Film

Stari žanr u novom dobu (“Western”, V. Grisebach)

Foto: Youtube screenshot
Vrijeme čitanja: 3 minute

Da vestern ne evocira samo neka prošla vremena ili nedostatak inovativnosti suvremenih holivudskih produkcija u nastojanju da ih oživi, pokazala je njemačka redateljica Valeska Grisebach sa svojim novim filmskim uratkom jednostavnog naziva – Western. Krenimo od očiglednog: ovim vrlo maskulinim žanrom bavi se žena koja, koristeći njegove idejne premise, uspijeva vješto i inovativno rekonstruirati ugođaj vesterna, bez vraćanja u prošlost ili na teritorij Divljeg zapada (barem ne u doslovnom smislu).

Bijeli osvajači i Indijanci novog doba

U ruralni i nerazvijeni bugarski predio na granici s Grčkom dolazi skupina njemačkih građevinara zaposlena da unaprijedi infrastrukturu kraja koji je ostao u nekim prošlim vremenima. Premda su došli s namjerom da odrade posao i zarade novac, Nijemci, što silom prilika što vlastitom željom, dolaze u kontakt s lokalnim bugarskim stanovništvom, a njihov novonastali odnos dovodi u pitanje status ravnopravnosti europskih kultura.

Naime, dolaskom na nepoznat teritorij građevinari se ne trude upoznati područje niti se pokušavaju prilagoditi okolini ili joj makar pristupiti s poštovanjem, već u svoje vrijednosne okvire ukalupljuju ostale, ocjenjujući ih u startu manje vrijednima, drugima. Dakle, gdje postoji jezična barijera, gdje postoji razlika među kulturama, uvijek netko preuzme ulogu zapadnog i naprednog bijelca, a nekome se dodijeli ona divljeg i nazadnog Indijanca. Dvadeset i prvo stoljeće nije donijelo ništa novog.

Foto: Youtube screenshot
Meinhard Neumann

No svakom vesternu treba glavni junak, po definiciji posrednik među kulturama, odnosno onaj koji ne pripada nikome – drugačiji od onih s kojima je porijeklom združen, a nikad u mogućnosti da pripadne onima koji su mu istinski bliski, ali rodom različiti. Taj se vlastitim principima vodi ovim svijetom, usamljen u svojoj pravednosti i želji da pronađe osobni put. U Westernu njegovo je ime Meinhard Neumann.

Meinhard je jedan od njemačkih građevinara – vrijedan i sposoban, no vrlo samozatajan (za razliku od ostalih, društvenih i vrlo glasnih Nijemaca). Nakon što obavi svoj posao na gradilištu, drži se po strani događaja pa sve do njegova ulaska u obližnji grad, na konju kojeg je putem pronašao, ne shvaćamo da je riječ o glavnom junaku. Naravno, u potrazi je za cigaretama koje inače neprestano puši ispod svojih gustih brkova. Taj je trenutak presudan za njegovo odvajanje i usamljeno djelovanje, nasuprot superiorno i zajednički nastrojene grupe sunarodnjaka.

I dok ostatak suradnika neznanje i jezična barijera udaljavaju od lokalaca, čineći ih nesigurnima, a povremeno i napetima, Meinharda privlači njihova sirova jednostavnost, kao i njihovo obraćanje njemu – lišeno nepotrebnih detalja kako bi se mimikom, gestom i najjednostavnijim riječima objasnila suština koja je za sve univerzalna. Upoznavajući lokalno stanovništvo, Meinhard postepeno ulazi u sve veći sukob s ostalim radnicima koji nisu spremni popustiti pred nepoznatim, već čuvaju svoje ksenofobne osjećaje kao znak zaštite vlastitog identiteta. Kao što smo već ranije naveli, u polarizaciji stajališta i neprihvaćanju drugog, vestern kao žanr funkcionira neobično aktualno i prirodno.

Foto: Youtube screenshot
Žene u središtu osi i filmski naturalizam

U filmu je zanimljiva ženska figura čija je uloga, sukladno žanru, više u funkciji objekta radnje. U odnosu na nju, tj. iz odnosa prema njoj upotpunjujemo i potvrđujemo naše pretpostavke o karakterima muških protagonista. Oko lika žene intenzivnije se zbivaju one promjene koje uočavamo aspektima njihova djelovanja, kao jedinstvene prilike da iskažu svoju muškost.

Ono što u filmu dodatno osuvremenjuje vestern kao funkcionalan žanr gotovo je dokumentaristički stil snimanja; često statičan i fokusiran na likove poput svojevrsne promatračnice razvoja njihovih karaktera. Prirodnost se postiže i izvrsno odabranom glumačkom postavom, redom amatera koje je redateljica godinama tražila, kako u njemačkim gradovima tako u bugarskim selima. Zanimljivosti radi, na filmskom je festivalu u Motovunu ove godine izjavila kako je Meinharda prije više godina slučajno ugledala na ulici te je istog časa znala da je riječ o čovjeku koji treba biti glavni junak njenog vesterna.

Na koncu, mladenačka ljubav jedne žene prema vesternu uspjela je iznjedriti inteligentan omaž žanru koji je ujedno i uspjela studija europske ksenofobije, nacionalizama i usamljenika koji svoj identitet unutar njih ne nalaze. Ne čudi stoga činjenica da je Western osvojio glavnu nagradu ovogodišnjeg Motovun Film Festivala.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije. 

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari