01.12.2016.

Cijela naša povijest satkana je na slučajnosti i poticajima vremena u kojem smo se našli. Bez ikakvog problema mogu zamisliti situaciju u kojem nas je umjesto rock manije prije 40 ili 30 godina pokosila neka druga „zarazna bolest“.

28.11.2016.

Izložba se dokazala kao kompleksan narativ jer je od izrazite kulturne važnosti za povijest kazališta, glazbe, kostimografije i baleta. Otvorenjem ove izložbe MUO se ucrtao na umjetničku kartu svijeta kao prvak u cjelokupnoj prezentaciji Orašara, remek-djela klasičnog baleta.

Recenzija – “Nikta Zorja” (Klinika Denisa Kataneca): Suzama punimo tanjure jer smo sol trošili na rane

06.11.2016. Glazbena redakcijaFoto: deniskatanec.bandcamp.com

I kad smo svi pomislili “Što je s Denisom?”, “Zašto ne djeluje snažno kao prije?”, “Je li njegov osjećajni stil potrošio njegovu psihu?”, “Je li moguće da je ispjevao sve osjećaje?”, dobili smo odgovor u obliku albuma koji jasno kaže: “Tu sam i došao sam nastaviti ranjavati vaše labilne duše, zvalo se moje okruženje Felon, Okanagan LTD ili Klinika.” Posljednja spomenuta – Klinika – najnoviji je projekt Denisa Kataneca u kojem nema liječnika ni lijekova, ali zato ima melankoličnih melodija za liječenje duša svih ljudi koji na svom hodu kroz život ne prolaze baš najbolje.

“Ovo je slom/Ovo je stav”

Denis Katanec jedan je od kantautora koji je nekoliko puta uspio okupiti oko sebe ljude s kojima će prenositi svoje poruke što vjernije. Nije on izolirani slučaj ovih prostora. Nekoliko kantautora, koji djeluju unutar indie-folk scene (iako je glupo ukalupiti tu glazbu unutar jednog žanra), također je okupilo svoje bendove, primjerice Dušan Strajnić – Stray Dogg. Osobno me frustrira što zagrebačka scena nije ni do gležnja beogradskoj. U Zagrebu uspiju rijetki jer je mainstream vrtlog prejak i publiku povuče u sebe, zbog čega ipak najviše propate marginalizirani izvođači kao što je slučaj ovog kantautora.

“Nije ni slom/Nije da znam, al…”

Kakve sad to veze ima s Katanecom, Klinikom ili “Niktom Zorjom”? Ima velike jer je Denisov projekt Okanagan LTD u EP-u “Sve moje Laurie” imao jedan od najvećih potencijala, a nije uspio čak ni uz pjesme kao što su Florian i Listopad. Isto vrijedi i za album “Pejotl” koji je donedavno bio dostupan samo u obliku kazete, gdje su pjesme Cvijećeće i Pejotl isto mogle ovog nažalost opskurnog autora odvesti do šire publike. Krivca se može tražiti u mnogo čemu, ali uzalud, jer se željezo kuje kad je vruće, a taj se album ohladio i na dobrom je putu da ostane samo zaboravljen dragulj scene. No dobre vijesti i nova prilika stižu u obliku “Nikte Zorje” i nove energije kojom se uspio okružiti u obliku Brane Norca (gitara/klarinet), Zvonimira Varge (klavijature) i Vinka Vujca (kontrabas).

“Nikta Zorja” je album prije svega specifičan jer je bend koji ga izvodi ipak malo različit od onog koji ga je snimio. Denis i Brane su konstante, a osim njih na ovom albumu sudjelovala je Tena Rak (violončelo/vokal), koja je bila bubanj i vokal još jednog neprežaljenog benda naše scene, Vlaste Popić. Album je snimljen u studiu Moskau istoimenog koprivničkog benda i miksan od strane Ivana Grobenskog. Mirna Pavičić nacrtala je predivni cover za ovaj album koji prikazuje njenu interpretaciju borbe nikte i zorje oko jutra i vuče očitu referencu s istoimene pjesme i albuma samog.

“Ovo je krug/A ovo je riječ”

Album započinje pjesmom U snijegu u kojem se ta nevina tuga uz klarinet Norca polako slaže s Denisovim glasom i vodi nas kroz pejzaž u snijegu u atmosferu čitavog albuma. On je i bez svojevrsne himne adolescentske izgubljenosti u moru emocija Florian uspio dati vrlo mračan dojam. Iduća pjesma je Nikta Zorja na kojoj gostuje kantautorica i članica sada već afirmiranog benda Pridjevi, Ivana Picek, kao bek. Pjesma je to koja je upravo ono što joj i sam naslov govori – borba svijetlosti i mraka, noći i dana, sumrak, rub s kojeg se ne odlazi ni na koju stranu. Mirna Pavičić osim covera naslikala je i editirala čitav video uradak koji prati ovu pjesmu. Rijetko tko je slušao ovaj album, a da mu za uho nije zapela Jana Ljubovta, koja je izašla i prije nego što se našla na ovom albumu.

Pjesma Vrt prvi put se našla na “Sveski bijednih III” i obogaćena je na ovom albumu violončelom Tene Rak. I bez činjenice da ova pjesma već potječe s nekog drugog albuma, dalo bi se naslutiti da ne pripada ovom albumu. Ipak, djeluje na neki način relaksirajuće za živce, ako uzmemo tminu početka i kraja ovog albuma u obzir. Ona je svojevrsna stanka ovog albuma, za sve koji će poslušati čitav album i zatišje pred oluju koju nose Sjemenke. Isprve ova pjesma ima kakofoničan prizvuk bez smisla; svađa gitare i klarineta, kao para koji se svađa, onaj kaos u glavi kad se događa nesuglasje i nesklad u vezi. Unatoč kaosu uz “tebi mogu reći sve” ipak dolazi do balansa i do pomirenja ne samo para, već i instrumenata koji nas pri kraju pjesme polako uvode u novu snježnu pustoš zadnje pjesme.

“Nije ni krug/Nije ni riječ”

Zadnja pjesma Snjegopsić je na dosta dylanovski, naratorski način ispričana priča o djevojčici koja je umalo izgubila najboljeg prijatelja – psa. Ova pjesma najbolje se može opisati psihološkom parabolom, jer se od nestanka psa iščekuje samo rasplet i razrješenje sudbine psa, koja na kraju ipak dobiva sretan završetak – “Pustiti te nikad neću, jer ti krojiš moju sreću”.

Ovaj je album već doživio svoju promociju u Močvari uz solidan broj prisutnih ljudi, ali je ipak u redu zapitati se zašto ovaj album, kao ni mnogo drugih zagrebačke scene, nije barem malo razvikaniji? Zašto su uvijek isti ljudi na koncertima, bandcampovima i YouTube kanalima gotovo čitave scene? Velika je šteta što se stvara takav zatvoreni krug ljudi koji nažalost ne raste. To je ipak tema za neko drugo mjesto, a ne za recenziju albuma. “Nikta Zorja” je sve u svemu lijepo zaokružen album, počinje u snijegu, završava sa psićem u snijegu. Redoslijed pjesama svojevrsna je autoreferenca na ime albuma (izmjenu mraka i svijetla) i potvrda cirkularnosti. Kao što se već jednom reklo: “sve počinje sa krajem, krajem sve završava”.

Recenziju napisao Luka Babić

0%
1