Istaknuto
22.03.2017.

Riječ je o jednom od najvažnijih glazbenih pokreta s kraja 20. stoljeća koji je široj publici ostao nepoznat. No, iako je nestao prije no što se jeka njegovih utjecaja mogla jasno ocrtati, on je preživio u filmovima Gregga Arakija i Sofije Coppole te nam se vratio sa svim modnim dodacima iz 90-ih.

21.03.2017.

1. travnja u Glazbeni lonac dolazi Lika Kolorado, i to u akustičnom izdanju. Ili barem tako tvrdi ekipa iz Lonca.

Knjige

Festival svjetske književnosti: Intelektualci ne mogu slijediti logiku medijskog spektakla

09.09.2015. Hrvoje KorbarFoto: Festival svjetske književnosti/Fraktura

Jedan od najboljih programa Frakturinog Festivala svjetske književnosti posljednje tri godine su panel tribine na kojima se raspravlja i o neknjiževnim temama. Sinoć je predstavljen zbornik Dobrodošli u pustinju postsocijalizma koji su uredili Srećko Horvat i Igor Štiks, a na tribini je sudjelovao i Andrei Nikolaidis, autor jednog od tekstova. Zahvaljujući Frakturinom uredniku i programskom direktoru Festivala Seidu Serdareviću, koji je još jednom uspješno moderirao razgovor, u nešto više od sat vremena uspjeli smo čuti jednostavne i argumentirane teze o mnogim aktualnim problemima, uključujući i neizbježnu Grčku i stanje na Bliskom istoku.

Ideja za nastanak ovog zbornika došla je od Tariqua Alija, koji je Horvatu i Štiksu na Subversive Festivalu skrenuo pozornost na činjenicu da međunarodna ljevica nije upoznata s događanjima na prostoru bivše Jugoslavije nakon rata. Horvat je među tekstovima izdvojio onaj Marije Todorove, bugarske teoretičarke koja je skovala termin imaginarnog Balkana, a za potrebe ovog zbornika napisala je tekst Reimaginiranje Balkana. Štiks tvrdi da englesko izdanje odgovara na dva važna pitanja – on ulazi u polemiku s međunarodnom ljevicom i njenom tretmanu događanja u bivšoj Jugoslaviji tijekom 90-ih, istaknuvši angažman kultnog Bernarda-Henrija Levyja u Bosni i Hercegovini, koji je preuzeo monopol nad humanitarnim akcijama. S druge strane, zbornik se suprotstavlja desecima radova koji govore o tranziciji. Tranzicija je završena i više se ništa neće promijeniti, a ovaj zbornik bavi se vremenom u kojem živimo – mi ga nazivamo postsocijalizmom, objasnio je Štiks.

Foto: Festival svjetske književnosti/Fraktura

Foto: Festival svjetske književnosti/Fraktura

Seid Serdarević istaknuo je esej Andreija Nikolaidisa kao jedan od najdojmljivijih u zbirci. Sam autor objasnio je da zauzima drugačiju poziciju od ostalih, budući da za razliku od urednika i drugih autora on nema akademsko obrazovanje i dolazi iz svojevrsne terre incognite. Njegovi stavovi prema međunarodnoj ljevici vrlo su jasni i jedan su od razloga zašto se njegov tekst ne uklapa u okvire ovog zbornika:  

Nakon podrške dijela međunarodne ljevice režimu Slobodana Miloševića, mogu reći samo da se radi o političkim idiotima. Nemam druge riječi za onog tko je povjerovao da Milošević spašava komunizam, osim da njima ne želim adresirati svoj tekst. Moj tekst je adresiran žrtvama tranzicije.

Razgovor nije zaobišao aktualne teme krize u Grčkoj i izbjegličke krize. Srećko Horvat, koji je pomno pratio situaciju u Grčkoj, istaknuo je cijeli niz pohvalnih praksi koje su se pojavile prije Syrize i koje su primjeri razvoja alternativne ekonomije koja je u Grčkoj procvjetala. Štiks ističe vrijednost analize socijalističkog samoupravljanja, najvećeg ekperimenta u ekonomskoj politici, i kritičke evaluacije socijalizma i tranzicije koji se neće svesti na politiziranje, da bi i sami završili u svojevrsnom politikanstvom dramatičnim pozivima na vjernost antifašizmu kojima je trenutno medijski prostor ispunjen. Takav diskurs sigurno ne vodi u promjenu.

Izvrstan zaključak raspravi dao je Nikolaidis: Intelektualci ne mogu slijediti logiku medijskog spektakla jer ne može analizirati situaciju u realnom vremenu. Kad to čini, on preuzima ulogu dvorske lude.

Prepuna dvorana Müller dokaz je da interes za ozbiljan diskurs itekako postoji, a sve očitije postaje da ne postoji adekvatan medijski prostor da ga poprati. Festival svjetske književnosti nastavlja svoj program do petka, kad će završiti predstavljanjem romana Kuća sećanja i zaborava Filipa Davida nagrađenog nagradom Meša Selimović i zagrebačkom premijerom filma Dok smo sanjali o kojem smo pisali u izvještaju s Vukovar Film Festivala.

Komentari