Vrijeme čitanja: 3 minute Nova glazba ovog tjedna donosi izbor od pet domaćih i regionalnih glazbenih noviteta za koje se može glasati do sljedeće srijede.

15.04.2021.

Vrijeme čitanja: 4 minute Poslao sam nekoliko bendova upit jesu li spremni platiti mi 50 kuna za iskrenu recenziju. Čekam ponude. Čini se da nije samo jeziku svejedno.

„Do What You Want” (Bad Religion): Punk-rock bajka

18.10.2020. Igor Maračić Iggachu

Nakon četiri desetljeća postojanja, Bad Religion imaju biografiju! Mada nakon toliko godina djeluje više kao bajka…

Njihov utjecaj na punk-rock i bendove koji su se probili u eksploziji žanra 90-ih je nepobitan i rijetko dovoljno naglašen. Izdavačka kuća Epitaph Records, jedan od najvećih nezavisnih izdavača ikad, prvotno je oformljena samo Bad Religiona radi, i to od strane benda – DIY u punom sjaju. S vremenom su se pod Epitaphom našli NOFX, Pennywise, Offspring, Millencolin i na desetke sličnih – nekima je Epitaph i dandanas dom.

U suradnji s Gregom Graffinom, pjevačem i tekstopiscem, sveučilišnim profesorom i jedinim članom koji je prošao kroz svaki album, Brettom Gurewitzom, drugim tekstopiscem, ‘tatom’ Epitaph Recordsa i producentom mnogih Bad Religion albuma, i Jayem Bentleyem, basistom i dobrim duhom benda, glazbeni novinar Jim Ruland napisao je vrlo dobru biografiju, ali i više od toga.

Ispisao je svojevrsno svjedočanstvo, punk-rock bibliju prepunu nevjerojatnih, ali istinitih događaja. Spominju se i citiraju i drugi članovi, svaki u svojoj vremenskoj liniji, ali samo jedan član, nakon gore navedenog trojca možda i najbitniji, nije sudjelovao niti davao izjave.

Kolektivna snaga benda

Od početka do kraja knjige glavni fokus je sam bend, bez puno zadiranja u privatne živote – osim u situacijama kad je to dvoje bilo usko povezano. Način pisanja i prepričavanja je lagan, prizeman, objektivan, zanimljiv, napet i pun pravovremenih citata. Bad Religion su, kao bend, na neki način spasili i oživili punk-rock, dok su kao ljudi prošli toliko toga da je moje fanovsko i subjektivno poštovanje prema njima nakon ove knjige samo naraslo.

Autor ih pak nikad ne diže u nebesa niti pretjeruje s doživljajem. Predanost, požrtvovnost i ljubav prema onome što su radili i onome što i dalje rade, a to je stvaranje glazbe, usprkos svemu što su doživjeli kao bend i kao individualci, nevjerojatno je. I danas, u svojim kasnim 50. godinama većina tih ljudi i dalje je na pozornici ili u studiju. Odnosi, problemi i trzavice, a bilo ih je, spomenuti su i obrađeni, ali nikad pretjerano. Demoni koji su u ovoj istinitoj priči pobijeđeni pokazuju prije svega kolektivnu snagu benda.

Intelektualni punk

Bad Religion su od samog početka bili poznati kao štreberski, točnije intelektualni punk. Pretežito društveni, duhovni i politički tekstovi ispunjeni nerijetko velikim, nepoznatim i teškim riječima i referencama, zaintrigirali su fanove i umjesto da ispadnu bahati pametnjakovići, Bad Religion su svojim stavom tjerali na vađenje rječnika, analiziranje pjesama i više od ičega – na razmišljanje.

S druge strane, oni su uvijek više od ičega poštivali svoje fanove diljem svijeta, naročito u Europi gdje su prvi put svjedočili svojoj popularnosti.

40 godina benda u 300-tinjak stranica

Tijekom karijere izbacili su 17 studijskih albuma, prepunih melodije, vokalnih harmonija, na momente žestokog, na momente eksperimentalnog punka, i o svakom od njih ima riječi u knjizi. O nekom više, o nekom manje, o nekom detaljnije, o nekom površnije, ali svaki ljubitelj benda vrlo vjerojatno će biti zadovoljen količinom podataka koje biografija nudi bez da djeluje dosadno i zasigurno će naučiti nešto novo.

Netko tko voli glazbene biografije, a nije upoznat s likom i djelom Bad Religiona, možda i neće biti oduševljen, ali “Do What You Want” je i dalje odlična preporuka. Ti napravi što želiš.

Jim Ruland je uspio u knjigu od 300-tinjak stranica strpati 40 godina povijesti benda, dijelom i žanra, na vrlo elegantan i čitljiv način što je nimalo laka zadaća. A kako Bad Religion i dalje ne staju, za 10 godina čekamo ažuriranu verziju s još ponekim poglavljem.

(Visited 129 times, 1 visits today)