Film

LEGION: Uvjerljivi i samouvjereni završni skok u zečju rupu

Foto: damn-stevens.tumblr.com
Vrijeme čitanja: 5 minute

Otkad je 2017. godine Legion prvi put započeo s emitiranjem konzistentno je podsjećao da ono što gledamo nije nužno i cjelokupna istina. Nepouzdanost ljudskog uma koji je sposoban izmisliti, nadodati, oduzeti i promijeniti cjelokupno iskustvo osobe ispitana je iz perspektive posjedovanja mutantskih moći koje obični ljudi nemaju i tako je shizofrenija postala čitava plejada umnih mogućnosti – telepatija, telekineza i pretvaranje drugih u prah samo su neke od njih.

Odbacivanje parazita iz uma te otkrivanje njegove prirode i namjera dovele su do toga da je serija prešla u propitkivanje koji od likova pripada kojoj strani priče, pa je protagonist postao zlikovac, a dotadašnji su se zlikovci udružili sa svijetlom stranom. Sve je to, dakako, relativno i počiva na nesigurnom tlu, ne dopuštajući gledatelju da se opusti i s jasnim se pretpostavkama upusti u gledanje.

Ova je sezona najavljena kao posljednja, što se čini kao zdrav i opravdan potez. Noah Hawley tako ima punu kontrolu nad svojom pričom i ponovno vješto i samouvjereno savija superherojski žanr prema svojim potrebama i željama. Njegovo vizionarsko stvaranje ponovno dolazi do izražaja, neopterećeno ostalim Marvelovim ostvarenjima, u potpunosti iskorištavajući slobodu opskurnosti lika kojim se bavi. Halwey ostaje u okvirima svijeta koji je izgradio u prethodne dvije sezone, a kao što je već spomenuto, ti su okviri poprilično fluidni i pomični.

No one knows what it’s like to be the bad man

U jednoj sceni u drugoj sezoni David Haller (Dan Stevens) levitira brdom pjevajući „Behind Blue Eyes“ grupe The Who, što je uvod u fantastično izvedenu borbu dvaju telepatskih mutanata, odnosno njega i The Shadow Kinga (Navid Negahban). To je još bilo u osvit Davidovog pada u crnilo, u vrijeme kada je još slovio kao jedan od onih na dobroj strani. Do kraja je sezone izguran u kut i natjeran na nesmotrene postupke zbog kojih su ga njegovi prijatelji napustili, a on je pobjegao tko zna gdje učiniti tko zna što. Njegovi (ne)prijatelji smatraju da će uništiti svijet. David samo želi vratiti ono što je izgubio.

Foto: facebook.com/legiononfox

Treću sezonu tako započinje kao vođa hipi kulta u kojem svoje pratitelje (većinski pratiteljice) drži u neprestanoj napušenosti, a droga koju stvara umom kola čitavim zdanjem i uvijek je dostupna. David svoje vrijeme provodi meditirajući i u potrazi za putnikom kroz vrijeme, kojeg nalazi u Stitch (Lauren Tsai), jer mu je nova misija vratiti se u prošlost i poništiti sve što se dosad dogodilo i dovelo ga u ovu situaciju. U isto ga vrijeme njegova sada bivša djevojka Syd (Rachel Keller) s ostalim prijateljima i udružena s The Shadow Kingom nastoji uloviti i ubiti kako bi spriječila njegovo navodno uništavanje svega što postoji. Serija je pred završnicom, a ništa još nije razjašnjeno i neizvjesnost je velika. Hoće li David uništiti ili spasiti svijet? Iskreno, uopće nije bitno.

Sva ljepota izlaska iz okvira

Legion je prije svega vizualno impresivna serija. Istovremena bezvremenska atmosfera i jasno aludiranje na 60-e i 70-e godine prošlog stoljeća sveprisutni su i u kostimografiji i scenografiji – Davidov kult zaron je u hipijevsku modu, s time da je David neka moderna i zapadnjačka verzija budističkih redovnika, The Shadow King je svevremenski elegantan, a Stitch je samo upadljiva, primjerice. Tehnologija kojom se likovi koriste izgleda zastarjelo i kao da je zadnji put iskorištena na lansiranju prvog čovjeka na Mjesec ili možda oko rastopljene elektrane u Černobilu, ali zapravo može realizirati stvari o kojima trenutno samo sanjamo. Svi rekviziti na setu, cijela scenografija i kostimi obiluju detaljima te simbolima, što seriju čini vrlo distinktivnom.

Sve je u bojama, no tonovi su zagasiti i prigušeni. Likovi neprestano prolaze kroz tunele i prolaze, pojavljuju se u magičnim vrtovima i kao da žive u nečijem umu – što je i jedan od ciljeva takvog snimanja. Legion se ne zamara realnim, u tom je svijetu sve pomaknuto, arbitrarno i pretpostavljeno. U konačnici, sve je možda samo u Davidovoj glavi, rezultat ili njegove bolesti ili droga kojima je nastojao utišati glasove.

Ova sezona tako nastavlja šetnju izvan okvira i ono što se u drugoj sezoni činilo kao tapkanje u mraku sada dolazi na svoje i zaokružuje ovu neobičnu priču.

Foto: facebook.com/legiononfox

Novi likovi, novi problemi

Ovom se ćaknutom svijetu dodaje nova dimenzija, putovanje kroz vrijeme. Kao što je u prošloj sezoni Jon Hamm bio pripovjedač koji je gledateljstvo informirao o granicama realnosti, obmane i snova, kao neku paralelnu narativnu liniju i kvazi-teorijsku pozadinu radnje, tako u ovoj sezoni (bez Jona Hamma, doduše) dobivamo lekcije o putovanju kroz vrijeme koje sluša Stitch. Ona je novi lik i između ostaloga služi kao poveznica između serije i publike – pomoću nje nam se objašnjava kako u ovom svemiru funkcionira putovanje kroz vrijeme, ali i zamršena radnja te se lako poistovjetiti s njenom zbunjenošću. Zlouporaba putovanja kroz vrijeme donosi i nove probleme u obliku dosad neviđenih čudovišta, jeziva i genijalna dizajna.

Iako Legion nikad nije bio pretjerano čvrste strukture, pokušaj vladanja vremenom dodatno komplicira nelinearnost serije. Jedna od jačih strana su joj kratke priče koje se redovito ubacuju u normalan slijed priče – osim lekcija iz putovanja vremenom, nude se otkrića obiteljske povijesti (gdje se konačno pojavljuje dugoočekivani Professor X), čitavi životni vjekovi u astralnom svijetu i Legionu sada već svojstveni glazbeni brojevi. Telepatske borbe uvijek su prikazane plesnim ili pjevačkim dvobojima, a česte su i kratke scene kao iz mjuzikala. Hawley voli formirati svoju priču tako da odgovara pjesmama koje voli (podsjećam na „Behind Blue Eyes“), a ne treba zanemariti ni činjenicu da je čitavi soundtrack inspiriran Pink Floydima. Sva ta raznolikost i dalje se lijepo uklapa u jedan kompaktan narativni mozaik, što Legion čini punim neizvjesnosti i iznenađenja iza svakog ugla.

Foto: facebook.com/legiononfox

Pametno posuđivanje

Hawley u ovoj seriji također demonstrira svoje dobro poznavanje pop kulture. Nerijetko posuđuje motive i ideje iz dobro poznatih priča poput Alise u zemlji čudesa i Twin Peaksa, a voli odati počast i ostalim redateljima sklonim neobičnom poput Kubricka.

Njegova se glumačka postava fantastično snalazi u ovom dobro začinjenom čušpajzu i uživancija je pratiti ih – Dan Stevens je odličan u portretiranju nimalo nevinog mutanta itekako prljavih ruku, Aubrey Plaza i dalje briljira kao moralno neuhvatljiva Lenny, a Jemaine Clement nas ponovno u jednoj epizodi podari bezvremenskom mudrošću kao Oliver Bird, da se spomenu samo neki.

U konačnici, Legion točno zna što radi, svjestan svih prljavih strana svojih likova i tjera ih da se s njima suoče, kako god znaju i umiju, a jednako tako i gledatelji, koji od ove serije neće dobiti samo ispraznu zabavu i bijeg u fikciju.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari