Između ljubavi i mržnje (“After Love”, J. Lafosse)
Prikazujući ‘prljavo rublje’ obiteljskog odnosa tik pred rastavu supružnika, belgijski redatelj i scenarist Joachim Lafosse novim nam filmom originalnog naslova L’economie du couple (After love) vrlo precizno prikazuje što se događa kada ljubav izblijedi. Mogli bismo reći da je Lafosse magistrirao na portretiranju članova disfunkcionalnih obitelji koji prolaze kroz paletu osjećaja različitih intenziteta i proživljavaju zavrzlame svojstvene samo u toj zajednici.
Obiteljske svađe
Ne tako davne, 2006. godine, režirao je Private Property s Isabelle Huppert u glavnoj ulozi, a u filmu se također bavi tematikom razvoda i ženinog pokušaja prodaje obiteljske nekretnine u kojoj su im sinovi blizanci odrastali. Lafosse je pomeo konkurenciju osvojivši Posebno priznanje na Venecijanskom filmskom festivalu i nominaciju za Zlatnog lava. Film Our Children iz 2012. godine još je više odjeknuo među kritikom i publikom. Priča je to o naizgled normalnoj obitelji i majci koja ubija svoje petero djece. Uz poveću listu osvojenih nagrada, najprestižnija mu je ona u Cannesu gdje je, uz nominaciju za najbolji film, osvojio nagradu za najbolju žensku ulogu (Ėmilie Dequenne).
Pitanje novca
U psihološkoj obiteljskoj drami After Love dijalozi imaju važnu pokretačku snagu (Lafosse zaslužan i za scenarij) i otkrivaju nam duboko sakrivene emocije dvoje ljudi koji su se nekada voljeli, a sada proživljavaju i preživljavanju slom ljubavnoga odnosa. Ljubav Marie (Bérénice Bejo) i Borisa (Cédric Kahn) s rokom trajanja od petnaest godina, završila je svoj vijek. Nakon nje ostala je gorčina i zasićenje, no ostalo je i dvoje male djece, osmogodišnje blizankinje Jade i Margaux i, u materijalnom pogledu, ostao je predivan stan koji je Marie kupila uz pomoć majčinoga novca, a Boris, arhitekt po zanimanju, u potpunosti ga preuredio.
Raspad njihove veze ne bi bio toliko zanimljiv jer su ljubavni slomovi uobičajena pojava, no ipak dolazi do ironije. Prekidi su skupi. Boris i Marie primorani su živjeti zajedno jer se Boris ne može (ili ne želi) odseliti. Tu započinje njihova l’economie du couple – ekonomija ljubavi. Glavni razlog prekida nije novac, financijski problemi nastali su kada ljubav više nije imala snage povezivati ih, ali financije sada ipak igraju glavnu ulogu. Jednom kada pitanje novca prevlada, ljubav prestaje. Lafosse ovim filmom gledatelja provocira da se zamisli je li novac glavni razlog svađe ili je on samo izgovor za odnos koji više ne funkcionira.
Nakon ljubavi
Kako god, klasne razlike postaju upečatljivije. Marie, ‘sirota mala bogatašica’ (kako ju Boris naziva), ne želi odseliti iz stana, ali niti Boris koji tvrdi da je njegov isto onoliko koliko i njezin. Ona svakodnevno osjeća nesnošljivost njegove blizine koja prelazi u mržnju i gađenje, osjećaje koji su sada već daleko od davne ljubavi. Biva neurotična, u njezinom pogledu uvijek se ističe opreznost i očaj zbog nastale situacije. Opire se svemu, pomalo je i manipulatorski nastrojena, posebice kada pred djecom želi ispasti nevina žrtva.
Nesnosne i napete scene
Najuspjelija scena filma je prisvajanje njihovih nekoć zajedničkih prijatelja koje poziva na večeru i kojima se ispovijeda o tome kako osjeća strašnu netrpeljivost. Boris, ostavljen i od strane bivših prijatelja, pojavljuje se na večeri i ostaje, bez obzira na to što je neželjeni gost pa nastaje vrlo neugodna i napeta, izvrsno izrežirana, situacija. On kao da je od vlasnika napušteni pas, primljen iz samilosti s ulice, ali ostavlja previše prljavštine i želi ga se što prije riješiti. After love ne nudi perspektivu lika, ali gledatelj ipak osjeća empatiju prema njemu. Boris se i dalje nada pomirenju, iz njega izvire iskren napor u vraćanju stvari na svoje mjesto. Iako je odjek svađa snažan, u zraku se osjeća tračak strasti i nade za pomirenjem, i s jedne i s druge strane. Zanimljivo izrežirana scena je kada sjede jedan nasuprot drugoga šuteći.
Režiran poput kazališne predstave, After Love gledatelju nudi prostor njihova doma (gdje se odvija gotovo cijela radnja), razgovor, pokrete lica i tijela. Lafosse postavlja poprilično duge scene, a kamera iz ruke bilježi tek njihove krupne planove, prati ih u pokretu pa gledatelj ostaje zakinut za ostatak mizanscene i biva uvučen u taj uskogrudan, jednosmjeran odnos koji guši i iz kojeg prividno nema izlaza.
After love možete pogledati u Ljetnom Art-kinu.