Istaknuto
09.07.2020.

Vrijeme čitanja: 5 minute Kakav je ovo bezobrazni priljev vanserijski dobre glazbe unutar mjesec dana? Travanj je prošao već znamo kako, ali glazba koja je izašla unutar tih mjesec dana je statistički na samom kraju Gaussa.

08.07.2020.

Vrijeme čitanja: 3 minute Puštamo novih deset domaćih i regionalnih singlova u borbu za naklonost slušatelja, a među stranim preporukama ima nekoliko zanimljivosti.

Glazba

10 žena koje su svojim glasom obilježile jazz i blues

23.01.2020. Patricija TurkaljIzvor fotografije: Facebook.com
Vrijeme čitanja: 6 minute

Velika Nina Simone govorila je: „Jazz is not just music, it’s a way of life, it is a way of being, a way of thinking“. I doista, jazz predstavlja posebnu cjelinu i kulturni fenomen u glazbi i društvu 20. stoljeća čiji se značaj teško može opisati u par rečenica.

O jazz glazbi su napisane brojne knjige i enciklopedije te snimljene emisije i filmovi. Ovaj glazbeni žanr, nastao na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće u New Orleansu, iznjedrio je nove stilove poput bluesa, rhythm & bluesa, swinga i be-bopa. Louis Armstrong, Charlie Parker, Miles Davis i Benny Goodman samo su neki od glazbenika koji su obilježili jazz i blues, no svaki od njih, ali i mnogi drugi, zaslužuju poseban tekst o svom radu i stvaralaštvu.

Ovaj je tekst posvećen ženama koje su, svaka na svoj autentičan način, pridonijele razvoju i popularizaciji žanra. Kao i s muškim izvođačima, teško je izdvojiti one koje su svojim izvedbama, stilom i pojavom postale legendarne i upisale se u povijest. Izbor je pao na 10 snažnih i inspirativnih žena. Neke od njih su bile poznatije od drugih, neke su imale blistavu karijeru tijekom cijelog života, a neke su svoju karijeru tragično okončale. Ipak, sve su bile jednako važne i pridonijele su afirmaciji jazza i bluesa.


Ma Rainey


Ma Rainey, pravim imenom Gertrude Malissa Pridgett, bila je blues pjevačica koja je potekla iz redova minstrelsa – putujućih glazbenika. Prvi nastup je održala u dobi od samo 12 godina u varijetetskoj predstavi Bunch’O Blackberries u Columbusu. Bila je pjevačica klasičnog bluesa iz 1920-ih godina, uz Bessie Smith kojoj je ujedno bila i mentorica.

Osim Bessie Smith, učenice Ma Rainey su bile i Ida Cox i Mamie Smith pa tako Ma s punim pravom zovemo ‘majkom bluesa’. Sa suprugom Williamom Pa Rainey često je nastupala u predstavama i cirkusu gdje su bili najavljivani kao ‘Rainey & Rainey, ubojice bluesa’. Njezin snažan vokalni izričaj očituje se u svim pjesmama poput Hear Me Talking To You i Leavin’ This Morning. Ma Rainey je pridonijela i razvoju LGBT pokreta. Naime, kružile su glasine o njezinim biseksualnim i lezbijskim sklonostima o čemu je snimila pjesmu Prove It On Me Blues koja predstavlja temelj lezbijskog kulturnog pokreta iz 1970-ih.


Mamie Smith


Mamie Smith je bila prva Afroamerikanka koja je snimila blues pjesmu Crazy Blues 1920. godine čime se upisala u povijest i time je otvorila put drugim afroameričkim glazbenicima. Veliki uspjeh singla doveo je do razvoja glazbenog tržišta usmjerenog na afroameričko slušateljstvo – race record.

Mamie je često surađivala s Perryjem Bradfordom, nastupala je u njegovom mjuziklu “Made In Harlem” 1918. godine te je upravo Perry velikim djelom zaslužan za njezin prodor i uspjeh. Zajedno su snimili pjesme That Thing Called Love i You Can’t Keep a Good Man Down 1920. godine, a surađivali su i na pjesmi Crazy Blues. Osim što je bila jazz i blues pjevačica, Mamie je nastupala i u filmovima poput Paradise In Harlem iz 1939. godine.


Bessie Smith


I dok je Ma Rainey bila ‘majka bluesa’, njezina učenica Bessie Smith je bila ‘carica bluesa’. Bessie je isprva nastupala na seoskim sajmovima dok je nije čula Ma Rainey i uzela ‘pod svoje’. Prvi značajan uspjeh je postigla 1923. godine pjesmama Down Hearted Blues i Gulf Coast Blues. Izdala je pet ploča i nastupala je u mnogim kazalištima na sjeveru SAD-a.

Na nastupe je uvijek putovala u svom osobnom željezničkom vagonu sagrađenom prema vlastitim željama. Njezin bogat i moćan glas te izvanredna dramska izvedba najbolje se očituju na albumu primjerenog naziva “The World’s Greatest Blues Singer”. Ipak, depresija i nova konkurencija su je stajale karijere. Poginula je u tragičnoj automobilskoj nesreći 1938. godine.


Ethel Waters


Pjevačica i glumica Ethel Waters bila je jednako uspješna u svim poljima svojeg rada. Kao pjevačica je izvodila i blues i pop te je bila vješta ritmička pjevačica. Debitirala je 1921. godine sa skladbama The New York Glide i At The New Jump Steady Ball, a prvi uspjeh je doživjela 1925. godine skladbom Dinah. Surađivala je s Dukeom Ellingtonom i Bennyjem Goodmanom.

Nove pjesme je predstavljala na revijama, poput one u brodvejskom Plantation Clubu gdje je predstavila Am I Blue?, Memories Of You i Stormy Weather. Zbog visine i vitkosti, dobila je nadimak ‘Suha mamica’. Godine 1939. je pokrenula The Ethel Waters Show na NBC-u te je bila prva Afroamerikanka s vlastitom televizijskom emisijom. Također, Ethel je bila prva Afroamerikanka nominirana za nagradu Emmy 1962. godine. Napisala je dvije autobiografije His Eye Is On The Sparrow i To Me It’s Wonderful.


Billie Holiday


Velika jazz pjevačica, pravim imenom Eleonora Fagan, imala je teško djetinjstvo i odrastanje. Nakon selidbe u New York, počela je nastupati u Harlemu. Na početku karijere je promijenila ime po uzoru na glumicu Billie Dove. Svojim besprijekornim osjećajem za ritam, gotovo instrumentalnim fraziranjem i upečatljivim pjevanjem, Billie je stekla kultan status. Iako nije bila blues pjevačica, većina njezinih pjesama je bila prožeta bluesom.

Karijeru su joj obilježile suradnje s Lesterom Youngom i uvijek je bilo riječ o vrhunskim ostvarenjima poput Why Was I BornNow They Call It Swing i The Man I Love. Njezina pjesma Strange Fruit o rasizmu na jugu SAD-a postala je zaštitni znak pokreta za ljudska prava, a njezina diskografska kuća ju je isprva odbila snimiti.

Bila je prepoznatljiva i po bijelim gardenijama u kosi, koje su sasvim slučajno postale dio njezinog izgleda (jedne večeri je cvijetom gardenije ublažila lošu frizuru). Lady Day, kako je glasio jedan od njezinih nadimaka, bila je istinski glas jazza o čemu najbolje svjedoči jedan od njezinih albuma “Billie Holiday. The Voice of Jazz”.


Mary Lou Williams


Listu predvode pjevačice, no treba istaknuti i druge glazbenice. Jedna od prvih dama jazza, svestrana Mary Lou Williams je bila skladateljica, aranžerka i pijanistica. Surađivala je s orkestrima Dukea Ellingtona, Louisa Armstronga i Earla Hinesa, ali i drugima.

Kao jazz pijanistica je svirala sve od boogie-woogieja do bopa. Nastupala je u New Yorku, Londonu i Parizu. Njezin bogat stvaralački opus obuhvaća naslove poput Walkin’ & Swingin’, Corny Rhythm i Roll’Em. Vodila je kvintet sastavljen isključivo od žena. Njezin solistički album “From The Heart” iz 1971. godine predstavlja vrhunac njezinog umijeća na kojem izvodi stare i nove skladbe.


Ella Fitzgerald


Ella Fitzgerald, poznata kao i Lady Ella, ‘prva dama pjesme’ i jedna od kraljica jazza, isticala se svojim fleksibilnim glasom i tehnikom imitiranja glazbenih instrumenata. Prvi singl Love And Kisses je snimila 1936. godine, a poznata je postala dvije godine kasnije zahvaljujući velikom hitu A-Tisket, A-Tasket. Prethodno je bila dio benda Chicka Webba, čiji je orkestar preuzela 1939. godine.

Bila je prva Afroamerikanka koja je osvojila nagradu Grammy 1959. godine za najbolju žensku vokalnu izvedbu i najbolju jazz žensku vokalnu izvedbu te je tijekom svog života osvojila 13 Grammyja. Iako je u privatnom životu bila sramežljiva, u svojim nastupima je bila energična i, kako je sama kazala, na pozornici se osjećala kao kod kuće. S obzirom na diskriminaciju koju je proživljavala, postala je velika humanitarka i 1993. godine je osnovala organizaciju “Ella Fitzgerald” za pomoć djeci u rizičnim uvjetima.


Dinah Washington


Dinah je od svoje 11. godine pjevala gospel u crkvi i već od tada odlazila na brojne nastupe. Svoju karijeru, Dinah Washington je započela pobjedom na natjecanju mladih talenata u Chicagu, u dobi od 15 godina. Tada je upoznala Lionela Hamptona s čijim je orkestrom pjevala tri godine i u tom je periodu doživjela diskografski debi. Bila je jednako uspješna i u orkestru i u samostalnoj karijeri, s lakoćom je prelazila s jazza na blues i rhythm & blues.

Neki od njezinih najpoznatijih hitova su Unforgettable, What a Difference a Day Makes, September in the Rain i Fly Me to the Moon. I dok ju publika prozvala jednom od ‘kraljica bluesa’, u glazbenoj industriji je bila znana kao ‘kraljica jukeboxa’. Naime, veliki dio afroameričke publike si nije mogao priuštiti njezine ploče i u njezinim su pjesmama uživali putem javnih jukeboxa. Dinah Washington je preminula 1963. godine, nakon zabune s tabletama, u dobi od 39 godina, te je njezina prerana smrt označila veliki gubitak za glazbu.


Peggy Lee


Norma Deloris Egstrom, poznatija kao Peggy Lee, je bila pjevačica koja je pripadala zabavnoj i konvencionalnoj jazz glazbi. Nastupala je kao dio vokalno instrumentalnog sastava Four of Us, a na njihovom nastupu u Chicagu čuo ih je Benny Goodman i ponudio Normi da postane dijelom njegovog orkestra.

Benny je također Normi dao novo ime – Peggy Lee. Neke od njezinih najpopularnijih pjesama su It’s A Good Day i Fever. Treba istaknuti i jazz album “Black Coffee” iz 1953. godine. Osim što je bila uspješna pjevačica, Peggy je bila i talentirana autorica koja je napisala nekolicinu skladbi za Disneyjev animirani film Dama i Skitnica iz 1955. godine. Također, Peggy je glumila u filmovima. Za nastup u Pete Kelly’s Blues iz 1955. godine je dobila nominaciju za Oscara, za najbolju sporednu glumicu.


Etta James


Glazbeni opus Ette James obuhvaća različite stilove – rock & roll, jazz, blues, pop. Kao tinejdžerka s dvjema prijateljicama je osnovala sastav The Creolettes. S 15 godina je napisala i objavila pjesmu Roll With Me Henry kasnije preimenovanu u The Wallflower zbog kontroverznog teksta. U okviru blues izdavačke kuće Chess koja ju je predstavljala kao kraljicu soula, izdala je pjesme All I Could Do Was Cry, If I Can’t Have You i At Last.

Etta je surađivala s Ray Charlesom, Little Richardom i Chuck Berryjem na čijim je pjesmama Almost Grown i Back in the U.S.A. pjevala prateće vokale. Neki od njezinih najpoznatijih albuma su “Deep in the Night” i “Seven Year Itch”. Otvoreno je pjevala o izgubljenoj ljubavi u pjesmi I’d Rather Go Blind koja je postala njezin najpopularniji singl. Borila se s ovisnošću o drogi i bila je nekoliko puta u zatvoru, no privatni problemi nisu ugrozili njezinu karijeru.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

(Visited 641 times, 16 visits today)

Komentari