novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Intervju

Krankšvester: “Trebaju li vam stvarno reperi da biste znali da je država u kurcu?”

krankšvester
Foto: facebook.com/Krankšvester-Sett-3ki-Stil
Vrijeme čitanja: 5 minute

Ovaj vikend je rezerviran za rap spektakl. Dva dana, Veliki pogon Tvornice kulture i 14 izvođača, što dobro ustaljenih na rap sceni, što novijih lica, ugostit će Drito iz Tvornice. Prvi dan će pozornicom harati slavonski dvojac, Sett i 3-ki Stil, poznatiji kao Krankšvester, uz već stalnu gošću, Sajsi MC. S obzirom na to da su prije svega zanimljivi sugovornici koji uvijek imaju što za reći, a nedavno su izbacili i četvrti CD, izgledalo je prigodno postaviti im nekoliko pitanja o stvaranju, Severini i angažiranom pjesništvu.

Objavili ste do sada tri albuma, maštovitih naslova Krankšvester I, II i III i to svi u razmaku od dvije godine. I 2016., dvije godine od Krankšvestera III izdajete Krankšvester box s četvrtim CD-om s još neobjavljenim pjesmama. Je li četvrti CD tu samo da popuni tu rupu, da ne bude da ste preskočili red za objavljivanjem albuma?

Kranšvester: Da, taj četverostruki CD je tu kao neki poklon svima koji žele te albume imati na fizičkom mediju. Nećemo zaraditi ništa, a i sve su pjesme online pa to više radimo kao neki presjek. A i trebalo nam je da napravimo malo pauzu jer smo israli tri albuma u četiri godine što je jako puno za grupu koja se bavi svim temama, a ne za grupu koja obrađuje samo tri.

Taj četvrti CD je poprilično drugačiji od prva tri albuma. Muzikalniji je, više funky, kao da je puno mekši. Radi li to Krankšvester zaokret u karijeri?

Kranšvester: Ne, novi album će biti još agresivniji i “nemuzikalniji”. Ovo je kao neka kompilacija remixeva, starijih i neobjavljenih pjesama. Dakle, ide u prilog tome da smo oduvijek bili mekani.

Prije nego što su postali Krankšvester, postojali su odvojeni Sett i 3ki Stil, i neke su samostalne pjesme na ovome Krankšvester IV CD-u. Je li teško raditi u paru? Dolazi li kod vas do idejnih razlika, postoje li pjesme oko kojih ste lomili koplja kako će izgledati na kraju?

Kranšvester: Puno je lakše raditi u paru jer ne moraš napisati cijeli tekst. Što se idejnog razilaženja tiče, tu nemamo prevelikih problema jer ako obojica ne osjetimo pjesmu, nećemo je ni snimiti. A koplja se uvijek lome oko miksa. Inače, nemam pojma o miksanju pjesama niti me taj dio ikada zanimao pa se ping pongamo različitim verzijama dok god ne nabasamo na onu koja nam se obojici sviđa.

U nekim prijašnjim intervjuima ste bili predstavljani kao underground reperi. Mislite li da ste prevazišli taj dio u vašim karijerama? Jeste li se ikada zapravo smatrali underground reperima, s obzirom na to da je već vaš prvi album, 2010. godine, izazvao poprilično burne reakcije, što u onih koji su ga slušali, a njih je bilo jako puno, što u medijima?

Kranšvester: Mislim da ne. Nikad nismo prerasli tu fazu neke “umjerene klupske atrakcije”, ali to je od starta bila ideja. Svjesni smo da za ovo što radimo postoji određeni plafon koji zbog prirode pjesama nikada nećemo probiti, ali to nam nije ni namjera. Nemamo želju mijenjati zvuk ili tekstove da dopremo do šire publike jer koliko god djetinjasto bilo, obojica vjerujemo da bi to sjebalo samu srž onog što Krankšvester jest.

Što u Hrvatskoj, ili eto regiji, znači biti underground reper, ako uopće imamo takvu scenu? I je li svakom underground reperu cilj postati mainstream?

Kranšvester: Pa mislim da u ovom slučaju ne znači puno jer Internet je sve. Ne znam što bismo točno dobili pojavljivanjem na televiziji ili na radiju kad TV i radio gledaju i slušaju samo moji starci koji ni nisu ciljana publika. A želja da postanemo mainstream nikada nije ni postojala što je više nego očito iz vulgarnog drnča koji snimamo.

Bili ste i suci na nedavnom Rap Skillz Battleu u Zagrebu. Je li to verzija talent šoua za repere ili ima malo veću težinu? Je li to budućnost hrvatskog rapa?

Kranšvester: Pa to je vani već godinama prilično uobičajena pojava koja je s vremenom zaživjela i kod nas, a Rap Skillz ima kvalitetu koja na momente može parirati onom što vidimo vani. Nisam siguran da je to budućnost hrvatskog rapa, ali siguran sam da format svakako ima budućnost u Hrvatskoj.

U jednom intervjuu je Sett smjestio Severinu skupa s Rozgom u košaricu naslova “latentni narodnjak”. Kako komentirate suradnju Sajsi MC, s kojom vi redovno surađujete i nastupate skupa, sa spomenutom Severinom? Pokušaj da se Sajsi komercijalizira ili Severinin pokušaj da dopre do šire mase?

Kranšvester: Nemamo problema s tim da ona surađuje s kim god želi, ali Severina definitivno nije netko s kim bismo surađivali niti je Krankšvester netko s kime bi Severina ikad surađivala. A što se same suradnje tiče, vjerujem da je Sajsi postigla ono što je htjela. Sviđalo mi se to ili ne, ispada da je suradnja sa Severinom daleko subverzivnija od bilo čega što bi postigla surađujući s, primjerice, nama.

Ljudi zaboravljaju da su to samo neke pjesme i da ljude načelno boli kurac tko što snima. Malo će srat na Fejsu i iščuđavati se “kako je mogla” jer ljudi se vole baktati s glupostima, ali sve više manje ostaje na tome i sve ovisi o tome kako će joj zvučati ostale pjesme.

Često se komercijalno ili mainstream spominje u negativnom kontekstu, a označavaju samo zaradu i široku primjenu. Je li komercijalna i mainstream glazba nužno i nekvalitetna?

Kranšvester: Što se glazbe koju radimo tiče, u posljednjih desetak godina čuo sam daleko zanimljivije pjesme u mainstreamu nego u undergroundu, a i uvjeren sam da ta klasifikacija u vrijeme interneta više ne drži vodu. Sve je udaljeno samo par klikova, top liste nemaju značaj, eksponiranje u klasičnim medijima za nove izvođače nema vrijednost koju je imalo, a put od undergrounda do mainstreama kraći je nego ikad ranije.

Čak sam uvjeren da je moguće imati legitimno kvalitetnu karijeru samo na temelju usmene predaje i društvenih mreža, a ako pogledamo trenutno popularne izvođače, to je više nego očito.

Nikada se ne dotičete politike kao nešto što biste provukli kroz pjesme, uvijek se držite seksa, muško-ženskih odnosa. Je li to zato što o tome nemate što reći ili mislite da se tu nema što reći?

Kranšvester: Razlog je jednostavan. Postojala je faza u kojoj su svi srali o politici i Krankšvester je na neki način bio odgovor na takvo stanje na sceni. Isto tako, trebaju li vam stvarno reperi da biste znali da je država u kurcu? Uzmite deset najjačih društveno angažiranih rap pjesama u posljednjih pet godina i nađite mi jedno dubokoumno opažanje do kojeg nije u stanju doći bilo tko s četvrtinom mozga i pristupom internetu.

To ne znači da takve tekstove ne treba pisati ili da za takve pjesme nema mjesta, ali rijetki su oni kojima polazi za rukom snimiti angažiranu pjesmu koja je pjesma a ne “uglazbljeno pretresanje općih mjesta” i puno je onih koji to rade samo zato što ih je netko uvjerio da rap tako “mora zvučati”.

Da nema Damira Avdića mislim da bih u potpunosti odustao od koncepta angažiranog pjesništva.

Nadolazeći dvodnevni Drito iz Tvornice je pravi mali rap festival, što je rijetkost u našoj regiji. Mislite li da je toga potrebno više s obzirom na kvalitetu izvođača i masu koja ih sluša?

Kranšvester: Zakon je to i želimo više takvih koncerata da pijemo, šmrčemo, zajebavamo se i da nam netko daje novac da izađemo na pozornicu i seremo gluposti.

Be social

Komentari