novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

U pravom smjeru: Izložba sustava orijentacije u MUO

u pravom smjeru
Foto: Press
Vrijeme čitanja: 2 minute

U pravom smjeru izložba je sustava orijentacije u prostoru koja se večeras otvara u 19 satiMuzeju za umjetnost i obrt i predstavlja rad Nade Dogan i Isabel Jägle, autorica nedavnog projekta dizajna kompleksnog sustava signalizacije za novu zagrebačku Zračnu luku Franjo Tuđman.

Dizajn signalizacije velikih sustava – poput, recimo, zračne luke – uistinu je nezahvalan zadatak: zahtijeva iznimnu stručnost, spretnost i predanost, a zauzvrat ne donosi gotovo nikakvo javno priznanje. Što je stupanj stresa viši (a svatko tko se našao u vremenskoj stisci usred transfera u nepoznatoj zračnoj luci zna o čemu je riječ), to je važnost signalizacije veća. No dobru signalizaciju ne čini samo dobro dizajniran piktogram, nego čitava nevidljiva navigacijska mreža koja se rasprostire javnim prostorom. Wayfinding ili osmišljavanje smislenog sustava uputa zahtijeva suradnju brojnih stručnjaka – arhitekata, psihologa, ergonoma, komunikologa, no prije svega dizajnera koji je spreman ući u cipele izgubljenog putnika.

Hrvatska se, nažalost, ne može pohvaliti dugom tradicijom kvalitetno dizajniranih sustava prometne signalizacije. Domaći grafički dizajneri uglavnom nisu sudjelovali u projektima signalizacije prometne infrastrukture, a ako i jesu – a poznato je, recimo, da je Mihajlo Arsovski sedamdesetih godina radio na dizajnu signalizacije zagrebačke Zračne luke Pleso – nacrti i fotografije projekata su izgubljeni.

u pravom smjeru
Foto: Press

No dizajn kompleksnog sustava signalizacije za novu zagrebačku Zračnu luku Franjo Tuđman unikatni je primjer takve vrste projekta pred kojim se našao dizajner ili dizajnerica u Hrvatskoj. Onaj opipljivi, svima vidljiv dio projekta utjelovljen je u dizajnu samostojećih i visećih displeja te sustava piktograma i tekstnih oznaka. Zadatak je bio dodatno otežan time što je, zbog limitiranog budžeta, projektni dvojac zadužen za orijentacijski i informacijski dizajn (Nada Dogan, Isabel Jägle) bio prisiljen preuzeti i niz dodatnih stručnih uloga (psihologa, ergonoma i komunikologa) u planiranju kretanja novom zagrebačkom zračnom lukom.

Nada Dogan i koautorica projekta Isabel Jägle sklone su čistom i preciznom grafičkom izrazu koji se, naizgled s lakoćom, prilagodio zahtjevima izrade iznimno zahtjevna sustava signalizacije. Ta prividna jednostavnost rješavanja kompleksnih problema zasigurno je dostignuta zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu samih autorica.

Projektni tim za potrebe Zračne luke Franjo Tuđman dizajnirao je više od 160 različitih displeja, sustav piktograma Agram te specifičnu tipografiju signalizacije (Nikola Đurek). Pozornim kodiranjem veličina, rastera i boja, set piktograma i oznaka razrađen je u logičan, jasno čitljiv komunikacijski sustav.

Unutar strogih ograničenja koje takav projekt nameće autori su našli prostora za finu oblikovnu intervenciju koja sustav čini ujednačenim i vizualno jedinstvenim. U složenom organizmu poput toga uloga dizajna krucijalna je: ne samo kao posrednika između sustava i korisnika nego i kao čimbenika vizualnog ujedinjenja kompleksnog i razvedenog prostora. Stoga u nedostatku razvijena sustava identiteta upravo ovaj projekt na sebe preuzima i tu tešku zadaću. Važan je napor svih sudionika projektnog tima uložen u izradu lokaliziranih oznaka i pisma i zaista je šteta da im nije dana prilika da projekt zaokruže izradom čitava vizualnog identiteta nove zračne luke.

(iz teksta Koraljke Vlajo)

Izložba ostaje otvorena do 20. kolovoza.

Be social

Komentari