novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Istaknuto

Komentar: Božićno darivanje – Njoj ružičasta, njemu plava

Foto: Nick Fewings / Unsplash
Vrijeme čitanja: 3 minute

Božićno vrijeme stiglo je na vrata. Razdoblje je to koje je uvijek nekako posebno i značajno uz brojne tradicije. Jedna od tradicija je i božićno darivanje, a najčešći darovi su oni za djecu.

Djeca većinom u božićnom darivanju dobivaju igračke i slatkiše, a nema veće sreće od željenih igračaka. Ako krenete u potragu za igračkama, primijetit ćete da su one podijeljene na dvije kategorije, one ružičaste i one plave, pri čemu su ružičaste predviđene za djevojčice, a plave su predviđene za dječake.

Jeste li se ikada pitali zašto? Kako je došlo do podjele igračaka na ružičaste i plave, kako je došlo do toga da netko unaprijed određuje čime će se igrati djevojčice, a čime dječaci? Čemu uče djecu ružičaste, a čemu plave igračke? Odgovore možeš saznati u ovom tekstu.

Izvor fotografije: Canva.com

Igračke nisu „samo” igračke

Većina ljudi mišljenja je da su igračke djeci „samo” igračke. Upravo zbog toga ne obraća se pažnja na odabir igračaka koje se kupuju i poklanjaju, ne obraća se pažnja čemu bi određena igračka mogla naučiti dijete, i tome slično. Većinom se igračke kupuju po defaultu „ružičasta njoj, plava njemu” pri čemu cijena igračke može uvelike utjecati na odabir same igračke.

Međutim, igračka nije „samo” igračka. Ona ima važnu ulogu u životu djece i središte je njihova života. Igračka je zapravo važan element socijalizacije djeteta. Ona stimulira simboličku igru, kognitivne i socijalne vještine. Razvija kreativnost, inteligenciju, maštu, ali i priprema za buduće uloge u odrasloj dobi.

Ružičasta njoj, plava njemu

Priprema djece za buduće uloge u odrasloj dobi krivac je za podjelu igračaka na one ružičaste i na one plave, odnosno one za djevojčice i one za dječake.
Ružičasta i plava poslužile su kako bi podijelile igračke s obzirom na rod, kako bi se moglo predodrediti koga će se učiti kojim tradicionalnim rodnim ulogama.

Krenete li u analizu, shvatit ćete kako su igračke predviđene za dječake one koje potiču na neovisnost, akciju i natjecanje. Suprotno tome, igračke predviđene za djevojčice potiču na ovisnost i bliskost, brižnost, suradnju i fizičku privlačnost.

Dječaci tako dobivaju igračke kojima se može manipulirati, koje potiču aktivno istraživanje i razvijaju prostorne sposobnosti. Igračke su to poput akcijskih figura, automobila, kockica, alata i slično. Djevojčice pak dobivaju igračke koje razvijaju afektivne sposobnosti, potiču razvoj govora, usvajanje majčinske uloge, ali i usvajanje važnosti fizičkog izgleda kroz lutke kojima su naglašeni fizički atributi, odnosno kroz lutke koje su seksualizirane. To su igračke poput kolica, male kuhinje, beba, lutke za šminkanje i preoblačenje i slično.

Izvor fotografije: Canva.com

Kako podjela igračaka utječe na djecu?

Podjela igračaka na ružičaste i plave nije slučajna, ali nije ni bezazlena. Rodno tipiziranje igračaka ograničava razvoj jednakih sposobnosti kod sve djece i uči ih tradicionalnim rodnim ulogama koje više ne bi trebale biti dio današnjice.

Tradicionalne rodne uloge podrazumijevaju da je neprihvatljivo da muškarci kuhaju, čiste, brinu o djeci i slično pa stoga igračke poput male kuhinje, beba i lutkica nisu predviđene za dječake, pa su tako i postale društveno neprihvatljive kao opcija za igru dječaka. Tradicionalne rodne uloge podrazumijevaju da je neprihvatljivo da žena igra nogomet, vozi motor ili autobus, da se koristi alatom i slično, pa stoga igračke poput nogometne lopte, motora ili automobila i alata nisu predviđene za djevojčice i tako su postale društveno neprihvatljive kao opcija za igru djevojčica.

Sve su igračke za svu djecu

Podjela igračaka na ružičaste i plave trebala bi biti društveno neprihvatljiva i trebalo bi se postupati prema preporuke kupovanja igračaka koje djecu uče svim sposobnostima i svim vještinama. Apsolutno je prihvatljivo da se dječaci igraju lutkama, bebama i zdjelama, kao što je apsolutno prihvatljivo da se djevojčice igraju autićima, loptama, kockicama, alatom i akcijskim figurama. Tako ne potičemo zastarjele društvene rodne stereotipe u kojima je neprihvatljivo da žena igra nogomet, vozi autobus ili da muškarac kuha, čisti i pere ili brine o djeci. Ne postoje igračke samo za dječake i samo za djevojčice, ružičaste nisu samo za djevojčice i plave nisu samo za dječake.

Izvor fotografije: Canva.com

Pametna kupovina igračaka

Kupovina igračaka ne bi trebala biti automatska s obzirom na boju samo zato što je to netko drugi tako predodredio, a mi se time vodimo. Kupovina igračaka trebala bi biti slobodna, pametna i promišljena kako bi se djevojčice i dječake učilo istim i jednakim vještinama i sposobnostima, ali i vrijednostima. Neka vam božićna kupovina igračaka kao darova bude vođena ovom mišlju.

Be social

Komentari