novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Retropetak: Kako je gluhi, nijemi i slijepi dječak postao kralj flipera

Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=wxfPIe2qqxw
Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=wxfPIe2qqxw
Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=wxfPIe2qqxw

Od kada je filma, glazba je s njime išla ruku pod ruku. Te su dvije umjetnosti isprepletene i ponekad ih je teško odvojiti bez nanošenja štete cjelokupnom djelu. Najviše bi se taj proces osjetio u filmskom mjuziklu, o kojem će danas biti riječ. Izabrala sam rock mjuzikl Tommy koji ove godine slavi 40. obljetnicu.  Projekt je skupio zavidnu ekipu, što od glazbenika, što od glumaca, ali to nije jedino što ovaj neobični mjuzikl ima za ponuditi. Film se temelji na istoimenom albumu britanskog sastava The Who kojeg je uglavnom skladao gitarist Pete Townshend u obliku rock opere. Kako bi redatelj mogao koristiti suvremene slike, vrijeme radnje je prebačeno iz 20-tih godina u 50-te. Glumci su zaista pjevali svoje točke, što je rezultiralo izmjenom redoslijeda pjesama, kako bi se dobila što koherentnija priča. Osim što su glazbu napisali i izvodili, pjevač Roger Daltrey tumačio je glavnu ulogu, Tommyja, bubnjar Keith Moon ulogu ujaka Ernieja, a na nekim mjestima je Townshend pjevao naraciju. Film je režirao Ken Russell, tada već slavni i kontroverzni redatelj filmova Women in Love (1969.) i The Devils (1971.), Russell je imao svoju viziju i jedine glumce koje je htio na snimanju su bili oni koje je poznavao. Zbog toga je Townshend bio prilično razočaran, jer je htio kvalitetne pjevače u ulogama. Međutim, Oliver Reed koji je tumačio Tommyjevog očuha imao je toliko problema s glazbenim dijelom da su ga morali snimati u komadićima. Zbog toga, Townshend je bio skeptičan kad je Russell odabrao Jacka Nicholsona za ulogu doktora. Kad je Nicholson, bez muke otpjevao svoje dionice, Townshend je pristao.

Sadizam, silovanje i fliper

Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=Xo4C5FpRSPU
Foto:Screenshot/Youtube.com/watch?v=Xo4C5FpRSPU

Prve nas scene upoznavaju s ljubavnim parom koje razdvaja rat. Muškarac (Robert Powell), vojni pilot umire zbog posljedica pada zrakoplova ne znajući da mu je žena (Ann- Margaret) trudna. Nekoliko godina kasnije, upoznaje drugog muškarca, Franka (Oliver Reed) kako bi našla oca sinu i sebi olakšala samoću. Međutim, Tommyjev pravi otac se vraća doma nekim čudom preživjevši nesreću. Zatekne ženu s drugim muškarcem u krevetu, na što Frank ga udarcem lampe ubija dok je ne vratima stajao njegov vlastiti sin i vidio ubojstvo. Od traume dječak prestaje govoriti te gubi sluh i vid. Kroz odrastanje prolazi kroz mučenja od strane najbližih, rođak Kevin sadistički uživa u maltretiranju nemoćnog Tommyja, a ujak Ernie (Keith Moon) ga siluje. Majka Nora i Frank pokušavaju izliječiti dječaka na razne načine, ali ništa ne funkcionira. Vode ga u sektu koja obećava liječenje bolesnih. Iz te se sekvence može iščitati Russellova kritika Crkve kao institucije koju prožimaju korupcija i lažna obećanja. Svaki njihov pokušaj obraćanja za pomoć čini posebnu glazbeno filmsku sekvencu izrazito specifičnog vizuala po kojemu se Russellovi filmovi prepoznaju. Futuristički predmeti kombinirani s kontrastima, sjajnim svjetlima te igrom mraka, jarkih boja i odsjajima stvaraju jedinstvenu sliku. Uz to se pojavljuju glumci i pjevači koji dominiraju tim prizorima kao dobavljači pomoći za Tommya, među njima Jack Nicholson i Tina Turner. Scena u kojoj The Acid Queen (Tina Turner) ubrizgava acid u oklop u kojeg je prethodno postavila Tommyja je vizualno uvjerljiva i uz pomoć glazbe odvodi nas u pomalo nerazumljiv zatvoreni svijet izluđenog uma. Kroz ugašena Tommyjeva osjetila, gledatelju se podražuju njegova. Tommy pronalazi stimulans u igranju flipera. Igra po intuiciji, a kako nema osjetila postaje senzacionalna vijest u svijetu što postaje bolji. Nakon šoka koji doživi razbijanjem zrcala, Tommyju se vrate njegova osjetila, zbog čega počinje propovijedati o životnoj perspektivi postajući glavna figura kulta koji se oko njega formira.

Film se sastoji od niza malenih poruka i kritika društva nastalih povezivanjem glazbe i filma u jedno djelo. Možda i nisu toliko vidljive, jer glazba i slika su toliko moćne i bogate da su u prvome planu, ali su i dalje prisutne. Tommy je mjuzikl koji se svakako može svrstati u najbolje rock mjuzikle i važan je dio kako glazbene, tako i filmske kulture.

Be social

Komentari