Istaknuto
07.08.2020.

Vrijeme čitanja: 10 minute Donosimo vam listu nekih od najpoznatijih svjetskih književnika koji su se, izuzev što su za sobom ostavili književna djela koja ćemo još dugo pamtiti, suočavali sa svojim nemilosrdnim demonima.

06.08.2020.

Vrijeme čitanja: 2 minute Limbo je igra bez priče, bez dijaloga i bez uputa na ekranu. Istovremeno, Limbo je jedna od najposebnijih igara svih vremena.

Film

Retropetak: Srednjovjekovna drama o duši (“The Seventh Seal”, I. Bergman)

14.07.2017. Dunja IvezićFoto: coueursfidles.tumblr.com
Vrijeme čitanja: 3 minute

Ingmar Bergman, vječni redateljski talent i filozof među redateljima, bio je središnja osobnost poslijeratne skandinavske kinematografije, a njegov ga je neizmjerno bogat opus smjestio među najveće svjetske redatelje. Bergman portretira umjetnika koji se neprestano razvija, a njegova filmska ostvarenja utjelovljuju intimne slike i osjećaje. Njegov opus obuhvaća oko pedeset filmova i televizijskih produkcija koje obilježava srodna tematika i vraćanje jednakim problemima, a raspon stilova pod čijim su utjecajem nastali kreće se od film-noira do talijanskog neorealizma. The Seventh Seal, snimljen 1957. godine, predstavlja vrhunac Bergmanova opusa te nosi titulu jednog od najvećih remek-djela svjetske kinematografije.

„Nada je teška bolest“

The Seventh Seal snimljen je prema predlošku kazališne predstave koju je tri godine ranije napisao i režirao sam Ingmar Bergman. Radnja je smještena u srednji vijek, a u njezinom je središtu vitez Antonius Block kojeg utjelovljuje Max von Sydow i koji se iz Križarskih ratova vraća u rodno mjesto opustošeno zbog epidemije kuge. Demoraliziran borbama koje je proživio, glavni se junak može smatrati reprezentativnim Bergmanovim likom. Naime, Bergman svoje likove predstavlja kao slabe i ovisne o emocionalnoj potpori žene koju nisu u stanju voljeti te kao izolirane od društvenih konvencija i loše na području braka i roditeljstva.

Film započinje izmjenom polutotala krajolika popraćenih dramatičnom glazbom što stvara ekspresionističku i dramatičnu atmosferu te voice-overom u kojem protagonist citira Knjigu Otkrivenja što je inspiriralo i naziv filma. Protagonist je ujedno i narator koji gledatelja vodi kroz radnju povezujući događaje s osjećajima izolacije i beznađa, a nakon što se sa svojim štitonošom odluči otići na putovanje počinje propitivati vlastitu egzistenciju i traži temelje svoje vjere.

Izuzetno mistična i intima atmosfera postignuta je ravnomjernom i ritmičnom izmjenom zvuka i tišine koju redatelj koristi s ciljem naglašavanja magije i blaženstva pojedinih prizora. Mnogi će se složiti da se iznimna umjetnička vrijednost ovog filmskog ostvarenja krije u njegovoj autentičnosti, jednostavnosti i vizualnoj ljepoti. Napetost ostvarena kroz krupne planove i izmjena dugih kadrova svjedoče o snažnom i prepoznatljivom autorskom pristupu koji mitske i fantastične elemente vješto odražava na zbilju.

The Seventh Seal

Foto: kubrickesque.tumblr.com

Alegorija srednjovjekovne kao odraz moderne duše

Ova naizgled teška tematika koja prožima Bergmanov opus rezultat je činjenice da je i samoga redatelja prožimao dubok osjećaj poricanja vlastite osobe i poražavajući strah od smrti. Naime, protagonist se na samom početku filma suočava sa Smrću (Bengt Ekerot) koju uspije namamiti na višednevnu igru šaha s ciljem produživanja vlastita života. Ovaj je okultni moment postao sveprisutan motiv u modernoj kulturi, a Bergmana je za isti inspirirao prikaz sa srednjovjekovne crkvene freske. Na svom putovanju vitez susreće različite likove i običaje srednjovjekovnog života poput flagelanata i tradicije spaljivanja vještica te se suočava s ljudskom okrutnošću i nedostatkom empatije.

Bergman na ovaj način kritizira svećenstvo koje se s ciljem ostvarivanja moći nad narodom koristi ulijevanjem straha. Također, film se može smatrati i svojevrsnom kritikom tadašnjih političkih okolnosti zapadnog svijeta prožetog i kontroliranog strahom i anksioznošću, a sam  ga je Bergman definirao kao film koji portretira strah od smrti te kao refleksiju vjere i sumnje. Naime, utjelovljujući mučenu sumnju, vitez se u uzaludno obraća bogu čije se ideje ne može odreći.

Svojevrstan kontrast mračnim i teškim emocijama koje kao teret obilježavaju protagonista pojavljuju se mladi bračni par zabavljača, Jof i Mia, te njihovo novorođeno dijete kojima vitez pomaže. U mnogim je raspravama o Bergmanovom opusu ova obitelj navedena kao simbol svete obitelji. Ipak, osim vjerske simbolike, Bergman se koristi i onom potpuno osobnom. Zanimljiva je činjenica da se u velikom broju njegovih filmova, pa tako i u ovome, pojavljuju jagode koje simboliziraju jednostavnost prirode i života, a Bergmana izravno podsjećaju na djetinjstvo te se iste pojavljuju u sceni u kojoj ih vitez dijeli s obitelji zabavljača. Upravo ove scene, u kojima se na svojevrstan način slavi život, uspijevaju pobjeći ništavilu Smrti.

The Seventh Seal

Foto: ozu-teapot.tumblr.com

Suvremeni srednji vijek

U stotinu je godina svoga postojanja skandinavska kinematografija varirala između narodne filmske tradicije obilježene provincijskim područjem i velikih filmskih ostvarenja koja su se istaknula na području svjetske kinematografije. Raspon se Bergmanova opusa proteže na oba polja prožimajući njegove filmove intimnim emocijama i sjećanjima, ali i univerzalnom i vječnom tematikom. Ova alegorija za suvremenu osjetljivost te strah i  izolaciju modernog čovjeka prerušena u ruho srednjovjekovne Skandinavije ostvaruje izuzetnu bliskost s gledateljem. Naime, teme poput straha od smrti, vjere i sumnje te egzistencijalnih pitanja čine ovaj film, kao i samog Bergmana, svevremenim i vječno modernim.

(Visited 315 times, 1 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(7 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari