novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Glazba

The Rolling Stones nije mašina koja širi mržnju, već rock and roll

Izvor fotografije: Facebook.com / therollingstones
Vrijeme čitanja: 4 minute

Krajem šezdesetih nastao je jedan tekst. Jedan famozni tekst pod nazivom Brown Sugar koji, uz nezaustavljivu mašinu zvuka nazvanu The Rolling Stones, hara set listama i gradovima diljem svijeta još od 70-ih godina prošlog stoljeća.

Teški rock and roll zvuk s kamenom temeljcem blues ritmova i rifova, “prljavi dečki” učinili su novim pravcem glazbe i života mladih. Velika mijena u društvu tada je bila usko povezana s glazbenom industrijom, glazba je bila ovisna o publici koja ju je konzumirala.

To nas dovodi do teme ovog teksta u kojem ću raspraviti odluku Rolling Stonesa kojom bend više neće svirati prethodno spomenutu pjesmu na Američkoj turneji zbog oštrih kritika javnosti i insinuacija kako je riječ o rasističkom tekstu koji normalizira mučenje, silovanje i ropstvo.

Izvor fotografije: Facebook.com / therollingstones

Novo normalno i rasizam

Udaljimo se na trenutak od glavne teme kako bismo u ovom instant vremenu instantno došli do glazbenog zaključka. “Novo normalno” kao pojam danas se izričito veže uz pandemiju Covida. Uzviknete li to, primjerice u tramvaju, ljudi oko vas automatski će pomisliti na maske, distance i dozvoljeni broj okupljenih u određenom prostoru, no taj pojam ne mora se nužno odnositi na restrikcije vezane uz virus.

Te dvije riječi mogu biti reprezentacija svakog novog razdoblja i svaka generacija ga ima, ili ga je imala, iako tog noviteta možda nije ni svjesna. Bilo to u glazbenom kontekstu, kao što je to bio novi val (pojam novog normalnog i nenormalnog – jer svi su kratili kosu kako bi „ličili na Pankrte”) ili možda pak trenutak u kojem blues više nije forma u obliku poznatom do tada, nego postaje nekakva žustrina električnih gitara i dugih kosa – nešto novo.

Novo normalno stanje je društvene promjene, društvenog noviteta koji dolazi nepoznat, postaje prihvaćen i time ulazi u normu i tako prestaje biti nov. Van glazbenog svijeta veže se uz nove norme i forme koje prihvaća društvo. Imajući to na umu, novo normalno (iako pojmovi nisu toliko strani i stari, ali ipak sada postaju užareni) danas bivaju rasizam, transgender zajednice, istospolni brakovi, korupcija i šutnja.

Izvor fotografije: Facebook.com / therollingstones

Problem je težak sam po sebi, zašto ga činiti težim?

Govoreći o novo normalnim pojmovima usuđujem se spomenuti rasizam kao postojeći problem, ali također se usuđujem reći kako upravo ta problematika rasizma počinje bivati udaljena od same srži pojma. Pojam i značenje istog udaljavaju se, a riječ koja se previše koristi i crpi, kako bi se to u narodu reklo – guli, i postat će izguljena do kraja.

Problem rasizma potrebno je riješiti solidarnošću, jedinstvom svih rasa, i tom idejom odlaziti u idući dan, ne idejom kontra udara. Koristiti taj pojam kako bi na najlakši način izbjegli pravi problem i oslanjati sve na rasizam može dovesti samo do većeg raskola. Kako pesimizam biva novi govor stoljeća, tako i rasizam postaje novi trend.

Izvor fotografije: Facebook.com / LisaFischerSings

Kakve veze onda Rolling Stonesi imaju s tim?

Brown Sugar je prema jednom od tumačenja pjesma koja govori o afričkim doseljenicima koji bivaju prodani u New Orleans zbog rada na plantažama i tamo silovani.

Gold coast slave ship bound for cotton fields
Sold in a market down in New Orleans

Prema knjizi autora Tonyja Sancheza pod nazivom „Up And Down With The Rolling Stones” ova pjesma koristi riječi kao što su bičevanje i silovanje u duplom kontekstu, koji za značenje ima drogu – Brown Heroin kao smeđa otopina koja se kuha u žlici.

Brown sugar how come you taste so good, now?
Brown sugar just like a young girl should, now

Evo što je ovoj pjesmi rekao Keith Richards:

„I don’t know. I’m trying to figure out with the sisters quite where the beef is. Didn’t they understand this was a song about the horrors of slavery?”

Mnogo se o toj pjesmi prethodnih dana govorilo i pisalo, ali problematika zbog koje su Stonesi odlučili ukloniti ovu pjesmu s njihove set liste za Američku turneju jest rasizam, politički razlozi – ropstvo i afroameričke djevojke. Pritisak javnosti naveo je bend da izađe u susret nezadovoljnoj masi i odustane od sviranja ove pjesme uživo.

Trebaju li prljavi dečki postati čisti?

Pojam rock and rolla kao takve glazbe jest bund, ćud, energija, najezda, uzdignute dlačice, visoko podignuta šaka i otpjevane riječi kao nikad do sad! Prezentirati to kao nikad do sad! To su činili Stonesi, svirali su i pjevali rock and roll.

Uz sve probleme koje rasizam ima u svom usponu ka boljitku, nepotrebno je dodavati novo breme, pogotovo iz svijeta rock and rolla jer sve je to zvuk i glazba. Bend Rolling Stones preuzeo je svoje ime iz LP-a Muddy Watersa, američkog blues glazbenika, i to je svakako jedna od stvari koja nam govori kako pjesma nije napisana iz mržnje.

Također, kako Brown Sugar nije rasistička pjesma, isto tako Sympathy for the Devil nije pjesma o veličanju i slavljenju Sotone. Vokalistice ovog benda, Merry Clayton, Sasha Allen i Lisa Fischer vjerodostojno su na svakom koncertu Stonesa sudjelovale u izvođenju ove pjesme, duhom i rasponom glasa napunile su svaki prostor dobrom energijom, ne mržnjom.

Zasigurno ove profesionalne glazbenice ne bi pjevale pjesmu koja propagira rasizam i zasigurno se ne bi ponosile svojim sudjelovanjem s vrhunski poznatim i cijenjenim bendom.

Maknuvši pjesmu sa svoje set liste, prljavi dečki pokazuju samo solidarnost i razum, kojega očito nedostaje ovom vremenu.

Be social

Komentari