Recenzija – Aferim!: Još jedan instant klasik rumunjske kinematografije

Rumunjski je redatelj Radu Jude jedan od onih koji je imao priliku okusiti slast pobjede na Zagreb Film festivalu. Nakon što je 2012. odnio Zlatna kolica za film Everybody In Our Family, ove se godine, u sklopu programa Ponovno s nama, publici predstavio filmom Aferim!, rumunjskim kandidatom za Oscara te nedvojbeno jednim od najboljih europskih filmova u ovoj godini.

Rano je 19.stoljeće, a prostranstvima južne rumunjske pokrajine Vlaške koračaju lokalni žandar Costandin (Teodor Corban) i njegov sin Ionita. U potrazi su za odbjeglim Romom Carfinom, optuženim za aferu sa suprugom svoga gospodara. U to vrijeme, njegova je etnička pripadnost značila da je mogao pripadati samo jednoj inferiornoj skupini – robovima.

Uvodni je kadar odrađen na školski, minimalistički način – kaktus vijori na vjetru dok u pozadini zavija njihova tradicionalna folk pjesma. Odašiljući vibre Sergia Leonea, ovaj je crno bijeli vestern svojevrsni prljavi ornament tadašnje feudalne ere. Sela su izrazito disperzirana, mnogobrojni putevi neprohodni, a kruti pejzaž neprimjetan. Upravo je taj element najviše zaslužan za briljantan Judeov scenarij, napisan u tandemu s Florianom Lazarescuom, unutar kojeg je savršen omjer komičnih, vulgarnih basni iz krčme te ozbiljnih problema vezanih uz ropstvo, mizoginiju i rasizam. Dijalozi se vrte na traci, kao kod Tarantina, pri čemu svaki sljedeći crno-bijeli skeč ne želi nadglasati i svladati prethodnog, već upravo suprotno – obogatiti ga.

Dvije su dominantne note u scenariju. Prva je ona budalasta, s nizom hit-and-miss scena koji se mahom oslanjaju na stereotipe. U jednoj od onih hit scena, žandar i njegov sin, tražeći odbjeglog roba, susretnu protojereja, koji im putem svojih filozofskih besmislica opiše većinu europskih naroda (Armenci su lijeni, Englezi previše razmišljaju, Francuzi puno puše, Srbi vole varati..). Prema njemu, Rumunji su jedini pošten i skroman narod, što vodi do druge note scenarija. Njihova je kruta kultura utkana u lik protagonista Costandina, dijelom i zbog toga što su autori izvukli većinu priča iz povijesnih dokumenata. Sinu napominje da bi ga zadavio da voli muškarce, a gospodarevoj supruzi predlaže da dopusti mužu da ju tuče šakom, jer on protiv zakona ne može, osim ako je alat za premlaćivanje štap ili bič. Njegov se rasistički i mizogini mentalitet savršeno uklapa u to pokvareno doba feudalizma u kojem se roba moglo prodati za šaku novčića. Rome su pogrdno nazivali ‘vranama’, a kleli su njihovu navodnu vražju prirodu riječima: Neka požive još tri dana, počevši od jučer.

Kopa li se dublje, može se osjetiti ljutnja u autorskoj perspektivi. Ta je ljutnja usmjerena prema svima onima koji ravnodušno stoje po strani dok nepravda uzima maha. Takvo je povijesno razdoblje korijen društvenog rasizma, no to nikako ne može opravdati rumunjsku, ali i europsku sadašnjost u kojoj još uvijek postoje čvrste predrasude prema Romima i drugim manjinama. Nada u budućnost otvorenijeg uma iskazana je u liku Ionite. On se protivi prodaji Carfina gospodaru, no svejedno upija očeva nemoralna stajališta, jednostavno zato što je primoran slijediti put autoriteta, bez obzira na to što je utaban stopama zatucanosti.

Budućnost nije ništa bolja. I dalje društvenu realnost kroje oni koji imaju novac i moć, a teškim životom omamljena masa je gurnuta na margine, obavijena Costandinovim riječima: O, podmukli svijete, prvo si sladak, onda si gorak. Jedino što se može reći, i to ne na ciničan ton prisutan u nazivu filma, jest – Aferim!