Istaknuto
19.10.2017.

Večeras se u Francuskom paviljonu otvara izložba međunarodno priznate multimedijalne umjetnice OKO, povodom čega smo ukratko popričali s autoricom.

11.10.2017.

Boris Svrtan, ravnatelj kazališta Gavella, otkrio nam je planove za izgradnju nove kazališne dvorane u koju će se smjestiti novopokrenuta Scena 121, a prokomentirali smo i ovogodišnje Gavelline večeri, novu Gavellinu sezonu te sve veći broj mladih glumaca i redatelja koji surađuju s Gavellom.

Intervju

Antoneta Alamat Kusijanović: “Zanimao me konflikt prirode unutar djece i fizičke prirode”

20.08.2017. Arman FatićFoto: facebook.com/sarajevofilmfestival

Najnoviji rad mlade hrvatske redateljice Antonete Alamat Kusijanović dobio je čast ove godine otvoriti natjecateljski program kratkometražnog filma 23. Sarajevo Film Festivala, a film U plavetnilo na koncu je osvojio prestižnu nagradu “Srce Sarajeva”U plavetnilo prati trinaestogodišnju Juliju koja s majkom bježi od nasiljem ispunjenog doma na spokojni otok na kojem je provela djetinjstvo. Dolaskom na otok, nekadašnja najbolja prijateljstva naprosto više ne funkcioniraju te Julija tone sve dublje u svoju traumu, gotovo do trenutka gušenja u njoj.

Uz “Srce Sarajeva” film je osvojio i Posebnu nagradu žirija za najbolji kratki film u odjeljku Generacija 14Plus na Berlinale Film Festivalu te glavnu nagradu u programu dječjeg i omladinskog filma na Oberhausen Film Festivalu. Posljednje u nizu priznanja nominacija je za studentskog Oscara. U kratkom razgovoru s Antonetom imali smo priliku pitati je malo više o njenom filmu, nominaciji za studentskog Oscara te mišljenju o trenutnoj situaciji u hrvatskom filmu.

Za početak, možeš li reći odakle ideja za film  U plavetnilo?

Ideja je proizašla s otoka Kalamote na kojem je film sniman. Kako sam odrasla na tom otoku, uvijek smo nekako tamo kao djeca bili prepušteni moru i plažama. S obzirom na to da otok nema ni trgovina ni automobila, osjećali smo se nekako sigurnim, ne razmišljajući. Ipak mi smo bili mali ljudi sa svim kompleksnim emocijama, ljubomorama, zavisti, hormonima koji buktaju i kapacitetom za počiniti bilo što. Iz samog tog okruženja proizašla je ideja za film. Zanimao me konflikt prirode unutar djece i fizičke prirode.

Koliko dugo se radilo na projektu? Gdje se sve razvijao projekt?

Projekt je začet na Columbia Universityju gdje sam magistrirala, a onda se dalje razrađivao na NISI MASA European short pitchu i Berlinale short film stationu.

Spomenula si djecu, na koji se način vršila selekcija glumaca/ica za film?

Radili smo casting za jedan muzički video i tu smo pronašli većinu glumaca za Plavetnilo. Nekako taj video i jest bio testni screening za Plavetnilo. Oni su sami po sebi divni, talentirani i lijepi, ali smo se u samom procesu za film dosta družili, razrađivali zajedno čitav svijet karaktera, što im je izuzetno pomoglo.

Sve je njihova gluma? Nema kaskadera?

Da, sve je realno, nismo imali kaskadere. Naravno, postoje tu neki režijski trikovi da se neke visine zamaskiraju. Radila sam casting s djecom koja su profesionalni plivači tako da Dominik i Gracija koji tumače uloge Pjera i Julije zapravo su među prvacima Hrvatske u plivanju.

u plavetnilo

Foto: HAVC press

Dakle mlada glumačka postava je svestrana?

Gracija je osvojila drugo mjesto u Europi u stepu, sedmo mjesto u Hrvatskoj u plivanju. Vanesa koja glumi Anu je izuzetna pjevačica koja osvaja nagrade. Kada su u pitanju Andro i Dominik, jedan trenira džudo, drugi veslanje i plivanje. Jako su svestrani i disciplinirani stoga je s njima bilo zaista divno raditi.

Koliko ti znači “Srce Sarajeva” koje si upravo osvojila? Jesi li očekivala nagradu? Koliko si zadovoljna radovima drugih filmaša koji su se našli u toj selekciji?

Ovo je bila izuzetna selekcija, Elma Tataragić izvrsno je, kao i uvijek, odabrala mlade autore. U Sarajevu sam upoznala zasigurno buduća vodeća imena naše industrije. Jako sam sretna zbog “Srca Sarajeva”. Sarajevo je na neki način i moj grad, tu sam dolazila kao dijete s nonom, a poslije kao mlada producentica na Talent Campus i Sarajevo Grad Filma. Poseban je osjećaj biti priznat u Sarajevu ne samo zbog značaja ovog festivala u regiji već zbog same te metafore, to je Srce Sarajeva, a znamo koliko Sarajlije srce imaju.

Od kud hrvatska redateljica u izboru za studentskog Oscara? 

S obzirom na to da sam studirala na Columbia University u vrijeme kada sam razvijala i snimala U plavetnilo, direktno sam se kvalificirala za Oscara u nacionalnoj selekciji preko moje škole.

Aktualne društvene teme, trauma prikazana na drugačiji način, na rubu stvarnosti; smatram da se tvoj film sjajno uklapa u “novi val hrvatske svakodnevice”.

Ja mislim da je tema zapravo veoma univerzalna. To je jedna klasična priča koja se događa svima i u svakom uzrastu. Izazov je zapravo bio kako napraviti tu jednu veoma klasičnu priču na drugačiji način.

u plavetnilo

Foto: HAVC press

Imam dojam da se situacija u hrvatskom filmu u mnogome popravila u prethodnih nekoliko godina, da je sve manje filmova ratne tematike, da je sve više sjajnih mladih redatelja.

U svako se vrijeme snimaju, ili bi se bar trebali snimati, filmovi za kojima je potreba. Ratni su se filmovi snimali jedno vrijeme jer to je neka težina u ljudima koja se trebala negdje iznjedriti, a mislim da je najljepše što je to bilo kroz umjetnost.

Hrvatska kinematografija nevjerojatno je napredovala. Imamo tako mlade i talentirane redatelje i scenariste, producente, glumce. S obzirom na to da u posljednjih nekoliko godina hodam dosta po festivalima, zaista mogu reći da je hrvatska kinematografija u poletu sada, više nego ikad prije i HAVC je potpuni heroj audiovizualnih centara regije.  Puno mojih kolega radi, i sjajno radi, i mnogo je lakše raditi u okolini koja je izuzetno uspješna. To je dobro za sve nas.

Bi li mogla navesti imena kolega koji po tvom mišljenju rade svoj posao izrazito uspješno?

Od hrvatskih redatelja izdvojila bi definitivno Hanu Jušić, Nevia Marasovića, Dalibora Matanića, Jure Pavlovića koji je nakon Piknika krenuo raditi na svom prvom dugometražnom filmu. To su sve nevjerojatni mladi ljudi koji su izašli svojim radom iz okvira hrvatske kinematografije.

Evo onda za kraj, kako spominješ buduće projekte kolege Pavlovića, koji je tvoji sljedeći projekt?

Radim na projektu koji se zove Murina s producenticom Zdenkom Gold. To je dugometražni film koji je nekoliko mjeseci u razvoju, snimanje planiramo 2018. na Jadranu, ponovno na jednom od otoka, ovoga puta vjerojatno nešto sjevernije na Kornatima.

Komentari