“Super Sunset” (Allie X): X je podcijenjeni majstor neshvaćenog žanra

allie
"Super Sunset" [album cover]

Synth pop, electropop pa i mnoge druge vrste popa neki su od najzahtjevnijih žanrova – kako za proizvesti, tako i cijeniti. Naravno, pop nas okružuje svakodnevno, na radiju, na televiziji, ili internetu i pojam je koji koristimo za svu popularnu glazbu od skoro 50-ih godina prošlog stoljeća. No pop kao zasebni i neovisni žanr nikad nije u potpunosti definiran. Za ovaj bih se članak odvojio od definicije popa kao sve popularne glazbe, već bih se oslonio na onu koja ga objašnjava kao žanr kratkih pjesama jakih beatova, jednostavnih tekstova i zaraznih melodija.

Pop je nepredvidivo fleksibilan žanr, a njegovo je glavno obilježje možda njegova prepoznatljiva sintetska osobina. Upravo je ta njegova (nekad prividna) površnost ono što pop odvaja od ostalih žanrova. Ta je osobina ono što će mnoge ljubitelje glazbe odbiti, a dovodi do nerijetkog zanemarivanja žanra u očima (ušima) natprosječnog slušatelja. Sintagma ‘kvalitetan pop’ gotovo je nepoznata, a daleko je raširena predrasuda kako pop to ni ne može biti. On je glup, umjetan, neiskren, namijenjen širokim masama i u potpunosti prazan.

Upravo su zbog toga najveći majstori popa na današnjoj glazbenoj sceni skoro u potpunosti neovisni indie glazbenici. Neki od vodećih koji razbijaju granice i redefiniraju žanr su primjerice Charli XCX, producentica SOPHIE, Tove Lo, Carly Rae Jepsen, ali i enigmatična glazbenica na sporom usponu koja je upravo izbacila svoj treći studijski album – Allie X.

Zarazne pjesme pametnih tekstova

“Super Sunset” je treći studijski album Allie X, a digresija je od niza albuma pod karakterističnim nazivom “CollXtion” (zasad u dva dijela). “Super Sunset” je nadrealistična fantazija o Los Angelesu s kojim X vodi burnu ljubav – definira ga kao ‘grad na granici glamura i očaja’. Album se sastoji od samo šest pametnih pop pjesama i dva atmosferična interludija. U ovih šest pjesama Allie X vješto robotskim, melankoličnim vokalima prelivenim preko oštrih synth beatova prepričava svoju tragičnu viziju (ne)romantičnog grada.

Uvodna pjesma Not So Bad in LA gotovo može biti i naslovna te nam poklanja naočale kroz koje X vidi LA: „A city that lives while its bright stars die / You start to get old when you turn 25” – X je 33 godine. Sanjarski uvod postaje basom oružan refren koji kulminacijom postiže ples s kiticama i vodi nas romantično ružnim ulicama ove masovne metropole. „All licking their lips for a quick fifteen / Your appetite fades but you’re still starving“.

Nastavak slijedi pjesmom Little Things čiji simpatični naslov krije tamniji sadržaj: „It’s the little things I get mad about / The couch is so worn-in / Little things are gonna bring me down / Can’t smile with a double chin“. Ova pjesma o malim, nepromjenjivim stvarima koje u nama izazivaju bijes tipična je Allie X, a sadržajem podsjeća na ranije singlove s albuma “CollXtion I”, Bitch i Tumor.

“Super Sunset” je malen, ali potpun album

Slijedi synthwave monstrum nazvan Science koji je primjer Allie X na apsolutnom vrhuncu. Ova je pjesma uzvišena i savršena ljubav prepjevana preko melankoličnog beata koji se ubrzo transformira u rijeku električnih impulsa upotpunjenih dosjetljivim tekstom. „Yeah we got the timing / Right down to a science“. Ovaj koherentan singl puni je paket i istaknuta pjesma albuma – također njegovo mehaničko srce.

Girl of The Year i Can’t Stop Now nastavljaju momentum prethodne pjesme i mogu služiti kao podsjetnik da je pop nekad samo lažno površan, na površini umjetan, a posjeduje skrivenu moć dubine. Pogotovo uz pametnog tekstopisca kao što je Allie X. Focus je prvi izbačen singl i posljednja pjesma na albumu. Ovdje se momentum gubi, a album doživljava naglu kočnicu. Pjesma je na prvom slušanju teška za progutati, melodija je sablasna, pjesma postaje neka vrsta robotske balade, a tek kasnije nam ostaje kao singl “Super Sunseta” koji najteže napušta uši. Focus je kruna ovog malenog albuma i naposljetku jedan od najboljih singlova u karijeri ove pjevačice.

Ovaj je album kao i svoja umjetnica estetski i tematski potpun. Svaka je pjesma, svaki singl, naslovnica ili glazbeni spot pomno isplaniran kao izravni ogranak uma pjevačice i jedan od prozora u deformirani svijet slave koji nam pokušava dočarati.

Kako definirati Allie X?

X u njezinom imenu dolazi od matematičke nepoznanice X koju slušatelji tek trebaju izračunati. Allie X je tajnoviti glazbenik, emotivni robot i tiha elektronska moć koja je personifikacija modernog popa. Barem onog kakav spomenuti val hrabrih i predanih umjetnika pokušava stvoriti – dubina i trauma spremljene unutar eksperimentalnih zvukova te neiskrenih i sumnjivo savršenih melodija.

Za zvuk koji je lažno blizak masama, ovakva vrsta današnje glazbe ironično je gurnuta u kut, pop prima tretman eksperimentalne glazbe, ne probija se na radio, ne dolazi na predloženim ili nametnutim playlistama na YouTube-u, a kruži u malenom krugu populacije koja ju je uspjela prihvatiti i cijeniti. Allie X je, kao i mnogi njezini slični vršnjaci, prihvatila sudbinu kako se njezin rad možda neće probiti dalje od Tumblr stranica i queer subkultura na internetu, ali ipak ne odustaje od svoje mehaničke vizije te u potpunosti vjeruje u potencijal elektropopa.