Recenzija – Mr. Turner: Samo za one koji znaju više

facebook.com/MrTurnerFilm

Varljivo prazan Mr. Turner ne udovoljava kriterijima mase, već svoje potencijalne sljedbenike pronalazi unutar ionako suženog, ponekad ekskluzivnog kruga ljubitelja likovne umjetnosti. Slikarski zaljubljenik Mike Leigh namjerno propušta narušiti isključivost takvog kružoka, suprotno ideji umjetnika kojeg u svom filmu tematizira, te tako unatoč pohvalnom pokušaju revitalizacije imena i djela J.M.W. Turnera ipak ne uspijeva značajno smanjiti razdaljinu tih dvaju oprečnosti. No, uočljivo je kako ulogu pomiritelja redatelj nikad nije ni planirao preuzeti na sebe. Njegov detaljizirani hommage svojim prepoznatljivo odmjerenim vizualnim izričajem predočava svu specifičnost jedne povijesne ličnosti i njenog opusa. Apliciranjem blago dokumentarnog tona uratku Leigh stvara distinktivnu verziju mirnog biografskog filma.

Potresnost priče o gospodinu Turneru ni po čemu ne nadilazi potrebu za kazivanjem neke druge, jednako dirljive ljudske sudbine, ali njegova izuzetna nadarenost, te naglašena karakterna osebujnost čine ga itekako prikladnim i poželjnim predmetom bilo kojeg filmskog ostvarenja. Fokusirajući se na posljednja dva desetljeća umjetnikova života Leigh se dramaturški zadržava na samoj površini, letimično se dotičući samo dramatičnijih događaja i odnosa u biografiji tog cijenjenog slikara romantizma. Implementirajući ideju o licu i naličju ljudske prirode, usmjeravajući misaono žarište prvenstveno na svog filmskog protagonista, redatelj posredstvom glumačke igre i stvarne Turnerove umjetnosti tematizira supostojanje grubosti i nježnosti, zapravo različitih vrsta kontrasta unutar iste osobe. Upravo poput dvojne naravi prirodnih načela – istovremeno posjedujući nježnost i okrutnost – jednako je tako okarakteriziran i sam umjetnik koji inspiraciju uvijek crpi iz nepredvidljivih obilježja prirode. Glavnina drame filma iskazana je kroz očekivanje reakcije glavnog lika na određenu situaciju, a koji će pol ličnosti prevladati i koje umjetničko djelo uslijediti kao posljedica tog sukoba, čine neobičan, donekle funkcionalan dramaturški postupak. Ritam sekvenci Mr. Turnera je sukladno tome neujednačen, te zbog toga film može djelovati metrički jednolično. Kakofoničnost glazbe pojačava dojam disproporcije između radnje i tempa. Leigh time neposredno zahtijeva gledateljevo strpljenje koje, zbog takvog uređenja vlastite filmske kompozicije, (nažalost) neće uvijek uspjeti privoljeti.

facebook.com/MrTurnerFilm
facebook.com/MrTurnerFilm

No, unatoč spomenutom nerazmjeru, jedna je komponenta Mr. Turnera izraženo skladna – glumačka igra. Promatrajući pristup kreiranja uloge kod čitave postave filma, kroz manje-više podjednaku naglašenost groteske u igri, uočljivo je izraženo htijenje redatelja o stvaranju svijeta likova koji će istovremeno bivati začudnim, nakaznim i blago karikiranim. Timothy Spall (J.M.W. Turner) najdosljednije prati tu uputu, te stvara pamtljivog protagonista koji bi bez podrške njegovih, u glumačkom kodu usklađenih, partnera inače djelovao pretjerano, možda čak i neuvjerljivo. Spall stvara impresiju veoma neotesanog, direktnog, te pomalo animalnog bića, neobičnog ne samo u svojim manirama, već i u pojavnosti koja komunicira neku vrst prizemne odbojnosti. No, sva ta grubost izbalansirana je drugom stranom njegove ličnosti koja je duboko poetična, usrdna i obazriva. Stvarajući ulogu ekvivalentnu pravom karakteru djela Williama Turnera, Spall vjerno odražava sav zanos njegove umjetnosti.

Tretirajući svjetlo i boju kao dominantne motive svog iskaza, Leighova estetika ne odmiče značajno od Turnerova prepoznatljivog izričaja. Svejedno vizualnost uratka izražajno ipak ne uspijeva dosegnuti, a kamoli konkurirati likovnom predlošku. Sterilan u svojoj ljepoti Mr. Turner bez imalo mistificiranja, više dokumentarno, prikazuje priču o umjetnikovom stvaralačkom procesu i njegovim posljedicama, zadržavajući se u slikanju cjeline isključivo unutar linija dobro obavljenog posla. Namjerna urednost uratka odudara od impulzivnog pristupa kojeg je Turner u svom stvaralaštvu primjenjivao, a takav vizualni tretman omogućava isključivo pasivno promatranje, umjesto angažirane isprepletenosti gledatelja i sadržaja koji prožima.

facebook.com/MrTurnerFilm
facebook.com/MrTurnerFilm

Unutar tako posložene konstrukcije Mr. Turner djeluje isključivo. Dramaturškim dosjetkama učestalo aludirajući na manje znane činjenice povijesti umjetnosti, bez obrazloženja tko i što, gledatelj se često osjeća namjerno izostavljenim sa zabave. Pomanjkanje značajnijeg odnosa redatelja i teme uratka onemogućuje očitovanje neke veće ideje zbog čega između publike i obrađene materije nastaje još veći, nepremostiv procjep. Redatelj tako prosječnog gledatelja pozicionira na mjesto neutralnog svjedoka o životu jednog umjetnika, dok za ovog svog ”idealnog” rezervira najbolja mjesta u kući.