Upoznaj djelo: Poljubac Gustava Klimta
Iako je Valentinovo već odavno prošlo, a Međunarodni dan poljubaca se održava tek u srpnju, odlučili smo održati ljubav u zraku i upoznati vas s djelom koje prati tu tematiku. Riječ je o jednom od najpopularnijih djela Gustava Klimta, o Poljupcu. Navedena slika austrijskog simbolista jedno je od najpoznatijih umjetničkih djela stvorenih u dvadesetom stoljeću, a sažima ljubav u jednom okviru. Iako je često reproducirana, ova slika i dalje skriva mnoštvo zanimljivosti.
Optužen za pornografiju
Nekoliko godina prije nego što je Klimt započeo sa stvaranjem Poljupca, doživio je teško kritiziranje. Njegova serija slika Klimt University of Vienna Ceiling Paintings prezrena je kao pornografija i perverzija. Takve kritike jako su naškodile njegovom ugledu. Umjetnik je ubrzo nakon toga počeo sumnjati u svoj rad, a to je priznao i u jednom pismu rekavši: „Either I am too old, or too nervous, or too stupid—there must be something wrong“.
Poljubac je kupljen prije završetka
Bijesno skicirajući novo djelo, Klimt nije ni sumnjao da stvara jedno od najpopularnijih umjetničkih ostvarenja u povijesti. Djelo je izazvalo toliko divljenje da je kupljeno prije nego što je uopće završeno. Kada je 1908. godine Klimt po prvi puta izložio svoj Poljubac u Austrian Gallery, nije bio posve završen, ali to nije spriječilo The Österreichische Galerie Belvedere da djelo odmah priključi svojoj kolekciji. The Österreichische Galerie Belvedere platila je 25 tisuća kruna za Poljubac što je tada srušilo rekord za najvišu cijenu plaćenu za neku sliku. Do tada je rekord iznosio 500 kruna. Od tog se trenutka Klimtov Poljubac smatra nacionalnim blagom, a The Österreichische Galerie Belvedere ga i dalje čuva kao zjenicu oka. Smatra se da bi Poljubac, kada bi se galerija odlučila na prodaju, opet srušio prodajne rekorde, uzevši u obzir da je njegova druga vrlo popularna slika, Portret Adele Bloch-Bauer, prodana 2006. godine za 135 milijuna dolara. Stoga možemo samo zamišljati koliko bi tek neki strastveni obožavatelj čuvenog Poljupca izdvojio za njega.
Zlatni poljubac
Sliku svrstavamo u period secesije. Jednostavni oblici s podebljanim uzorkom na plaštu dočaravaju utjecaj pokreta Arts and Crafts, a korištenje spirale vraća nas ponovno u brončano doba. Prikazuje dva lika pokrivena cvijećem na zlatnoj podlozi. Inspiriran bizantskim mozaicima koje je promatrao u Ravenni, Klimt je oslikavao dvodimenzionalan prostor po uzoru na to. Tada Klimt miješa i zlatni list u svoje uljane boje i stvara ono što će kasnije postati njegovom glavnom značajkom. Takva upotreba zlata poziva se na vrste sakralne umjetnosti. Korištenjem zlatnog lista slavi zemaljske užitke – seksualnost i senzualnost.
Poljubac – potencijalni autoportret?
Neki povjesničari smatraju kako uloge dvaju likova na slici zauzimaju upravo Klimt i njegova dugogodišnja partnerica, modna dizajnerica Emilie Flöge. Drugi smatraju kako damu utjelovljuje Adele Bloch-Bauer, već spomenuta poznata Žena u zlatu. Poljubac odstupa od uobičajenog Klimtovog dotadašnjeg stvaralaštva i po tome što je prikazan muški lik. Njegova su djela većinom usmjerena na ženske likove pa se uključivanje muškarca, čije je lice ionako zaklonjeno, smatra neuobičajenim.
Veliko djelo velikih dimenzija
Klimtov Poljubac je kvadratičnog oblika sa stranicama dugačkim 180 centimetara. Osim što je velikih razmjera, od velike je važnosti. Godine 2003. u Austriji je izdana prigodna kovanica od 100 eura koja je s jedne strane imala iskovan Poljubac, a s druge portret Klimta kako radi u svom studiju.
Povodom obilježavanja 150. rođendana Gustava Klimta 2012. godine, novinar Adrian Brijbassi napisao je o Poljupcu sljedeće: „The Kiss by Gustav Klimt surpasses expectations,” unlike that tiny and underwhelming Mona Lisa.“
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.