Ziherova lista televizijskih ‘špica’ koje se ne preskaču
Prepoznatljivost i upečatljivost, gesla su televizijskog svijeta od kada on postoji; osobita je pažnja posvećena da upravo ti, dragi gledatelju, ostaneš prikovan za baš taj ili onaj televizijski program. Jedan od najvažnijih elemenata identiteta određene emisije ili serije neupitno je njena uvodna špica, stoga ne čudi da je HBO, kao pionirska televizijska kuća, prvi počeo njegovati tradiciju primamljivih uvoda u vlastite serije – prepoznatljivost određenih dovedena je na toliko visoku razinu da se one mogu smatrati ekvivalentnim dijelom popularne kulture kao što su i sami sadržajni aspekti serija. Među njima bi valjalo pobrojati tragični susret autobusa i Carrie Bradshaw u uvodu Seks i grada, kao i svima prepoznatljivu tetovažu ‘Oz’ koju pratimo u početnim sekvencama, čega drugoga, nego istoimene serije.
Određene su se producentske kuće odlučivale (ali i odlučuju) za nešto jednostavnije špice ne bi li dobili na vremenu za samu projekciju sadržaja – u tim je slučajevima najčešće riječ o kratkome pregledu ansambla glumaca uz upečatljivu, tematsku melodiju. Ipak, dokazano je da u ‘prelistavanju’ televizijskih programa dobro skrojena špica zaustavlja prste da stišću dalje po gumbićima; ako sami ne vjerujete, prisjetite se koliko ste se puta znali oduševiti čuvši (i vidjevši) pojedine televizijske uvode i zastali na njima (čak i onda kada niste bili ljubitelj same serije) ili na koncu, po koji ste već puta odgledali od prve do zadnje sekunde uvod u jednu od vaših omiljenih serija.
Magični recept za dobar prolog ne postoji, ali on manevrira uglavnom vodeći se trima osnovnim načelima (bilo da teži više jednome ili drugome) – uvodne sekvence imaju većinom zadatak kontekstualizirati samu radnju (od početnih kadrova kakve kriminalističke serije odmah je jasno tko su ‘naši pozitivci’), pojasniti osnovnu tematsku liniju koja je u temelju svake epizode (kod špice Housea izdvajanjem dijelova ljudskoga tijela, stvara se dojam njegove desakralizacije koja upućuje na znanstvenu perspektivu), ali i stvoriti raspoloženje, tj. ugođaj koji je dominantan (kao što je, primjerice, optimistično i toplo okruženje koje obilježava prve kadrove Gilmore Girls).
Televizijski je svijet bogat, pa se tako i teško ograničiti na samo nekolicinu najboljih, ali između onih kultnih (odnosno jednostavno neizostavnih) i onih koje su se u zadnje vrijeme pokazale kao najzanimljiviji audiovizualni podražaji što nas mame da ih pratimo, slijedi nekoliko izdvojenih.
The Sopranos
Užareni asfalt koji obogaćuje totale grada i dim cigarete što probija iz auta – u ‘easy-cruising’ vožnji s Tonyijem do njegove rezidencije u New Jerseyu, kadar po kadar srastamo sa sopranovskim gradskim kraljevstvom i svime što ga sačinjava.
Six Feet Under
Drvo života ili? Monumentalni klavirski akordi koji se razvijaju u zaigranu glazbu popraćenu pomalo morbidnim prizorima otkrivenih mrtvačkih stopala i lijesova, stvaraju kontradiktorni ‘osjećaj smrti’ kao oslobođenja, ali i istovremeno neopisive jeze. Naglašena bjelina evocira ono poznato ‘svijetlo na kraju tunela’, (de)mistificirajući ono što svako ljudsko biće čeka.
Dexter
Ako je osnovna ideja same serije da je nasilje dio naše svakodnevnice, onda nema uvoda koji to bolje pokazuje. Ritmizirani spoj glazbe i slike koji u jednoj dnevnoj rutini otkriva sve one nevidljive ‘krvave’ dodatke, opčinjuje tom igrom s detaljima koja je toliko ‘krupna’ da je opipljiva.
The Fresh Prince of Bel Air
Možda najpopularnija špica sit-coma koja se do dana današnjeg ‘odvrtila’ na televiziji (s čak blagom prednošću nad simpatičnim Friends). Princ koji svoji ugledom može konkurirati i Hamletu, vrti se na svojem kraljevskom prijestolju s tipičnim vizualnim identitetom s kraja prošloga stoljeća uz ‘raperski jingl’ koji kratko i jasno sažima junakovu priču – od ghetta do elitnog naselja. Legendarnog Willa Smitha možda smo ponekad i više voljeli gledati u samome uvodu (pogotovo onda kada ju je domaća televizija odlučila reprizirati po tko-zna-koji put) nego u seriji, ali tko još ne zna za kalifornijske ‘fresh’ tablice.
The Big Bang Theory
‘Our whole universe was in a hot dense state…’ – i dalje bi rijetki uspjeli pohvatati riječi uvodne pjesme za ovu ‘štrebersku’ seriju. Sukladno tome, prolog uspješno sažima sve ono što bi jedan ‘geek’ trebao znati o planeti zemlji i onome što se na njoj događalo od Big Banga do danas. Nakon takve špice teško je pogriješiti tko su glavni protagonisti onog što slijedi…
Vikings
Serija nešto novijeg datuma (s emitiranjem je započela 2013.godine), donosi povijesno-mitološki pregled života ‘barbara’ koji su spustivši se sjevera poharali srednjovjekovnu Europu. Uvodna pjesma koja neodoljivo podsjeća na plemenske tradicije spojena s ‘vikinškim morem’ koje je obilježeno ukradenim zlatom, galijama, ali i smrću idealan je tematski i atmosferski uvod u mističan svijet ovih naroda.
Game of Thrones
S obzirom da je 2011.godine osvojio Emmy nagradu za najbolji televizijski uvod, teško ga je izostaviti s ove liste – trodimenzionalna mapa popraćena dramatičnom glazbom, svake nas sezone iznova iznenađuje dok očekujemo kako će izgledati nove lokacije Martinovog svijeta. Kamera koja panoramski prelazi preko cijele mape, ocrtava taj srednjim vijekom inspiriran monumentalni svijet oko kojeg se vrte najkrvavije, ali i najpodlije igre.
The Simpsons
Za kraj – jedna od najdugovječnijih kultnih špica koju pratimo već 27 sezona i preko 20 godina na našim malim ekranima. Bart koji po ploči za kaznu gotovo svaki puta ispisuje nešto novo prolazi svoju uobičajenu rutu na skateboardu, Lisa koja nikako ne može postati dijelom orkestra, Maggie i Marge s problemima u prometu i Homer koji je vječito neodgovoran na poslu te slavni susret za kaučem koji je doživio sve moguće prigodne varijacije.