Istaknuto
12.09.2019.

Vrijeme čitanja: 15 minute Veliki argentinski pripovjedač Jorge Bucay za Ziher je govorio o svojoj kući bez satova, knjizi koja mu je promijenila život, emocijama i životu s tehologijom, a ispričao nam je i priču.

11.09.2019.

Vrijeme čitanja: 1 minuta U novu školsku godinu ulazimo s novim singlovima, što stranim, što domaćim. Na vama je da ih poslušate i glasate za onu pjesmu koja to najviše zaslužuje.

Film

STROGO KONTROLIRANI VLAKOVI: Ozbiljan film nevinog lica

12.07.2019. David GašoFoto: YouTube screenshot
Vrijeme čitanja: 4 minute

Ovaj retropetak podsjećamo se na film Jiříja Menzela iz 1966. godine. 

– Prošao sam kroz pripremni tečaj i bit ću prometnik vlakova i cijelo mjesto zna kako ću biti prometnik vlakova radi vrlo jednostavnog razloga što ne želim raditi ništa, kao i moji preci, osim stajati na platformi sa signalnim diskom i izbjegavati sav težak rad dok se ostali pate i znoje – nadahnuto izjavljuje šesnaestogodišnji Miloš (Vaclav Neckar) prije odlaska u malu lokalnu željezničku postaju radi obuke i nastavljanja generacijskog obiteljskog posla.

Sličnim naivnim i iskrenim narativom ispričan je ostatak Strogo kontroliranih vlakova, a ono što naizgled odskače njegov je teatralno nepredvidiv završetak koji se, unatoč početnom negodovanju publike, zapravo vrlo pregledno uklapa u bizarnu cjelinu ovog nezaboravnog čehoslovačkog filma, a možda je prerani svršetak glavnog lika upravo ono što ovaj film (koji se preranim svršetcima prevladavajuće i bavi) čini tako nezaboravno kultnim.

Čehoslovački novi val specifično je ciničan, nadrealističan i nerijetko crnohumoran pogled na sivo stanje u Europi 60-ih godina, a Strogo kontrolirani vlakovi je, uz Formanovog Crnog Petra ili urnebesnog Gori, gori, moja gospođice te Passerovo Intimno osvjetljenje, jedan od najponosnijih predstavnika pokreta koji strogim i uokvirenim, ali komičnim narativom obrađuje temu nevine mladosti u nemilosrdnom razdoblju okupirane Čehoslovačke za vrijeme drugog svjetskog rata.

Lukavo satirična i suho komična kinematografija štampa je gotovo svih središnjih figura češkog filma tadašnjih godina poput, recimo, spomenutih Miloša Formana ili Ivana Passera (obojica diplomanti na cijenjenom praškom FAMU) koji su, za čudo, u razdoblju srednjoeuropskih komunističkih režima, baš kao i Jiri Menzel, uspjeli pobjeći nametnutoj cenzuri, a njegovi Vlakovi doživio je toliki uspjeh na zapadu da je 1967. čak nagrađen i Oskarom za najbolji strani film – na zadovoljstvo Čehoslovačke, Menzela, ali i Bohumila Hrabala po čijem je romanu film i napravljen!

Foto: YouTube screenshot

Foto: YouTube screenshot

O pravim muškarcima

„Ja sam Miloš Hrma. Pokušao sam se ubiti jer patim od prerane ejakulacije. No, to zapravo nije tako. Iako nikad ne uspijem, još uvijek sam pravi muškarac“, ponosno objašnjava Miloš i tako sažima cijeli površinski konflikt inače samog po sebi usredotočenog i kratkog filma. Bliži se kraj drugog svjetskog rata, neki se odrasli bave pravljenjem vlakova, neki onih strogo kontroliranih, njemačkih (nacistički suradnik Zednicek kojeg glumi Vlastimil Brodsky), neki, pak, njihovim uništavanjem, a Miloš – on se neumorno pa čak i tragično bavi pronalaskom zrelije žene s kojom će izgubiti nevinost kako bi konačno mogao istrenirano zadovoljiti mladu kondukterku i svoju pravu ljubav – kako to svi pravi muškarci rade!

No, ozbiljno, mladić je radi ovog problema stvarno pokušao počiniti samoubojstvo (u jednoj od mračniji scena tako izgubljenih u filmu), ali savjet doktora da tijekom seksa misli na nogomet vratio ga je ravno na početnu putanju i najvažniji cilj zadovoljavanja svoje drage Maše.

Milošev je uzor Hubička (Josef Somr), stariji prometnik koji, iako buntovno nastrojen protiv nacističke okupacije, primarnu okupaciju pronalazi u ženama, a jedan od ključnih događaja u filmu možda je najposebnija diskretna ljubavna scena ikad – Hubička, naime, polako i zavodnički njemačkim žigovima označuje prepone mlade djevojke (čija ga majka kasnije odvodi pred sud i to ni manje, ni više nego pred zlokobnog Zedniceka koji ga i ovako već prezire).

Foto: YouTube screenshot

Foto: YouTube screenshot

O gubitku nevinosti

Samo dan prije suđenja Hubička je uz pomoć suradnice Freie uspio ostvariti Miloševu želju. Nakon dogovora o dostavi vrlo bitnog paketa na željezničku postaju, Hubička zamoli Freie da pođe prespavati noć s mladim prometnikom, na što zavodna Freie bez problema pristaje.

Za vrijeme suđenja Hubički, Miloš uzvraća uslugu – taj bitan paket odnosi na vrh stanice i baca ga na jedan od njemačkih strogo kontroliranih vlakova, no neposredno prije eksplozije vlaka, jedan ga od vojnika upuca i usmrti. Ova će posljednja minuta filma poslužiti kao ključni vrhunac opuštenog, lakog i humorom obilježenog djela čija je nevinost usmrćena s glavnim likom, a anegdota o gubitku nevinosti dvostrukom je metaforom hladno, jasno i nenajavljeno zaključena upravo krvlju.

strogo kontrolirani vlakovi

Foto: YouTube screenshot

O diskretnom otporu

Težnja zaključiti film na ozbiljan način poslužila je kao nepredvidivo upozorenje gledatelju o razdoblju u kojem je radnja filma smještena. Poziva na buntovnost i otpor, a kao film izgledno lakog baratanja teškom temom prolazi kraj svih oblika tadašnje cenzure. Vrijedi napomenuti kako nijedan kasniji Menzelov film nije na zapadu postigao jednak uspjeh kao Vlakovi, a sovjetska okupacija Čehoslovačke mnogo je godina redatelju uskratila bavljenje filmom. Za razliku od Formana i njegovih Hollywoodskih pothvata kao što su Amadeus i Let iznad kukavičjeg gnijezda, Menzel je ostao u gnijezdu tadašnje države i postao izravna žrtva cenzure koja je obilježila Čehoslovačku 70-ih godina.

Unatoč tome, ostavio je nekolicinu bitnih filmova u nacionalnoj filmskoj povijesti među kojima upravo ovaj zauzima posebno mjesto. Nesmotrenost Strogo kontroliranih vlakova njegov je najjači adut. Vlakovi je alegorijski antiratni film o okupiranim ljudima koji se pokušavaju utopiti u rutinskoj svakodnevici, a bavljenjem sitnim problemima odvući misao od onih velikih koji će neizbježno kad tad stati na put svima – i onima koji od univerzalnih nevolja odvraćaju pogled, ali i onima koji ih nekad nisu ni svjesni.

(Visited 125 times, 3 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(3 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari