Recenzija – Divergent: Trilogija koja uskoro stiže i u kina

Putem distopijskog young adult žanra kojeg su utabali serijali poput Igara gladi, Delirija i Kaznovara, svoj put na velika platna pronašla je i trilogija Divergent, a ekranizacija prve knjige, Različita, u kina stiže 21. ožujka.

Američka spisateljica Veronica Roth radnju romana smjestila je u daleku budućnost grada Chicaga gdje je stanovništvo podijeljeno u pet frakcija koje su određene ljudskim osobinama, a stanovnici frakcija moraju se ponašati u skladu s normama frakcije u kojoj žive. Učenost je mjesto za inteligentne i žedne znanja, Neustrašivost je frakcija hrabrih i ratobornih, žitelji Iskrenosti cijene istinu prije svega, Dobronamjernost se odlikuje brižnim ljudima meka srca dok je frakcija Nijekanja poznata po nesebičnosti i požrtvovnosti.

Jednom godišnje svi šesnaestogodišnjaci moraju proći dan odabira kada mogu sami izabrati frakciju u kojoj će nastaviti život, a u tome im pomaže i posebno osmišljen test koji protagonistici, šesnaestogodišnjoj Beatrice Prior, pokaže nenadani rezultat koji će se pokazati okosnicom cijele priče. Naime, po rezultatima testa Beatrice ne spada ni u jednu od pet frakcija, ona je Različita. Jedan od ključnih trenutaka cjelokupnog serijala je Beatricina odluka da na dan ceremonije napusti Nijekanje u kojem se rodila i odrasla te odluči nastaviti život u Neustrašivosti, frakciji koja ju je oduvijek fascinirala i čijim se pripadnicima divila izdaleka. Po dolasku u frakciju ona odbacuje svoje staro ime i mijenja ga, vrlo drastično, u Tris.

Ipak, pripasti u Neustrašive nije tako jednostavan zadatak te se većina prve knjige fokusira na zadatke inicijacije koje Tris mora uspješno proći ako želi postati dio frakcije, a njihova fizička i psihička težina uvelike podsjeća na trening Katniss Everdeen u Igrama gladi, kao i atmosfera tihog beznađa koja ključa ispod površine.

Izuzev tuge zbog ostavljanja svoje obitelji za sobom, možemo pratiti junakinjine osjećaje i prema pripadnicima Neustrašivosti, posebice Fouru, markantnom instruktoru iniciranih koji skriva nekoliko tajni, Ericu, zlobnom vođi frakcije te Christini, Willu i Alu koji, poput nje, pokušavaju pripasti frakciji.

Oduzmemo li neobično okružje te frakcijsku podjelu društva, problemi koje prolazi Tris vrlo su svojstveni prosječnoj tinejdžerici; pokušaji uklapanja u društvo, ljubavni problemi, pronalaženje vlastitog identiteta te traumatična iskustva javnog poniženja samo su neki od čimbenika “idi mi, dođi mi” naracije koja se istinski zakuha tek kada Učenost odluči izvesti smioni napad na Nijekanje, vladajuću frakciju, pod izlikom zlouporabe moći te lošeg vladanja nad frakcijama, a za tu svrhu upotrijebit će nikoga drugog doli Neustrašive. Situacija koju će stvoriti Učeni rezultirat će događajima koji će biti katalizator radnje preostala dva nastavka, Insurgent i Allegiant, koja u slobodnom prijevodu možemo nasloviti kao Pobunjena i Vjerna.

Poput čitavih sila young adult trilogija, i u ovoj druga knjiga ima jednostavnu ulogu mosta između prvog i trećeg nastavka u kojem kaos kulminira. Veza između Tris i Foura produbljuje se i popraćena je manje ili više očekivanim obratima, a cijela priča poprima novu dimenziju u vrtlogu smrti, izdaja i borbe za pravdu koja prilično dobro popunjava poveznicu između nastavaka te održava čitatelja zainteresiranim. Jedni od glavnih aktera Insurgenta su oni bez frakcije, ljudi odbačeni od društva koji su uspostavili vlastiti sustav života koji funkcionira iznenađujuće dobro, a koji će trenutni režimski košmar znati preokrenuti u svoju korist.

Posljednju knjigu, autorica je napisala iz dvije perspektive kako bi razbila monotoniju i dala kompletan uvid i u Fourove misaone procese što se pokazalo kontraproduktivnim jer uljuljkuje čitatelja u blagu dosadu bespotrebnim odugovlačenjem radnje i njegovom transformacijom od snažnog, impresivnog lika u nesigurnog kompleksaša.

Po jednome se serijal ipak razlikuje od preostalih romana u moru sličnih žanrova, a to je smrt glavne junakinje, aspekt u kojem je Veronica Roth odlučila slijediti stope Georgea R. R. Martina.

Ono što bi čitatelja, također, moglo ozlojediti je prijevod naziva frakcija koje su u izvornom obliku melodiozne i uspješno oslikavaju atmosferu romana pritom imajući vrlo dramatičan i moderan prizvuk dok u prijevodu poprimaju pomalo komičan prizvuk. Većina fanova preferira engleske nazive Erudite, Dauntless, Candor, Amity, Abnegation i Divergent umjesto Učenosti, Neustrašivosti, Iskrenosti, Dobronamjernosti, Nijekanja i Različitosti.

Iako ispunjena poprilično predvidljivim trenucima, trilogija se poigrava i s vrlo intrigantnim temama poput promišljanja o serumu koji bi mogao potpuno izbrisati nečiju osobnost, genetskom inženjeringu te idealnom ustroju društva, a usprkos povremenoj predvidljivosti i slabijoj snazi pripovijedanja , Divergent trilogija je pošteno zaslužila svu pažnju koju dobiva.

Svakako valja napomenuti i da je 2011. na Goodreads Choice Awards nagradama Različita izabrana kao najomiljenija knjiga, a obožavatelji ni ne sumnjaju da će film nadmašiti popularnost romana, dok će priča o različitoj djevojci i distopijskom Chicagu osvojiti srca i onih koji nisu ljubitelji čitanja.