Glazba

Glazbeni prostor za eksperimentiranje: KSET-ov ZEZ

zez
Vrijeme čitanja: 5 minute

U sklopu djelovanja KSET-a od 2013. postoji i ZEZ. Punog naziva Zavod za eksperimentalni zvuk, ZEZ je jedinstveni projekt koji je pokrenuo Zvonimir Ante Stamać, a danas ga vode Nina Maštruko i Luka Babić, višegodišnji članovi i KSET-a i ZEZ-a.

U cilju što boljeg predstavljanja ZEZ-a razgovarao sam upravo s njih dvoje o svemu što smo zajedno smatrali važnim. Ovogodišnji ZEZ bio je u online izdanju, o čemu sam prije nekoliko mjeseci pričao s tonotom.

Kako dvojac kaže, ZEZ je nastao kao konceptualni program, ciklus koncerata. 2018. godine poprima oblik festivala pritom ne zaboravljajući na održavanje i zasebnih koncerata tijekom godine. ZEZ daje prostor eksperimentalnoj, avangardnoj glazbi i improvizaciji, obujmljujući čitav spektar kulture od undergrounda do akademske razine. ZEZ se dotiče i sound arta i multimedije kroz format Izložba zvuka, dodaju Nina i Luka. „Dugoročni je cilj pokrenuti diskurzivni program kroz panele i radionice koji prati glazbeno-umjetnički dio festivala”, objašnjavaju.

zez
Foto: Fotosekcija KSET-a

Obiteljski festival koji slavi različitosti i otvorenog je uha

Pitao sam Luku i Ninu što ZEZ Festival čini tako posebnim u usporedbi s drugim našim festivalima. Najprije, opisali su ga kao obiteljski festival, prostor namijenjen rastu i razvoju pojedinaca gdje su KSET-ovci volonteri uvijek spremni poslušati nešto drugačije glazbe.

Njeguju aktivnu komunikaciju između svih uključenih strana, volontera, publike, glazbenika, dizajnera, bukera, ali i drugih festivala. Stvara se zajednica entuzijasta eksperimentalnog glazbenog izričaja, generiraju nove ideje, zajedno se raste. Sve većem broju ljudi približava se ono što je njima samima drago i uzbudljivo u ovakvom, drugačijem pristupu glazbi. Naglašavaju da takav pristup „povećava kvalitetu festivala i čini ga jedinstvenim, širi krug entuzijasta i gradi mnoga prijateljstva”, što smatraju da doprinosi cjelokupnoj sceni, ne samo eksperimentalnoj. Slažem se!

zez
Foto: Fotosekcija KSET-a

Radionice i predavanja

Bogat program ZEZ-a uključuje i radionice i predavanja. Field recording radionica bila je ostvarena u suradnji s Kinoklubom, a kažu da je bilo sudionika svih generacija, čak i djece.

Prisjećaju se da je prve godine održavanja festivala duo Turning Jewels Into Water organizirao radionicu Intersection of virtual improvisation, global rhythms and music technology. Paralelno se nekoliko dana održavala radionica DIY izrade snimača elektromagnetskih valova. Kažu da trenutno nemaju planova za nadolazeće izdanje, ali želja im je „proširiti značenje radionica, organizirati i radionice koje nisu striktno vezane uz glazbenu produkciju ili sound art, npr. radionicu glazbene kritike.

S predavanjima su također šaroliki i zanimljivi. Jedno od njih bilo je i ono Zeleno energetske zadruge, koja je zainteresiranima približila ekološke crowdfunding programe. Sa studentskom sekcijom za neuroznanost, održano je predavanje Zvuk mozgu, gdje su učili kako mozak percipira zvuk.

Planovi za sljedeću godinu

U tijeku su dogovori s ekipom s FER-a vezano uz predavanja iz programiranja, deep learninga i nove glazbene estetike. „Programiranje kao oblik suvremene produkcije i glazbe”, objašnjavaju. Organizatori teže i aktivističkim temama. Spomenuli su i ovogodišnji panel Ples na rubu, gdje su tri progresivna klupska kolektiva iz regije predstavila svoje ideje vezane za povezivanje s lokalnom scenom.

zez
Foto: Fotosekcija KSET-a

Kako funkcioniraju s gostima?

Kod odabira izvođača kažu da im je važno „predstaviti više žanrova i drugačiju scenu, istovremeno zadržavajući svoje korijene u avangardnom jazzu.” Dodaju da je cilj festivala „povezati underground i akademiju u jednoj platformi, dva aspekta koja se bave eksperimentalnim i improviziranim pristupom glazbi”.

Međutim, eksperimentalnost nije uvjet, već imanje poruke iza svoje glazbe, odnosno da izvođači nude aktivističku i subverzivnu komponentu u svom radu. Kao primjer navode IC3PEAK, eksperimentalni dvojac iz Moskve, koji kroz svoju agresivnost prenosi političku poruku i rezonira s energijom festivala.

Žele ugostiti Moor Mother, sa 700 Bliss, sa Zolanom, solo, svejedno, ali radi se o velikoj želji. U mislima je i St. Abdullah, sve u cilju „decentralizacije umjetničke produkcije”, zaključuje Nina.

Pitao sam Luku i Ninu što se dogodilo sa KSET-ovim jazz koncertima i hoće li ih još biti. Ne isključuju mogućnost nastavka održavanja istih, ali naglašavaju da nije najjednostavniji zadatak dovesti ljude na koncert usred dana. „To bi lijepo nastavilo tradiciju jazz koncerata, tzv. matineja iz 90-ih, koje je radio Škugor, tada su bili zabranjeni koncerti navečer pa se kroz te popodnevne koncerte javljao svojevrsni otpor kroz jazz. Ideja nam je vrlo zanimljiva, ali s obzirom na današnje stanje s pandemijom, ne znam koliko je to izvedivo”, objašnjavaju.

zez
Izvor fotografije: Facebook.com/zavodzaeksperimentalnizvuk/photos

A što budućnost nosi…?

Naravno, nadaju se širenju i rastu festivala, „ne samo po izvođačima i izvođačicama koje možemo ugostiti, nego bi voljeli proširiti i cijeli program s diskurzivnim dijelom, dnevnim programom i radionicama da bi se tematski dopunile s porukama i pričama samih izvođač(ic)a i tradicijama scena iz kojih dolaze, kako bi mogli educirati domaću publiku o nekim stvarima koje su nativne scenama drugih država”.

Spominju prijateljski odnos s agencijama iz Slovenije i Srbije. Tu vide mogućnost lakšeg bukinga domaćim izvođačima i svojevrsnu razmjenu izvođača kroz povezanost s međunarodnim partnerima. Želja im je i „pokrenuti tradiciju rezidencija, tj. da jedan od izvođača dolazi ranije na festival i radi s domaćim artistima na nekom projektu kojeg bi predstavili na festivalu, ali to nam je financijski daleko izvan dohvata barem za sada”.

zez
Foto: Fotosekcija KSET-a

Što je predstavljanje jednog festivala bez razgovora o uspomenama?

„Bilo nam je super kad je jedan lik iz publike ljutito ustao i otišao s koncerta Heather Leigh, vjerojatno je očekivao neki metal pa se neugodno iznenadio. Imali smo na ic3peaku pogo (vjerojatno prvi i zadnji put), imali smo grupu koja je mlatila metalne Ples na rubu ljestve na stageu. Teško je izdvojiti stvari jer se svaki put događa nešto nesvakidašnje.

Nikad nije dosadno s Potočnjakom koji nam je vrlo česti gost, nekad igra PlayStation na projektor prije svirke, palio je akustičnu gitaru ispred KSET-a. Uvijek je zanimljivo na ZEZ-u jer su izvođači često ekscentrični.”

zez
Izvor fotografije: Facebook.com/zavodzaeksperimentalnizvuk/photos

Glazbene preporuke

Za kraj, načuo sam da Nina i Luka imaju poseban ukus u glazbi pa sam ih zamolio da nam preporuče nešto glazbe koja ih se ove godine dojmila.

Nina: La Fawndah, 5th season ne izlazi mi iz plejliste. Sve što je Moor Mother izbacila – mislim da  je izbacila 5 albuma ove godine. Yatta., Oranssi Pazuzu, T5UMUT5UMU, 33emybw, Saint Abdullah,  Zoë Mc Pherson, Jason Wool, clipping.

Luka: Clipping., Speedball trio, Model Home, clowncore, Damon Locks Black Monument Ensemble, Lingua Ignota, 100 gecs. Iako su neki izdali albume 2019. otkrio sam ih ove, tijekom prvog lockdowna.



I eto, to je to od ZEZ-a! Ulazimo polako u prosinac, ali ne oklijevajte se još bolje upoznati s radom KSET-a kroz tekstove mojih koleg(ic)a u seriji članaka Mjesec KSET-a na Ziheru. Do sljedećeg nam virtualnog susreta, budite sretni i pazite jedni na druge.


Be social

Komentari