12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Glazba

„A Hero’s Death” (Fontaines D.C.): Post punk živi vječno

fontaines dc
Vrijeme čitanja: 3 minute

Prošlo je malo više od godinu dana otkad su se Fontaines D.C .predstavili s „Dogrelom” koji me je odmah osvojio i podsjetio na zlatno razdoblje garage rock i post punk revivala s početka ovog milenija.

Fontaines D.C. dolazi kao spasitelj post-punka krajem prošlog desetljeća, u vrijeme kada je pokret polako koračao u fazu zaborava. „Dogrel” je znakovito predstavio estetiku radničke klase njihovog rodnog Dublina. Toj estetici su dodatno vizualno pridonijeli i sami članovi benda predvođeni Grianom Chattenom, odlikovani pomalo nemarnim stilom u vidu kariranih košulja, predimenzioniranih second hand majica, širokih hlača i ‘Marta’. Tako su uspjeli oživjeti duh boemskih metropola s kraja 70-ih i početka 80-ih godina i približiti ih mlađim generacijama.

Otpor društvenim normama

Za razliku od „Dogrela”, koji dočarava Dublinsku svakodnevicu i odnos benda prema istoj, A Hero’s Death” je intimniji album koji je više okrenut unutarnjim težnjama. Otvaranjem s I Don’t Belong, Grian se odupire socijalnim normama iluzorno prikazanim u stihovima ‘I heard him serving as a soldier In the annexe of the earth, threw himself before a bullet, and threw the medal to the dirt, hear the man’s word’. I Was Not Born može poslužiti kao tematski nastavak I Don’t Belong gdje stihom ‘Cause I was not born into this world too do another man’s bidding’ dobivamo svojevrstan otpor konformizmu baš poput scenarija iz „Fight Cluba”. Ipak, najemotivniji trenutak događa se u You Said koja iznosi njihovu najintimniju ljubavnu poemu. Gitare su tu nešto prigušenije i čišće što pridonosi razvitku topline i iskrenosti.

Melankolija kao motiv

Nasuprot očekivanjima, „A Hero’s Death” je u konačnici ostavio nešto malo manje vedar ton u odnosu na „Dogrel”. Prva polovica albuma obiluje snažnim distorzijama u ritmu Joy Divisiona. Televised Mind je možda ponajbolji primjerak utjecaja utjelovljen u melodičnim noise gitarama koje tvore jednu pravu post-punk poslasticu i zbog toga mi je jedna od ponajboljih stvari s albuma.

Love is the Main Thing prenijela melankoličan Ianov duh s „Unknown Pleasuresa” u produkcijski dorađeniju verziju. Poruka ljubavi je prilično ironično prikazana kao postulat nečega što je utemeljeno per se, a da u stvarnosti uopće ne osjećamo poriv za istom, samo imamo želju zadovoljenja društvenih normi gdje je ljubav univerzalna istina.

Bijeg od stvarnosti proživljen je u Lucid Dreamu, koji je naglašen glasnijim i nešto nemirnijim gitarama, neodoljivo podsjećajući na lucidni, uvijek konfuzni san. Strah, nemir i neizvjesnost uvučena je u Living in America koja je predvidjela trenutnu američku socio-političku situaciju.

Glazbeno sazrijevanje

„A Hero’s Death”, koliko god nije išao u smjeru „Dogrela”, pokazao je određenu dozu glazbenog sazrijevanja. Osim u personalnijim tekstovima, odmak je vidljiv u tome što su ublažili raštimane punk gitare koje i dalje prati distorzičnost, no one su melodičnije nego u prvijencu. Iznimka od pravila je A Hero’s Death, ujedno i prvi singl s albuma. Uvod singla neodoljivo podsjeća na Last Nite i prvo što mi je prošlo kroz glavu bilo je da ćemo slušati još jedan garage rock album, no prevarila sam se.

I drago mi je što sam se prevarila jer Fontaines D.C. kao svoje najveće uzore navode The Strokes i The Libertines čiji zvuk poprilično prevladava na „Dogrelu”, čak je Boys in the Better Land svojevrsna posveta Libertinesovom Boys in the Band. Tu su i balade Oh Such a Spring, Sunny i No koje su za moj ukus pomalo dosadnjikave, no cijenim angažman oko balada kada je u pitanju punk bend jer je poznato da agresivnije gitare nisu baš oduševljene prigušenim zvukom. Balade mi se čine urađene s primarnim ciljem bacanja naglaska na probleme lakog gubitka posla s kojima je suočena radnička klasa. Uostalom, to je ujedno i glavni lajtmotiv Fontainesa protegnut kroz Sunny.

Stil pisanja je sada već dobio i svoj pečat budući da je i u Hero’s Deathu istaknut prilično jednostavan i repetitivan refren koji je simpatično nonšalantan i, koliko god takvi refreni nisu najidealnije rješenje s glazbene strane, toliko su meni s druge strane prirasli srcu.

Jednostavno. I Don’t Belong je tako lijepo ukomponiran u letargičnu cjelinu koja me začudo ne uspavljuje, nego ostavlja jednu dozu spokoja. Zbog svega navedenog usudila bih se reći da je „A Hero’s Death” nadmašio odličnog „Dogrela” i mislim da ćemo se dosta družiti u nadolazećim kišovitim jesenskim danima.

Be social
Što misliš o ovome albumu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari