Istaknuto
01.12.2016.

Cijela naša povijest satkana je na slučajnosti i poticajima vremena u kojem smo se našli. Bez ikakvog problema mogu zamisliti situaciju u kojem nas je umjesto rock manije prije 40 ili 30 godina pokosila neka druga „zarazna bolest“.

28.11.2016.

Izložba se dokazala kao kompleksan narativ jer je od izrazite kulturne važnosti za povijest kazališta, glazbe, kostimografije i baleta. Otvorenjem ove izložbe MUO se ucrtao na umjetničku kartu svijeta kao prvak u cjelokupnoj prezentaciji Orašara, remek-djela klasičnog baleta.

Film

Retropetak: Kako smo zavoljeli bombu (“Dr. Strangelove”, S. Kubrick)

04.11.2016. Tena TrstenjakFoto: facebook.com/Dr-Strangelove

Remek-djelo iz 1964. godine Dr. Strangelove or: How we learned to stop worrying and love the bomb koje je redatelja Stanleyja Kubricka, nakon brojnih dotadašnjih kritika, lansiralo u društvo najboljih filmskih umjetnika, nedvojbeno je jedna od najboljih crnih komedija ikad snimljenih.

Najcrnija od svih crnih komedija

U punoj snazi Hladnog rata, Kubrick koristi svoj film kao savršenu kritiku besmisla tadašnjih političkih događanja, ali i rata generalno, služivši se satirom kao glavnim umjetničkim sredstvom. Dr. Strangelove teme rata, kraja svijeta i političke nestabilnosti koja je definirala 20. stoljeće servira gledateljima kao bolesnu i morbidnu šalu koja zbunjuje i samo produbljuje osjećaj zastrašenosti i jeze prema prikazanim događajima. Kroz cijeli film se suptilno proteže teza da su ljudi, sa svojom savršenom logikom i brzorazvijajućom tehnologijom, tvorci vlastite propasti.

Može li bomba biti zaustavljena?

Američki general Jack D. Ripper (Sterling Hayden), čije ime je direktna Kubrickova aluzija na Jacka Trbosjeka, psihotični je lik koji Sovjetski Savez smatra velikom prijetnjom ljudskom rodu te naređuje američkoj zrakoplovnoj floti nuklearni napad na isti. Peter Sellers, koji u filmu glumi tri različite uloge,  ovoga puta u ulozi britanskog satnika Lionela Mandrakea jedini je „racionalan“ lik u filmu koji se protivi atomskom napadu na Sovjetski Savez. Zaključavši ih u svoju sobu, general kroz cijeli film satniku objašnjava ozbiljnost opasnosti od Sovjeta koji, prema njegovom uvjerenju, fluoriraju pitku vodu te na taj način uništavaju vrijedne ljudske sokove. Sterling Hayden, uz ostatak odlične glumačke postave, svoj lik tumači sa savršenom dozom ludosti i zlobe.

kubrick

Foto: facebook.com/Dr-Strangelove

Istovremeno se odvija radnja u američkom Pentagonu gdje je sazvano hitno zasjedanje američkog vojnog vrha i predsjednika Merkina Muffleyja (ponovo Peter Sellers) na koje je pozvan i bivši nacistički znanstvenik Dr. Strangelove (treća uloga Petera Sellersa). Svaki od likova za okruglim stolom prikazan je u neku ruku ludim, glupim ili psihotičnim pa tako svi vođeni dijalozi nose visoku dozu satire. Najživopisniji od svih dijaloga, pun ludosti i plitkosti, zasigurno je onaj između ruskog i američkog predsjednika u kojem Muffley saznaje da će napad na Sovjetski Savez uzrokovati aktivaciju stroja za uništenje svijeta (proizvedenog od strane Sovjeta).

Nakon što bomba, unatoč pronađenim sigurnosnim šiframa, zbog pokvarenog radija u zrakoplovu u kojem je zapovjednik T. J. Kon (Slim Pickens) ipak bude izbačena i stroj za uništenje svijeta aktiviran, na scenu stupa Dr. Strangelove koji svojim savjetima i idejama za očuvanje ljudske rase dodaje finalnu finesu u tom čudesnom cirkusu sarkazma i ludosti. Peter Sellers je, odigravši tri različite uloge, odradio vrhunski posao te dodao još jedan razlog zbog kojeg je ovaj film klasik kinematografije.

kubrick

Foto: Tumblr

“We’ll meet again some sunny day”

Izuzetno upečatljiva i smiješna scena filma je ona u kojoj zapovjednik Kong pred sam kraj filma, u trenutku izbacivanja bombe, u kaubojskom šeširu jaše bombu i navija. No posljednji i možda najbizarniji trenutak filma je sam kraj u kojem uz scene pada atomske bombe svira jazz melodija s veselim napjevom we’ll meet again some sunny day.

Dr. Strangelove je i tehnički gledano izuzetno filmsko ostvarenje. Korištenjem bliskih kadrova te pomnim spajanjem scena Kubrick postiže izuzetnu realnost situacije i okruženja u kojoj se radnja odvija. Istovremeno uznemirujuć i urnebesan, Dr. Strangelove ostaje i danas najglasnija kritika ljudske gluposti i nemogućnosti komunikacije.

Komentari