Recenzija: “Prijevremeni izbori” – prijevremena halabuka

Kada J. K. Rowling objavi novu knjigu i to roman koji nije dio ciklusa o Harryu Potteru, jasno je da će nastati strka. Na ovaj njezin roman, prvi za odrasle,  dugo se čekalo. I konačno je krajem 2012. izašao: “Prijevremeni izbori” postali su bestseller preko noći. Obimna je to knjiga upakirana u žuto-crveni omot, a na stražnjim koricama piše: “Veliki roman o malom gradu. Djelo pripovjedačice bez premca”. Pitanje koje se postavlja jest – je li J. K. Rowling sa svojim “Prijevremenim izborima” podbacila, ispunila očekivanja ili ih nadmašila. Je li ovaj roman doista “velik” kako mu na koricama piše, ili je riječ o proizvodu izvanrednog marketinga?

Ta debela knjižurina (što mi inače nimalo ne smeta) od petstotinjak stranica našla se i u mojim rukama. I, mada sam strastveni obožavatelj Harrya Pottera, ovaj roman ne mogu pohvaliti. Na okruglom stolu organiziranom krajem prošle godine na kojem se raspravljalo ofenomenu “Prijevremenih izbora”, Trpimir Matasović s Trećeg programa Hrvatskog radija, opisao je ovaj roman kako “zanatski”, pisan po spisateljskoj špranci jer Rowlingova zna ili joj je netko rekao što se u svijetu književnosti dobro prodaje. I doista, roman je pravi školski, miks svega pomalo: malo tradicije malog mjesta ovdje, malo Jane Austen tamo, nešto Agathe Christie, socijalne osviještenosti, političke korektnosti… U tipičnom malom britanskom gradiću umire muškarac i njegova smrt, na ovaj ili onaj način, utječe na živote sviju građana. Tu su tinejdžeri, tu su umirovljenici, roditelji, psihopati, narkomani.  Svašta se u tom malom gradu događa:  ljubavi, varanja, obiteljsko nasilje, silovanje, drogiranja, maloljetnički seks, tračevi, političke igrice i tako unedogled.

Roman je na trenutke zamoran, ponekad frustrirajući. Likova je previše – samo dok pohvatate sve veze i vezice između njih, a za autoricu je očigledno svaki iznimno bitan, prođe sto stranica. Uza svu volju, Rowlingova ih nije uspjela obraditi kako je htjela niti je uspjela stvoriti likove koji čitatelju prirastu srcu. Uporna u namjeri da valjda dokaže da kao majka, žena i uspješna spisateljica razumije sve generacije i sve socijalne slojeve, zašla je u stereotipe. Želja da napiše “veliki roman o malom gradu” vrišti iz svake rečenice. Trud da relistično prikaže kozmos malog engleskog gradića i sve njegove međuodnose u jednom trenutku jednostavno počne ići na živce. Ono što je mene kao čitateljicu vuklo dalje jest želja da doznam kako će autorica tu priču bez vrhunca i ne toliko zanimljivog zapleta razriješiti. Razrješava je dobro, rekla bih. Ne odlično, no prihvatljivo.

Ipak, jednom kad pohvatate sve junake,  zapravo je riječ o solidnom romanu za čitanje prije spavanja, za puštanje mozga na pašu. Boljem od mnogih drugih (primjerice, pedeset je puta bolji od “Pedeset nijansi sive”). Priča je to koja se može preslikati bilo kamo, u bilo koje mjesto sa svim njegovim predrasudama. Podsjeća na serije čija se radnja događa u gradu, prikazuje život i odnose njegovih stanovnika (npr, “Kućanice”, “Downtown Abey” itd.) i može se razvijati unedogled. Zapravo, roman će i zaživjeti na ekranima u obliku mini-serije i nije ga teško zamisliti kako ide petkom navečer na HTV-u. Za to je doista idealan.

Isto tako, zanimljivo je čitati kako J. K. Rowling prostači. Baš kao što je Bisera Fabrio, novinarka Globusa izjavila na spomenutom okruglom stolu: “Kad čitate ovu knjigu i naiđete na nekakve eksplicitnije opise, pomalo vam je čudno. Kao kad postanete svjesni da vam se starci seksaju. Kad ona psuje i opisuje seks to je onako… Isuse, pa to je mama Harrya Pottera!”.

Sve u svemu – neću reći da je roman loš. Pročitajte ga, ali ne očekujte da će vam promijeniti život ili da ćete se u njega zaljubiti, kao što ste se možda zaljubili u Harrya Pottera kad ste imali 11 godina..  “Prijevremeni izbori” prolazan su roman koji je marketinški isforsiran i (u nedostatku boljeg izraza),  “oversold”.