, neizbježno je pobjeći dojmu njegove poprilične ukočenosti i emocionalne lišenosti tijekom izvedbe lika Brazilijanca.

Eric Cantona kao agresivni Brazilijanac, foto: dafilmproduction.com/anka

Unatoč dobroj izvornoj priči, čini se kako scenarij Tatjane Aćimović nije uspio dočarati ovu priču s obzirom na potencijal koji ona ima. Mnogo stvari oko Ankinog prijašnjeg ali i sadašnjeg života nepojašnjeno je, kao i životne situacije Brazilijanca i Milostive koje su ih učinile takvima kakvi jesu. Treba uzeti u obzir da je ovaj film prvenstveno namijenjen mlađoj publici koja bi, zbog ovakvih i sličnih neriješenih pitanja, očitima prilikom gledanja filma, mogla ostati pomalo zbunjena. No, u svakom slučaju, Anka je zabavan film za djecu, dobre tematike te štoviše lijepe pouke o pronalasku sreće. Stoga valja pretpostaviti kako će potražnja za Lovrakovim romanom o Anki Brazilijanki, zahvaljujući ovom filmu, zabilježiti porast.