Istaknuto
04.08.2018.

O skandaloznoj i pravno upitnoj smjeni Nataše Rajković s mjesta programske voditeljice Kulture SC-a te budućnosti Teatra &TD upitali smo za komentar istaknute, nagrađivane i cijenjene hrvatske kazališne redatelje koji su tijekom karijere djelovali u legendarnom kazalištu u Savskoj 25.

29.07.2018.

Oliver Dragojević utkao se u toliko obiteljskih priča i zajedničkih trenutaka da smo zaboravili obraćati pažnju da je tu. I kako to valjda uvijek biva, dok netko ne uzdrma svakodnevnicu koju imamo, dok ne uzme njen komadić, ne primjećujemo da je tu i da je silno vrijedna.

Film

The Legend of Korra: Gej finale i drugi provokativni aspekti ove crtane serije

24.12.2014. Marija Vukšić

Foto: www.vanityfair.com

The Legend of Korra (2012-2014), uspješan nastavak megapopularnog crtanog serijala Avatar: The Last Airbender (2005-2008) nedavno je završio uz veliki prasak. Internet vrvi pričama o subverzivnom kraju crtane serije za djecu u kojem dvije heroine držeći se za ruke otiđu u metaforički zalazak sunca. Producenti serije Bryan Konietzko i Michael Dante DiMartino (koji su također producenti Avatar: The Last Airbender serijala) potrudili su se da Korra doista promijeni način na koji se rade crtići za djecu (u kojima istinski možemo uživati i mi malo stariji). Prije razrade romantične scene između Korre i Asami, važno je naglasiti i neke druge vrhunski provokativne inovacije.

Glavni likovi su tinejdžeri što ih automatski čini manje privlačnima od glavnih likova koji su djeca, ali i glavnih likova koji su odrasli. Podložni su promjenama raspoloženja, tvrdoglavi, prkosni, nesigurni u romantičnim vezama, napravljeni su kao istinski stereotipi iritantnih tinejdžera. To je samo po sebi puno rizičniji potez po pitanju osvajanja publike. Mnogo važnih likova su žene i one nisu samo mlade i slobodne djevojke već su i majke, bake, djeca, supruge i cure dok istovremeno neosporivo zadržavaju svoj karakter, osobnost i ambicije te nas time stalno podsjećaju da su mnogo više od kategorija u koje ih se tradicionalno stavlja u društvu. One su ratnice, vladarice, šefice, tvrdoglave, plačljive, uvredljive, nepristojne, nježne, jake, pune mane i vrlina, želja i trauma. One su prije svega osobe i lijepo je vidjeti crtanu seriju koja im to dopušta bez da budu osuđivane ili osuđene na promjenu.

Foto: holdtightclothing.tumblr.com

Foto: holdtightclothing.tumblr.com

Korra je sama po sebi napravljena kao provokativan glavni lik. Ono površinski i najočitije, napokon smo imali priliku gledati seriju u  kojoj glavna junakinja nije bjelkinja i čijem je narodu posvećena čitava druga sezona od ukupno tri sezone. Osim toga, Korra odudara iz standardiziranih karakteristika ženske ljepote. Izravno je vidljivo njezino atletsko i mišićavo tijelo, a onome tko nije to isprva ugledao pomoći će Makova i Bolinova baka Yin s komentarom da je Korra “veoma mišićava za jednu ženu.” Ako zagrebemo ispod površine, suočit ćemo se s glavnim likom koji nije nimalo simpatičan. Taj će dojam u gledatelja vjerojatno biti dodatno pojačan činjenicom da se Korra ne ponaša tipično ženstveno, no to je onda pravi trenutak za vlastiti osvrt na to što se točno u društvu smatra ženstvenim i je li u redu zbog toga neku ženu smatrati manje simpatičnom.

Konietzko je za National Public Radio izjavio da su na ‘Nickelodeonu bili zabrinuti oko crtane serije u kojoj je glavni lik žensko. Konvencionalna televizijska mudrost kaže da djevojke gledaju serije o dječacima, ali dječaci ne gledaju serije o djevojkama. No, tijekom pokusnog gledanja Korre, dječaci su izjavili da im nije važno što je Korra djevojka. Rekli su da je super i mišićava te da im se to sviđa.’

Foto: korranation.tumblr.com

Foto: korranation.tumblr.com

U neku je ruku logično da će idući avatar nakon Aanga biti nesimpatičan. Jednostavno je nemoguće napraviti simpatičnijeg lika od Aanga koji je izvor svega što je slatko, blago i drago, stoga je bilo najpametnije krenuti u potpuno suprotnom smjeru. Tako je vjerojatno nastala Korra, osoba koja je tvrdoglava i relativno neprijateljski nastrojena prema svakome tko se ne slaže s njom i njezinim željama. Ne zna surađivati i slušati savjete, ratoborna je i preferira element vatre (element koji je najviše mučio Aanga) dok joj zrak nimalo ne leži (element s kojim se Aang rodio). Aangu je sve išlo od ruke, dok Korri skoro pa ništa ne uspijeva i njezine su teško izborene pobjede gotovo uvijek napola porazi. Ne zna opraštati i ne zna prihvaćati stvari takvima kakve jesu što je najčešće izvor njezine agonije koja je skoro nikad ne napušta. U ratu je sama sa sobom i nema taj unutarnji mir koji je krasio Aanga.

Opis Korrinih osobina istovremeno je i opis Kuvire, glavne negativke zadnje sezone. U neku je ruku Kuvira ono što je Korra mogla postati da nije u svojem životu imala ljude koji su odbijali odustati od nje. Kuvira je izuzetno važan lik jer je žena kojoj se istovremeno dopušta da bude zla, a da pritom ne koristi svoje “zle ženske čari” i skriva se iza svoje vanjštine. Također, mora se reći, ima fantastične nepočupane obrve na kojima joj mnogi sigurno zavide što je još jedan element koji ne spada pod sliku idealne ženstvenosti. Šalu na stranu, preko priče o Kuviri dotakle su se važne teme kao što su fašizam (“all hail the Great Uniter”), PTSP, trka u naoružanju i korištenje veoma razornog oružja koje je gotovo sigurno referenca na atomsku bombu. Osim politike i rata, nema izravnih oblika religije, ali naglašavaju se ideali ravnoteže, promišljenosti, svestranosti i unutarnjeg mira koje se često stavlja pod sintagmu istočnjačkih principa.

Foto: www.vanityfair.com

Foto: www.vanityfair.com

Netko bi mogao pogledati finale serije i reći da nema ničega neobičnog u tome da se dvije djevojke drže za ruke. Ali oni koju su gledali Avatar: The Last Airbender vjerojatno su dobili asocijaciju na poljupce između Katare i Aanga koji su uvijek započinjali u sličnoj poziciji. Dok tako stoje držeći se za ruke i obasjane nježnom svjetlošću, teško je ne pomisliti da idu na romantično putovanje u spirit world. Burne reakcije na portalima kao što su Vanity Fair, Advocate i Huffington Post također govore da je mnogo ljudi pomislilo istu stvar, a to su na kraju potvrdili i sami producenti serije. Mnogi kritiziraju taj potez opravdavajući svoju kritiku činjenicom da je Korra crtić za djecu. Time zapravo svijetu šalju poruku da djeca nemaju pravo vidjeti homoseksualnu ljubav u crtiću i djecu gej roditelja uče da je ljubav njihovih roditelja kriva i neprihvatljiva. Pod krinkom očuvanja apstraktnog, subjektivnog i manipulativnog pojma ‘nevinosti’ djecu uče osuđivanju i skrivanju te im upravo oduzimaju ono što tvrde da pokušavaju očuvati.

Doduše, ljubavnoj priči između Korre i Asami nedostaje neka veća razrada, jedino što znamo je da su se dopisivale za vrijeme Korrinog izbivanja i da su u prvoj sezoni pale na Bechdelovom testu pa je to valjana zamjerka toj sceni. Scena je ubačena navrat nanos iz nekakvog stvaralačkog impulsa, ali bez prethodnog promišljanja. To ne čudi s obzirom da je čitava priča o Korri puno lošije osmišljena i provedena od priče o Aangu i izuzev mnogih provokativnih aspekata zbog kojih zaslužuje pohvalu, u neku je ruku predvidljivija, dosadnija i lošije napisana. Za kraj je važno pohvaliti i glavne muške likove bez kojih serijal ne bi bio ni upola tako dobar. Oni također ruše neke stereotipe (iako je Mako klasičan muški herojski lik), a Bolin i Varrick definitivno su srce zadnje sezone.

Foto: khany82.tumblr.com

Foto: khany82.tumblr.com

(Visited 484 times, 4 visits today)

Komentari