Istaknuto
13.11.2019.

Vrijeme čitanja: 1 minuta Borba za singl tjedna može početi jer donosimo novu rundu glazbenih noviteta za koje možete glasati te nekoliko stranih preporuka za slušanje.

09.11.2019.

Vrijeme čitanja: 4 minute Fraktura, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama.

Film

GOMORRA: Mračna mafijaška saga koja pršti realizmom i brutalnošću

01.07.2019. Tomislav Goleš BabićFoto: facebook.com/gomorralaserie2official/
Vrijeme čitanja: 4 minute

Predočiti sebi talijanski jug kao pitoreskni kraj blagoslovljen suncem, rajskim plažama, šarmantnim gradićima i opuštenom mediteranskom vibrom, trivijalan je stereotip. Stereotip je redovito surogat mišljenja. Napulj je već poduže vrijeme jedna od najpopularnijih talijanskih destinacija, živopisni grad koji se diči svojom turističkom ponudom i čudesnim povijesnim nasljeđem. Međutim, onaj Napulj oslikan u  iznimno popularnoj talijanskoj TV seriji, Gomorri, daleko je od onog s razglednica. Ni traga luksuznim kruzerima, otmjenim restoranima, padinama Vezuva i od UNESCO-a zaštićenoj, povijesnoj jezgri.

Većina radnje odvija se po siromašnim kvartovima, sivom bojom okupanih geta u kojima dominiraju nakazne barake i gigantski betonski blokovi. To su mjesta ne samo bezakonja i šokantne bijede, nego posvemašnjeg mahnitanja kabale koja njome vlada – ozloglašen dio grada u koji ne zalazi čak ni policija, a svi bi htjeli da zapravo ni ne postoje.

gomorra

Foto: https://www.facebook.com/GomorraLaSeriePage/?fref=ts

U svojoj knjizi Gomorra talijanski novinar Roberto Saviano nije samo svijet upoznao s opakom i do tada od svojih sicilijanskih jataka zasjenjenom, mafijaškom organizacijom Camorrom, već je prikazao surovu realnost koja je zadesila Napulj i ostatak talijanskog juga. Suvremeni je talijanski jug kao sponzoruša: izvana atraktivan, iznutra odbojan.

Tragedija Roberta Saviana

Savianovo je štivo postiglo instantan uspjeh: milijuni prodanih primjeraka, prijevod na pedesetak jezika te kazališna, filmska i televizijska adaptacija. Međutim njegova je sudbina poprimila tragično ili preciznije kazano, apsurdno obličje. Saviano je tragičan lik: poput špijuna, u  svojim uspjesima ne može uživati, svoj lik i djelo mora zatajiti ne bi li ostao živ – od objavljivanja knjige njegov je život postao osvrtanje preko ramena, selidba iz jedne sigurne kuće u drugu uz vječitu pratnju naoružane garde policajaca.

Foto: facebook.com/gomorralaserie2official

Danas je ‘Gomorra’ svojevrstan brand, no dok je kazališni komad limitiran na domaću publiku, a film Mattea Garronea iz 2008. prvenstveno bio ljubimac festivala i kritičara, TV serija Gomorra vjerojatno je najkvalitetniji TV proizvod proizašao s talijanskog tržišta u zadnjih desetak godina. Dug internacionalni život zajamčen mu je od samog početka. Serija je prodana u više od trideset zemalja, uključujući SAD – po prvi put da je neka talijanska serija tako raširenih ruku primljena na moćno američko tržište, a i u Europi je napravljena pukotina između bezbrojnih skandinavskih i američkih detektivskih krimića.

Mračan i brutalan prikaz krimi miljea

Premisa je tek naizgled poznata: tu su okrutni, ali staromodni mafijaški boss (Fortunato Cerlino), promućurna supruga ‘a la Lady Macbeth’ (Maria Pia Calzone), sin mekušac (Salvatore Esposito) i bossova desna ruka (Marco D’Amore) – protagonisti tako svojstveni ekraniziranim portretima kriminalnog podzemlja. Svjedočimo, dakako, i nezaobilaznim obračunima oko teritorija, ubojstvima, mučenjima, premlaćivanjima i ostalim eksplozijama eksplicitnog nasilja.

Foto: facebook.com/gomorralaserie2official

Sve je tu, svi otrcani i iskorišteni sastojci mafijaškog filma/serije, međutim autor serije Stefano Sollima na tim izlizanim temeljima svejedno uspješno gradi novu mafijašku mitologiju, sličnu, a opet drugačiju od popularnih i hvaljenih holivudskih i britanskih filmova te serija. Sličnu po premisi i neizbježnim žanrovskim elementima, a drugačiju po implementaciji potonjih u vlastitu viziju naizgled prožvakanog žanra. Prikaz krimi miljea u Gomorri neizmjerno je brutalniji od svih Scorseseovih kolaža, Coppolinih epova, Guy Ritchiejevih zafrkancija te realističniji i mračniji od azijskih operetno krvavih pucačina.

Kopile Žice i Sopranosa

Gomorra satire svijet gangstera s vlastitim kodeksima časti, u usporedbi s napuljskim barabama, Corleoneovi izgledaju kao familija iz kakvog američkog sitcoma, nema tu glamura iz Dobrih Momaka,  a čak su i Sopranosi naspram Gomorre, laka kategorija. Tony Soprano intrigirao je svojom kompleksnošću, unatoč gnjusnim stvarima koje je počinio i dalje je izazivao simpatije, njegov je lik daleko od nasilnika i opakih ubojica koji se ne libe nauditi tzv. „civilima“: u Gomorri svjedočimo stravičnim djelima najgore okrutnosti poput zvjerskog mučenja nevine djevojčice do hladnokrvnih ubojstava djece i tinejdžera.

Foto: https: facebook.com/gomorralaserie2official

Međutim, sličnosti između Sopranosa i Gomorre su očigledne – obje su serije briljantne, suvremene mafijaške sage s vlastitim, originalnim dodirom. Osim Sopranosa, vidljiv je i stilski i tematski utjecaj koji na seriju ima kultna HBO-ova uspješnica Žica – osim što obje daju detaljan uvid u djelovanje zločinačkih organizacija u 21. stoljeću, radnja je fiksirana na lepezu likova od kojih više-manje svi dobivaju podjednaku pozornost dok kroz njihove oči svjedočimo premreženosti svih društvenih skupina, točnije simbiozi politike i kriminala i povezanosti istih s mutnim tajkunima, korumpiranim policajcima i crkvenim moćnicima, a svjedočimo i tragičnim sudbinama malih i siromašnih ljudi koji su iz ovog ili onog razloga prisiljeni imati relacije s mafijom.

Sollima je izrazito pazio na detalje, a jedan od najvećih aduta serije je njezina realnost: tako cijela glumačka postava koristi napuljski dijalekt zbog čega je čak i u Italiji serija prikazivana s podnaslovima. Dotični je već imao iskustva s mafijaškim žanrom, njegov potpis nosi i hvaljena krimi serija Romanzo criminale (emitirana od 2008. do 2010.) smještena u Rim 70-ih godina prošlog stoljeća.

Protesti i optužbe za difamaciju Napulja

Nesenzacionalistički prikaz Napulja izazvao je velike kontroverze. Mještani prigradskih naselja snažno su se pobunili protiv dolaska televizijskih ekipa, a gradonačelnici obližnjih općina izjavili su kako će zaštititi sigurnost i dobrobit svojih sugrađana. Nekoliko je mjesta odbilo snimanje serije na njihovom području. Iako se izjasnio kao fanom serije, Domenico Tuccillo, šef općine Afragola nadomak Napulja, kazao je kako neće dopustiti da se narušava reputacija njegovog grada.

Foto: facebook.com/gomorralaserie2official

– Svaki smo put morali pregovarati o našem prisustvu na njihovom teritoriju. Činili smo to kako bi zaslužili ono što sam smatrao najvažnijim, povjerenje lokalaca. Da bi vjerno prikazao određeni svijet, moraš ga upoznati iznutra – rekao je Solima koji je unatoč svim poteškoćama snimanje uspio privesti kraju.

Četiri sezone serije su ‘vani’, od toga je četvrta prikazana ranije ove godine (ožujak-svibanj). 

(Visited 148 times, 2 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(6 votes, average: 4.833 out of 5)

Komentari