SHANG-CHI: Dašak azijskog ugođaja u gigantskom Marvelovom univerzumu

shang chi

Kada je kanadski glumac Simu Liu 2018. godine na Twitteru upitao Marvel o tome hoće li lik Shang-Chija ikada doći na red, nije mogao ni sanjati o tome da će tri godine kasnije dobiti svoj vlastiti film i pridružiti se likovima poput Iron Mana, Kapetana Amerike i Hulka u Marvelovom obimnom filmskom univerzumu.

Mladi glumac, koji se rodio u Kini i s pet godina emigrirao u Kanadu, utjelovljuje majstora kung fua koji se na stripovskim stranicama pojavljuje po prvi puta 1973. godine, iako svoju prominentnost može zahvaliti ponajviše filmskoj ekranizaciji uzevši u obzir da je sami lik poznat tek pravim Marvelovim fanaticima. Intrigantan izazov bio je, nakon čistke dvaju Marvelovih simbola Iron Mana i Kapetana Amerike, implementirati protagonista B-kategorije čije ime nije ni približno poznato poput Spider-Manovog, Hulkovog ili Thorovog i uvrstiti ga uz bok Osvetnicima koji su zadnji put viđeni u kompletnom sastavu u filmu „Osvetnici: Završnica” (2019).

Ovaj enorman zadatak na svoja ramena preuzeo je američki redatelj Destin Daniel Cretton, poznatiji po nezavisnim projektima gdje je često surađivao s Marvelovom Kapetanicom Marvel, Brie Larson. Samo neki od tih projekata su „Privremeni dom” (2013), „Dvorac od stakla” (2017) te „Tražeći pravdu” (2019) koji su svi dobili vrlo pozitivne kritike od strane publike i kritike.

Deset Prstenova kao pokretač radnje

Uvedeni u kratku biografiju o Xu Wenwuu (Tony Leung), poznatijem kao Mandarin, kao i legendu o Deset Prstenova te njihovoj uporabi u povijesti osvajanja bitki, ali i neograničene moći koja omogućava besmrtnost, fokus promptno prelazi na Shang-Chija, umjetničkog imena Shaun (Simu Liu). Njegov život vrlo je jednostavan i tipičan za osobu Shaunovih godina – osim što radi kao sobar u sklopu vrlo cijenjenog hotela, svoje slobodno vrijeme iskorištava odlazeći u karaoke klub sa svojom najboljom prijateljicom Katy (Awkwafina).

Međutim, njegovu prosječnu svakodnevnost prekida incident u autobusu gdje ga napada organizacija Deset Prstenova koju predvodi Razor Fist (Florian Munteanu), a koja je poslana od strane Wenwua s intencijom regrutiranja Shauna i njegove sestre Xialing (Meng’er Zhang). Primaran razlog jest taj što Wenwu smatra da je njegova žena i Shaunova te Xialingina majka Li i dalje živa i zarobljena u selu Ta Lo te da će, zajedno uz njihovu pomoć, okupirati to selo i vratiti svoju voljenu.

„Tigar i zmaj” u Marvelovoj verziji

Dašak azijskog ugođaja, koji je lijepo dorečen, vrlo je ugodna pridošlica u Marvelov filmski svemir koji mu je u ovom trenutku bio prijeko potreban, a tomu treba pridodati i iznimno vješto i dobro snimljene akcijske scene kojima ovaj film uistinu ne oskudijeva. Također, sami specijalni i vizualni efekti stoje kao maestralan faktor, gdje se posebno ističu oni efekti tijekom završne borbe i zmaja kojeg Shang-Chi probudi. Sama realizacija borbenih dijelova odaje počast filmovima borilačkih vještina poput „Zmajeva šaka” (1972), „Tigar i zmaj” (2000), „Kuća letećih bodeža” (2005) te ostalih, a pritom donosi Marvelovu superherojsku formulu koja u simbiozi tih dvaju karakteristika daje vrlo dinamičan i zanimljiv film koji zasluženo dobiva kritičke i gledateljske hvalospjeve.

Sama glumačka postava je izvrsno selektirana, a Shang-Chi je dobar dodatak već otprije voljenim herojima. Simu Liu briljira kao najnoviji Marvelov Osvetnik i seriozan majstor kung fua, kao i Tony Chiu-Wai Leung, renomirani hongkonški glumac poznat po ulogama u filmovima „Raspoloženi za ljubav” (2000), „Mou gaan dou” (2002) i „2046” (2004) kojemu je ovo prva uloga u američkom filmu, u ulozi misterioznog i sociopatskog Wenwua. No, najugodnije glumačko iznenađenje svakako su Awkwafina u ulozi Katy koja služi kao komedijski aspekt cijelog filma, ali i s iznimnom lakoćom krade svu gledateljevu pozornost te Xialing (Meng’er Zhang) s izvrsnom interpretacijom hladne i nedostižne, no svejedno benevolentne Shaunove sestre koja u samom filmskom narativu nudi mnogo više od onoga što su najave pokazivale.

shang-chi

Utjecaj borilačkih filmova

Doduše, radnja nailazi i na određene prepreke pa tako, iako su prvi i posljednji dio filma briljantni, sama sredina fabule koja povezuje ta dva dijela djeluje amorfno, gotovo kao da služi poput mosta između prvog i trećeg akta. Jednako tako, vrlo česte retrospekcijske scene djeluju pomalo nepotrebno ili krivo tempirano, gotovo kao da služe za upotpunjavanje radnje umjesto da donose više informacija o likovima.

Zanimljivo jest da neki od glumaca koji se pojavljuju u ovome filmu imaju poveznicu s klasičnim borilačkim filmovima. Exempli gratia, Michelle Yeoh, koja se u ovome filmu pojavljuje kao Shang-Chijeva i Xialingina teta Ying Nan, imala je priliku igrati i u spomenutom filmu „Tigar i zmaj” (2000). Isto tako, jedan od plakata koji se pojavljuje u Shang-Chijovoj sobi odnosi se na kultni film „Kung fu frka” (2004) u kojemu se pojavljuje glumac Wah Yuen koji ima ulogu i u ovome filmu kao Guang Bo. Zanimljiva jest činjenica da je Stan Lee tijekom 80-ih godina razmišljao o filmu/TV seriji Shang-Chi za čiju je naslovnu ulogu razmatrao Brandona Leeja, sina pokojnog Brucea Leeja, ali projekt nije uspio dočekati svoju realizaciju.

Kung fu, superheroji, zmajevi, hip hop glazba…

„Shang-Chi i Legenda o Deset Prstenova” nenametljiva je, ali svejedno kvalitetna prinova Marvelovog filmskog studija čiji azijski ugođaj donosi poželjni novitet u superherojske filmove. Dodatan plus su izvrsna revitalizacija borilačkih scena koje su, nažalost, rijetko danas viđene, a koje podsjećaju onomad na filmove s Jackiejem Chanom, Bruceom Leejom, ali i ostalim majstorima vještina poput kung fua, jiujitsua, taekwondoa itd.

Uz primjesu kvalitetne glumačke postave koju predvode uvjerljivi Simu Liu, Tony Leung, Awkwafina, Michelle Yeoh i ostali te uz dodatak moderne glazbe od kojih su samo neki od autora Audrey Nuna, DJ Snake, 88rising, Mark Tuan, ali i drugi čine ovaj Marvelov 25. filmski projekt među najambicioznijima i najkvalitetnijima do sad. Preporuka stoji za sve obožavatelje filmova o superjunacima, fanovima kung fu filmova ili azijskih filmova općenito, ali i za sve one koji traže film za izvrstan provod u kinu, tim više u 3D modifikaciji. I, naravno, nikako ne treba zaboraviti na dvije post-credits scene koje postavljaju bazu za veće projekte i nadolazeće heroje.