Intervju

Vedran Križan: “Revizor je soundtrack za boravak u prirodi”

Foto: Damir Jevtić i Kristijan Vučković
Vrijeme čitanja: 7 minute

Brz tempo života, individualnost i protupandemijske mjere čimbenici su koji nas već duže vrijeme drže u udobnosti doma, daleko od vanjskoga svijeta. Često se potiče na razvoj svijesti o okolini, prirodi i elementima koji nisu rješenje svakodnevnih briga, ali pomažu nositi se s njima. Prirodu, a posebno aktivnosti vezane uz boravak vani, uzimamo zdravo za gotovo. Vjerojatno postoji na tone razloga zašto je tome tako, no inovativna, a ujedno i korisna prezentacija prirodnih bogatstava zasigurno može pridobiti i najtvrdokornijeg kućnog tipa da se zapita što sve nudi vanjski svijet, posebice ako dolazi u paketu s glazbom.

Riječki glazbenik i producent, klavijaturist Fiumensa, Vedran Križan, zagovornik je boravka u prirodi i aktivnog načina života, a svoje dvije velike strasti, glazbu i prirodu, ujedinio je u autorski projekt pod nazivom „Revizor”. U svojoj dugogodišnjoj karijeri sudjelovao je u raznim projektima i s mnoštvom suradnika, no ovaj put donosi nešto sasvim drugačije – ambijentalnu elektroniku. Inspiriran prirodom RH te outdoor aktivnostima, producira soundtrack kojeg izvodi kao live-act, a služi rekreaciji, meditaciji ili plesu. Još važnije, promovira krilaticu „zdrav duh u zdravom tijelu”. Slijedi razgovor u kojemu saznajemo više o nastanku projekta, konceptu te idejama i izazovima koji su pridonijeli stvaranju jedinstvenog projekta podsjećajući nas na vrijednosti koje marginaliziramo.

Kako ste došli na ideju spajanja glazbe i prirode u projekt „Revizor” i zbog čega baš taj naziv?

Spajanje te dvije stvari se dogodilo spontano. Kako je glazba nastajala, razmišljao sam kako vizualno predstaviti ovakve ‘nekonvencionalne’ kompozicije, obzirom da se radi o ambijentalno-elektronskoj glazbi. U današnja vremena nitko ništa ne sluša duže od minute, ako nema što pritom i gledati, a The view traje 11 minuta (!)… Nikada nisam volio snimanje videospotova i tu se dogodio trenutak kad sam svoju drugu strast, a to je boravak u prirodi i outdoors aktivnosti, ‘uključio’ u projekt. Odlazio sam u prirodu, slušao demo snimke, i zaključio da je to odličan soundtrack za takve aktivnosti. Paralelno promoviram zdrav način života i prezentiram prirodne ljepote,…

Moja ideja o live actu postoji odavno… Jednom prilikom, prije cca 10 godina, svirao sam u muzeju informatike Peek&Poke instrumentalne obrade synth hitova (Depeche Mode, Kraftwerk, Eurytmics, Vangelis, Giorgio Moroder, JM Jarre…). Tada sam to nazvao Revizor. Ovo je ista takva vrsta nastupa, samo s autorskom glazbom i događa se u prirodi, tako da je ime ostalo.

Foto: Damir Jevtić i Kristijan Vučković

Možete li opisati koncept projekta s obzirom na početnu zamisao kojom ste se vodili?

Početna zamisao bila je da radim instrumentalnu elektroničku autorsku glazbu s puno synthesizera, nešto što kao klavijaturist volim od malih nogu. Pod ‘elektroničku’ mislim na elektroniku svih perioda, od 60-ih nadalje. I ranije sam imao raznih ‘izleta’ koji su se razlikovali od pop-rock glazbe kojom se najviše bavim. Na primjer, Manofon s Borisom Štokom ili Harbour Cyclone s Vavom, ali sam sada odlučio ići korak dalje i usput promovirati zdrav i aktivan način života. Umjesto klasičnih video-spotova, želio sam svoju glazbu prezentirati uživo, sebi priuštiti nešto novo, izaći iz vlastite zone komfora, a publici otkriti ljepote prirode i sve blagodati koje ona nosi. Cilj je da naglasak bude na glazbi i prirodi, a ne na samom izvođaču. Sad je bilo vremena i stvorili su se uvjeti za takav projekt.

Budući da se priroda najčešće povezuje sa klasičnom glazbom, kakav ugođaj pružaju žanrovi elektroničke glazbe u simbiozi s prirodom?

Zanimljivo je. Vaša osjetila rade drugačije kada hodate kroz šumu ili sjedite na nekoj stijeni i uživate u pogledu, nego kada ste za šankom ili u autu. Što god slušali – doživljaj je drugačiji. Testirao sam na samome sebi. Ako je glazba instrumentalna, bez jasne poruke ili teksta, odličan je suputnik i podrška svakom vašem raspoloženju, na svakoga djeluje drugačije. Dok sam snimao, prilazili su mi planinari oduševljeni ugođajem koji se stvorio. Elektronička glazba ima taj meditativni moment koji u prikladnom okruženju dolazi najviše do izražaja. Razni žanrovi ‘vole’ razne krajolike, tako da ćete na trance festival u pravilu otići u šumu, a dub ćete slušati na otoku. Ugrubo rečeno, priroda ima svoj senzibilitet i raznolika je, kao i glazba.

Tijekom dugogodišnje karijere surađivali ste s mnogo izvođača, no „Revizor” je vaš samostalni projekt. Koja je razlika između samostalnog i timskog rada u svijetu glazbe?

Projekt je autorski samostalan i izvodim sve sam, no i ovdje ima timskog rada. Revizor nije band, no tu su opet gostujući glazbenici koje sampliram i kasnije koristim u live setu. Na The view Zoran Majstorović je odsvirao oud (arapska lutnja), Iva Štefančić i Dajana Marelja Pašalić su odsvirale violinu i violu, Matej Zec zajedno sa mnom producira snimljeno. Postoji kompletan tim zadužen za video, koji je usko vezan uz projekt. Kristina Barišić je režirala nastup na Učki, mislim da ćemo nastaviti suradnju i dalje. Dakle, mada se predstavljam samostalno, iza krajnjeg rezultata uvijek stoji tim. Volim surađivati s glazbenicima raznih stilskih usmjerenja i njihova energija uvijek doprinese projektu. I na ostalim kompozicijama gostuju neki drugi kolege glazbenici, opet svatko sa svojom posebnom energijom.

Prilagodba ambijenta za potrebe projekta zasigurno zahtijeva određeni napor. Na koje ste prepreke naišli tijekom realizacije glazbenog komada The view snimljenog na Vojaku u Parku prirode Učka i jeste li zadovoljni rezultatom?

Naći lijepu lokaciju nije nikakav problem. Hrvatska je prepuna predivnih mjesta. Ono što predstavlja izazov je dostupnost. Što je venue izoliraniji, time je i atraktivniji. Ovisite o godišnjem dobu kada ta priroda dolazi najviše do izražaja. Treba osigurati struju, dopremiti opremu, ekipu za audio i video snimanje. Do vrha Učke ne možete doći automobilom, tako da smo jedan dio nosili svu opremu ‘na ruke’. Tu je bitan faktor i vrijeme. Treba pogoditi dan kada vam vremenske prilike odgovaraju, bez previše vjetra radi snimanja dronom, a na vrhu svake planine poprilično puše. Svi smo se smrzli bez obzira što smo se pripremili jer nije isto stajati na vrhu pola sata ili sedam sati. Onda se pojavi oblak i čekate da prođe jer se mijenja kompletno osvjetljenje.

Za potrebe prvog videa cijeli je tim bio 15 dana na stand-by, čekajući pravi trenutak. Nadalje, trebate dozvolu institucije jer se nalazite u Parku prirode Učka, što nije bio problem jer su odmah bili oduševljeni idejom. Ovim im se putem još jednom zahvaljujem. Sve to skupa je jedna drugačija avantura, drugačija vrsta nastupa koja se razlikuje od klasičnog „popni se na pozornicu s bandom, sve te čeka spremno i sviraj”. Zahtijeva dobru pripremu i logistiku. Jako sam zadovoljan rezultatom i s nestrpljenjem pripremam predstavljanje sljedeće kompozicije na drugačijoj lokaciji.

S obzirom na pandemiju koronavirusa, može li i kako „Revizor” pomoći u očuvanju mentalnog zdravlja?

Meni je pomogao, dakle može. 😁  Revizor je soundtrack za boravak u prirodi, a boravak u prirodi je važan za svako ljudsko biće. Podrazumijeva kretanje, razmišljanje, trenutni osjećaj zadovoljstva jer ste nešto postigli ili doživjeli, a mislim da toga svima nedostaje. Nadalje, skreće nam pogled s ekrana i ostalih stvari kojima nas svakodnevno bombardiraju. Zar nije ljepše gledati i slušati lijepu digitalnu razglednicu s pogledom na Kvarner umjesto čitanja raznoraznih (bad)news portala? 😁

Kako je publika reagirala na „Revizor” i smatrate li da će glazba uz vizualni prilog približiti čovjeka prirodi i podsjetiti na važnost boravka u njoj?

Reakcije koje su do mene stigle su sve mahom pozitivne, što mi je drago. Veseli me kad netko posluša 11 minuta instrumentalne glazbe jer se danas sve prebrzo i površno konzumira te pritom dobijem različite reakcije. Ljudi mi predlažu mjesta gdje da napravim sljedeći nastup – jer su tamo bili ili žele otići. Naša zemlja je predivna, treba je stalno pokazivati svijetu, zaintrigirati ljude da posjete ta divna mjesta i usput čine nešto korisno za svoje psihofizičko zdravlje. To je zadaća Revizora, smatram da to ima smisla. Glazba je moćno oružje – potiče razne emocije: tjera vas da volite, da se zaljubite, da plešete, tugujete… ili da hodate, dišete, trenirate, razmislite… Stalno se govori da je zdravlje najvažnije, no nitko zarobljen u četiri zida ne može ostati zdrav.

U kojem će se smjeru projekt razvijati i kada je moguće očekivati novi glazbeni komad?

Revizor će nastaviti istim smjerom što se tiče audiovizualne prezentacije glazbe, uživam svirati u prirodnom ambijentu. Ostali komadi su spremni i čekaju da ih izvedem uživo, jedan po jedan, svaki na drugoj lokaciji. Kada – to je teško reći jer svaki od nastupa zahtijeva detaljnu pripremu, logistiku, budžet i odgovarajuće godišnje doba. Ministarstvo kulture RH je podržalo projekt i trenutno spremam slijedeći live set, sljedeći single, no neću vam otkriti lokaciju. 😁  Nadam se da ću do kraja godine snimiti video za još jedan komad. Kada sve kompozicije budu imale svoju vizualnu varijantu, planiram sve to izdati u formi albuma. Do tada, može se uvijek slušati na Bandcampu ili Youtube-u.

Foto: Damir Jevtić i Kristijan Vučković

Ljetno vrijeme donijelo je popuštanje epidemioloških mjera. Koliko ste nastupa održali i kakva atmosfera vlada na njima s obzirom na dug period bez živih nastupa?

Mi (Neno Belan & Fiumens) smo uvijek puno svirali, a ljeti najviše. Znali smo imati i do 40-ak nastupa u ljetnoj sezoni. Ovoliku pauzu bez nastupa nismo imali nikad u životu i naša sreća i sreća publike je neizmjerna. Svi su željni ‘živih’ nastupa jer to nikakav online koncert ne može zamijeniti. Atmosfera koja vlada je uvijek odlična, a sada pogotovo, osjeti se da su ljudi željni te interakcije. Uspjeli smo održati 15-ak koncerata i nadamo se da će zima po tom pitanju biti bolja od prošle.

Za kraj, što biste izdvojili kao svoj najveći uspjeh u karijeri i postoji li neka želja vezana uz glazbeno djelovanje koju još niste uspjeli ostvariti, a svakako planirate?

Cijeli život sam u glazbi i od nje živim. Sviram s bandom u nepromijenjenom sastavu uspješno već 25 godina i namjeravamo tako dokle god možemo. Surađivao sam s jako puno eminentnih glazbenika različitih stilova, svirao na nekim antologijskim albumima i pjesmama, nadobivao se nagrada, proputovao svijet… Sve je to za mene uspjeh i teško mi je bilo što izdvojiti. Osjećam se realizirano i ispunjeno u tom smislu.

Želja mi se upravo ostvaruje jer je moje glazbeno djelovanje ovim projektom krenulo u nove, neizvjesne vode. Drugačija glazba, drugačiji pristup, drugačija publika i sve to me neizmjerno veseli. Nigdje mi se ne žuri, uživam u tome i planiram raditi na projektu Revizor u narednom životnom periodu, probati se povezati sa sličnim organizacijama u svijetu kao što je Circle, na primjer, otkriti sebi i drugima što više lijepih mjesta i doživljaja uz dobru glazbu.

Bilo bi lijepo da zavrtim globus, uprem nasumično prstom i kažem: „Evo, tu ćemo nastupiti.” 😁


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari