Istaknuto
21.08.2019.

Vrijeme čitanja: 1 minuta U rubrici Nova glazba izdvojili smo aktualne domaće singlove, a vi glasanjem odaberite svog favorita. Poslušajte i preporuku stranih noviteta.

05.08.2019.

Vrijeme čitanja: 6 minute FILMSKI VREMEPLOV: Vrijeme je da upoznate francuski novi val (nouvelle vague) i saznate zašto i kako je oduševio filmofile i ljubitelje francuske kulture.

Glazba

Top 41: Naslovnice albuma koje su obilježile glazbu 21. stoljeća

21.01.2019. David GašoFoto: tumblr.com/hypercynicism
Vrijeme čitanja: 10 minute

Slušateljsko iskustvo individualno je za svakog slušatelja glazbe. Svi mi imamo onaj album koji smo slušali nakon prvog poljupca ili prvog pijanog izlaska, možda imamo i album koji vežemo uz prvi prekid pa ga više ne slušamo ako ne želimo vratiti te zaboravljene emocije – neki od nas imaju albume koji ih sjećaju na ono odlično ljeto ili onu ne-tako-dobru zimu, prvi dan posla, prvi seks, prvi dan srednje, prvi dan faksa, onaj dan kad je jako padala kiša pa je baš taj album zauvijek ostao pod ključem tadašnjeg pljuska.

Imamo albume za sretne dane, tužne dane, spore dane, brze dane, uspješne dane, one visoke i one niske pa i onaj obični utorak koji služi samo kao most ponedjeljka i srijede, ali ono što je najbitnije je da ih imamo jer glazba nikad neće biti samo zvuk i nikad neće biti samo snimak na našem reprodukcijskom uređaju – ona će uvijek biti pomno osmišljeno sredstvo pohranjivanja ljudskih ideja i osjećaja.

Bez obzira na njezinu sentimentalnu prirodu, ažurni slušatelji ili sakupljači glazbe dobro su upoznati i s važnosti njezine sistematizacije – svaka pjesma pripada na svoj album (barem bi trebala), svaki album ima svoj broj pjesama, a svaka se pjesma (najčešće) s razlogom nalazi na svojem mjestu – možda je upravo pjesma broj jedan bila ona savršena koja će u viziji glazbenika otvoriti album. Albumi su, dakle, pomno sastavljene kolekcije pjesama koje funkcioniraju kao cjelina, a imaju svoje trajanje, broj pjesama i pripadajući naslov te ono nerijetko zaboravljeno – naslovnicu albuma.

Upravo zbog toga u ovom članku istražujemo neke od naslovnica koje su obilježile 21. stoljeće – digitalni period post-vinila u kojem su naslovnice često izostavljene, a vaša biblioteka lijeno zjapi puna sivih i neuređenih datoteka skinutih s YouTube convertera potpuno zanemarujući, stoga, (osim zarade glazbenika) važnost promatranja glazbe kao estetski zamišljenog i uređenog paketa!


41. Courntey Barnett “Sometimes I Sit and Think and Sometimes I Just Sit”

Dizajner: Courtney Barnett

O Naslovnici: Nadahnuta plakatom u bakinoj kupaonici, Barnett smišlja naslov prvog studijskog albuma i nezgodno ilustrira seriju stolica u stilu dječje škrabotine na kojima sjedi i razmišlja, a nekad samo sjedi.


40. Fiona Apple “The Idler Wheel…”

Dizajner: Eric Roinestad

O Naslovnici: Sirov, ogoljen i divlji kao i njegova ilustrirana naslovnica. Otečena karikatura odražava osjećaje prisutne na preskočenom dragulju 2012. – tjeskobu, samoću i unutarnji nemir.


39. St. Vincent “St. Vincent”

Dizajner: Willo Perron & Associates

O Naslovnici: Annie Clark sjedi na visokom tronu nadahnutom memphiškim dizajnerskim pokretom, a električna fotografija najavljuje plastični zvuk njegove jedinstvene pjevačice/gitaristice.


38. Yeah Yeah Yeahs “It’s Blitz!”

Dizajner: Karen O, Seb Marling, Urs Fisher

O Naslovnici: Svi elementi Karen O, vokala i producentice američkog rock benda: lakirani nokti, stisnuta šaka i rasprsnuto jaje. Ne može se puno reći osim toga da “It’s Blitz!” angažira svog promatrača.


37. Muse “Absolution”

Dizajner: Storm Thorgerson, Dan Abbott

O Naslovnici: Prema uzoru na rad i naslovnice Pink Floyda, Muse angažira Storm Thorgersona – razvijena iz okvirnog skeča, bizarna fotografija jednako može prikazivati dolazak, ali i odlazak nečega (nekoga) sa Zemlje.


36. SZA “Ctrl”

Dizajner: SZA

O Naslovnici: SZA je emotivno R&B računalo koje nikad ne prestaje razmišljati – oštre ideje, oštri tekstovi, oštre pjesme – oštre naslovnice. Zeleni i grubi “Ctrl” živi u izravnoj simbiozi s njegovim pjesmama.


35. Sky Ferreira “Night Time, My Time”

Dizajner: Gaspar Noé

O Naslovnici: Noé je redatelj iza filma Enter the Void i spotova benda Animal Collective, a sparna NSFW naslovnica ove mračne pop-princeze bila je njegova prva.


34. Marina and the Diamonds “Electra Heart”

Dizajner: Casper Balslev, Big Active

O Naslovnici: “Electra Heart” bila je 2012. omiljen problematični alter-ego neshvaćene i nesretne primadone koja je u svim tinejdžerima u ranom pubertetu pobudila želju da prevare supružnike koje još dugo neće imati.


 33. Gorrilaz “Demon Days”

Dizajner: Jamie Hewlett

O Naslovnici: “Demon Days” prikazuje animirane članove benda posložene jednake i jedne kraj drugih – kompozicija koja služi i za kasnije vizuale ovog virtualnog fenomena.


32. Frank Ocean “Channel Orange”

Dizajner: Aaron Martinez, Thomas Mastorakos

O Naslovnici: Kao pretenciozna pojava uranjenog kultnog statusa, Frank Ocean je skupio legiju točno određenog profila fanova koji svoje slušateljsko iskustvo pamte po naslovnici albuma “channel ORANGE”.


31. Britney Spears “Britney”

Dizajner: Steven Klein (fotografija)

O Naslovnici: Notorno poznata po možda najlošije dizajniranoj diskografiji u pop glazbi – očajni fontovi, sumnjive fotografije i upitna tipografija sve su obilježja vaše prosječne (i nezaboravne) Britney Spears naslovnice.


30. Run the Jewels “Run The Jewels 2”

Dizajner: Nick Gazin

O Naslovnici: Volim kad glazbenici ostaju grafički konzistentni – Run the Jewels je razradio uspješan logo identitet koji ih čini inteligentno prepoznatljivima.


29. Lady Gaga “Born This Way”

Dizajner: Nick Knight (fotografija)

O Naslovnici: Odbačena kao šala u travnju 2011., sada mi je najdraža ružna naslovnica svih vremena. Loš photoshop, word art font i foto-hibridi estetski su trend koji želim vidjeti obnovljen, ponovljen i proslavljen.


28. Father John Misty “I Love You, Honeybear”

Dizajner: Stacey Rozich

O Naslovnici: Father John Misty voli religijski-humoristične freske i zaposlene ilustracije – on je skromni pionir suvremene naslovnice.


27. The Flaming Lips “Yoshimi Battles the Pink Robots”

Dizajner: Wayne Coyne

O Naslovnici: Kad vođa benda odluči vizualnu prezentaciju uzeti u vlastite ruke – i odradi to uspješno! “Yoshimi” ostaje zadivljujuće Flaming Lips umjesto da postane samo i potpuno Wayne Coyne.


26. Lorde “Pure Heroine”

Dizajner: Mario Hugo

O Naslovnici: Sjajna i jednostavna debitantska naslovnica za sjajan i jednostavan debitantski album. Mario Hugo jedan je od popularnijih modernih dizajnera – od Radioheada do Alabama Shakesa prevladavaju ručno-tretirane teksture, jaki fontovi i crno-bijele izgorene nijanse.


25. Wilco “Sky Blue Sky”

Dizajner: Manuel Presti (fotografija)

O Naslovnici: Nagrađivana fotografija Manuela Prestija prvo je završila u National Geographicu 2007., a zatim na naslovnici jednog od nježnijih pothvata benda Wilco.


24. Kanye West “My Beautiful Dark Twisted Fantasy”

Dizajner: George Condo

O Naslovnici: Originalna eksplicitna naslovnica cenzurirana je i zabranjena u SAD-u, a kasnije je izrađeno pet alternativnih koje su radije završavale na policama trgovina.


23. The xx “xx

Dizajner: Phil Lee

O Naslovnici: Veliki, boldani X pojavljuje se na svim kasnijim izdanjima benda The xx. Nedostatke ovog lijenog dizajna iskupljuje njegova čistoća i planirana primjenjivost.


22. Fleet Foxes “Fleet Foxes”

Dizajner: Pieter Bruegel the Elder

O Naslovnici: Slika Nizozemske Poslovice poslužila je kao debitantska naslovnica Fleet Foxesa, a njihovim riječima opisuje album – gust i razbacan, ne kolaž, već nešto renesansno.


21. Adele “21”

Dizajner: Lauren Dukoff (fotografija), Adele, Phil Lee

O Naslovnici: Delikatno položena Adele i mršava tipografija služe kao vrlo ažurna najava njezinog najprodavanijeg glazbenog materijala – sirovo gola vanjština s unutrašnjosti koja ostavlja snažan dojam.


20. Foals “Holy Fire”

Dizajner: Leif Podhajsky

O Naslovnici: Dizajner koji je prethodno surađivao s bendom Tame Imapala uzima originalnu fotografiju Thomas Nebbia i prenamjenjuje ju kao naslovnicu albuma koji njegovim riječima savršeno predstavlja etos Foalsa.


19. Lady Gaga “The Fame Monster”

Dizajner: Hedi Slimane (fotografija), Julian Peploe Studio

O Naslovnici: Umjesto šarenog i dotjeranog prikaza pjevačice u haljini (prema želji izdavačke kuće), Gaga se buni i surađuje s Hedi Slimaneom na buntovnom i mračnom konceptu stravom – inspiriranog albuma.


18. Grimes “Visions”

Dizajner: Mark Khair

O Naslovnici: Grimes koristi zanimljivu i prepoznatljivu kompoziciju na nedavnijim izdanjima – lijevo je (najčešće) ilustrirana macabre fotografija, a desno nekakav tipografsko – estetski kaos koji uspijeva funkcionirati.


17. Katy Perry “Teenage Dream”

Dizajner: Will Cotton (fotografija), Jo Ratcliffe

O Naslovnici: Ova hiperrealistična slika djelo je Willa Cottona, a ideja kreativnog tima iza najpoznatijeg albuma pop-pjevačice bila je prikazati tinejdžerski san – što drugo sanjaju tinejdžeri nego golotinju u šećernoj vuni?


16. Sufjan Stevens “Illinois”

Dizajner: Divya Srinivasan

O Naslovnici: Zbog povrede autorskih prava, naslovnica “Illinoisa” iznova je tiskana pet puta – od zabranjenog DC-jevog Supermana do verzije s balonima, finalno izlazi inačica s Marvelovim herojem Blue Marvel.


15. Animal Collective “Merriweather Post Pavilion”

Dizajner: Akiyoshi Kitaoka

O Naslovnici: Opsjednutost Animal Collectiva halucinacijama dovodi do odluke o uključivanju Kitaokove optičke iluzije na naslovnici albuma “Merriweather Post Pavilion”.


14. Arcade Fire “Funeral”

Dizajner: Tracy Maurice

O Naslovnici: “Neon Bible”, “Reflektor” “Suburbs” se svi mogu naći na ovom popisu – povijesni ornamentalizam je put za koji se odlučuje kultni alternativni bend na naslovnici albuma “Funeral”.


13. Daft Punk “Random Access Memories”

Dizajner: Warren Fu, Cédric Hervet

O Naslovnici: Daft Punk svima je simpatična enigma u svijetu glazbe koja nam je darovala kacigu kao najmoderniji simbol disco-funk žanra.


12. Kendrick Lamar “To Pimp a Butterfly”

Dizajner: Vlad Sepetov

O Naslovnici: Kendrick Lamar je, čini se, nepogrješivi komentator društvene situaciji u Americi, a jedna od najpoznatijih naslovnica ovog stoljeća je upravo njegova politički nabijena “To Pimp a Butterfly”.


 11. M.I.A. “Kala”

Dizajner: M.I.A.

O Naslovnici: M.I.A. stvara “Kala” kao zasićeni kolaž zvukova iz rodne Sri Lanke, a zatim samostalno dizajnira i zasićeni vizualni kolaž reflektivan zvuku albuma.


10. Björk “Volta”

Dizajner: Nick Knight (fotografija), Bernhard Willhelm

O Naslovnici: Björk jedina shvaća što je htjela postići s ovom naslovnicom iz 2007. – “zanimalo me je spojiti nešto što je 2007. s nečim što je plemensko, ali da nije previše hippie hippie.” Vjerujući Björk, mislim kako je “Volta” hippie hippie samo u granicama dobrog ukusa.


9. Lana Del Rey “Born To Die”

Dizajner: Nicole Nodland, David Bowden

O Naslovnici: Lana Del Rey nije nužno repetitivna, samo je njezina zvučna evolucija spora i teško probavljiva. U duhu repetitivnosti, posvojen Steelfish font kasnije vidimo na gotovo svim ostalim naslovnicama tragične hipster dive.


8. Arcade Fire “Reflektor”

Dizajner: Caroline Robert, Korey Richey

O Naslovnici: Suvremena primjena skulpture Orfeja i Euridike Augusta Rodina iz godine 1893. odnosi se na prevladavajuće teme grčke mitologije na najkoherentnijem glazbenom postignuću benda Arcade Fire.


7. Childish Gambino “Awaken, My Love!”

Dizajner: Ibra Ake

O Naslovnici: Childish Gambino i njegova naslovnica postali su još jedna bizarna internet senzacija čemu dugujemo i prepoznatljivost ovog albuma u najmodernijoj eri vizualne pop kulture.


6. Tame Impala “Currents”

Dizajner: Robert Beatty

O Naslovnici: Tekući dijagrami bili su polazišna točka ovog psihodeličnog majstorskog djela 21. stoljeća – stoljeća koje trenutno ne posjeduje naslovnicu koja bolje grli svoj zvuk nego što to radi “Currents”.


5. FKA Twigs “LP1”

Dizajner: Jesse Kanda

O Naslovnici: “LP1” je manipulirana fotografija FKA Twigs kao plastične igračke – sukladno s nazivom “LP” dizajn albuma je tiskan u obliku digi-pakiranja kao minijaturni vinil.


4. Arctic Monkeys “AM”

Dizajner: Alex Turner, Matthew Cooper

O Naslovnici: Prikaz zvučnih amplituda završio je na majici skoro svakog wannabe alternativca te u ovom stoljeću ostvario jednaku razinu izvan-kontekstnog korištenja kao što je to postigao “Unknown Pleasures”, “The Dark Side of The Moon” ili bilo koja naslovnica Nirvane.


3. Amy Winehouse “Back To Black”

Dizajner: Mischa Richter (fotografija), Alex Hutchinson

O Naslovnici: Neposredno prije nastanka ove znamenite naslovnice, Winehouse je provela dugu noć zabavljajući se na vjenčanju bliske prijateljice, a zatim kasnila četiri sata na snimanje s fotografkinjom Mischom Richter.


2. The Strokes “Is This It”

Dizajner: Colin Lane

O Naslovnici: Samo 10 pokušaja, nedostatak kreativnog usmjerenja i jednostavna želja stvoriti nešto seksi dali su sugestivni kultni proizvod koji je svojevremeno – naravno – zabranjen u SAD-u, a ostavio utjecaj u svijetu.


1. Lorde “Melodrama”

Dizajner: Sam McKinniss

O Naslovnici: Smatram kako naslovnica uvijek treba biti što vidljivija manifestacija zvuka na albumu koji predstavlja. Zahvaljujući sinesteziji, Lorde doista vidi svoju glazbu – tako je “Melodrama” nesumnjivo plava i žuta, a u kreativnom dogovoru s pjevačicom, naslikao ju je njujorški slikar Sam McKinniss. Ovaj album iz 2017. postigao je harmoničnu reakciju kritičara i obožavatelja pa zatim s izvanredno osmišljenom naslovnicom završio kao istaknuto platno u mnogim uređenim glazbenim bibliotekama. “Melodrama” predlaže način kojim će digitalna naslovnica ostaviti jednak utjecaj kao ona u doba vinila, a pritom posjeduje mogućnost obilježiti ne samo karijeru Lorde, već i cijelu tekuću glazbenu eru.

 

(Visited 432 times, 1 visits today)

Komentari