12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Intervju

Gordana Svetopetrić: „Plesni svijet nikome nije nedostupan”

Gordana Svetopetrić
Foto: Nina Đurđević
Vrijeme čitanja: 7 minute

Plesna umjetnica Gordana Svetopetrić osim što je nastavnica u Školi suvremenog plesa Ane Maletić, osnivačica je inkluzivnoga plesnog kolektiva Magija i začetnica prvoga hrvatskog festivala inkluzivnoga plesa. Razgovarala je s nama o pozitivnim primjerima iz prakse, profesionalizaciji i statusu izvođača nestandardnih psihofizičkih mogućnosti u Hrvatskoj, o problemima s kojima se plesna zajednica susreće, ali nam je otkrila i zašto je rad u dvorani i dan-danas fascinira.

 Koji su bili Vaši prvi plesni koraci i kamo su Vas odveli?

Nakon plesnih početaka u Rijeci kroz tadašnje Pionirsko kazalište, Baletni studio i Skupinu Labis, ranih 90-ih odlazim u Nizozemsku. Ondje sam diplomirala na School for New Dance Development pri Akademiji za kazalište i ples na Sveučilištu za umjetnost u Amsterdamu.

Ta je škola osnovana 1975. godine kao pokušaj pronalaženja novih pravaca u plesu pored već postojećih oblika i stilova koji su dominirali ovim poljem. Studij je zbog svoga postmodernističkog pristupa uvelike utjecao na moje umjetničko sazrijevanje i usmjerenje. I dan-danas ga se smatra platformom za umjetnike koja potiče da se ostane radoznao, otvorenog uma i progresivnog razvoja na polju plesa i performansa.

Kad ste odlučili da je inkluzivni ples područje u koje biste voljeli usmjeriti svoja znanja? Kojim se metodama pri radu služite i kakve rezultate primjećujete?

Fakultetski program koji sam polazila snažno je poticao eksperimentiranje i kritičko promišljanje te je usmjeravao umjetnike da razviju vlastitu umjetničku praksu, kao to i da doprinesu razvoju plesnog polja u cjelini.

Moja vizija tijela, pokreta i plesa u potpunosti se mijenja tijekom studija, a susret s inkluzijom događa se sasvim slučajno pri povratku u rodnu Rijeku.

Preuzevši od kolegice, izvedbene umjetnice Mile Čuljak, malu grupu članova Udruge osoba s cerebralnom i dječjom paralizom Rijeka, počela sam održavati redovne radionice suvremenog plesa članovima, danas plesačima, s različitim vrstama tjelesnog oštećenja.

Primjenjivala sam sve svoje stečeno znanje o metodama improvizacije, kontakt-improvizaciji i somatskim pristupima u kojem se nitko od sudionika nije osjećao izoliran. Njihovo sudjelovanje u punom tjelesnom potencijalu unutar vlastitih granica i širokim spektrom tjelesnog izražavanja i dan-danas smatram fascinantnim.

Metode improvizacije općenito su približile ples ljudima – nevezano radi li se o participantima s ili bez invaliditeta. Različita tjelesnost plesača i autentičnost njihova izražavanja pokazale su se kao visoka vrijednost.

Tako ona u inkluzivnom plesu premješta fokus s posebnih potreba i oblikuje okruženje po mjeri svake osobe sklone umjetničkom izričaju.

Plesna grupa Magija
Foto: Marina Ćosić, Izvor: Plesna grupa Magija

Inkluzivni ples ponekad se pogrešno izjednačava s rehabilitacijskom praksom. Možete li nam ga definirati i reći kome je namijenjen, koji su mu ciljevi?

Inkluzivni ples je termin kojim označavamo pristup plesu široj populaciji, ples koji je otvoren i dostupan svim ljudima neovisno o njihovoj pokretljivosti, psihofizičkoj spremi, dobi, seksualnosti, edukaciji ili socijalnom kontekstu. Otvoren je za sve one koji žele kontinuiranu plesnu edukaciju i izvedbu, a od uobičajene rekreativne ponude razlikuje se po usmjerenosti na određene skupine ljudi s ciljem njihova osnaživanja i razvoja.

Pristup plesu ovdje nije terapeutski i nije amaterski. Vodi se promišljeno, profesionalno i umjetnički, iako nije nužno usmjeren na razvoj profesionalnih plesača.

Inkluzivni ples je značajan put pojedincima za ulazak u plesni svijet koji im je inače nedostupan. Njime participant osjećaju jaču povezanost sa samim sobom i s drugima, osnažuju vlastiti identitet i samosvijest. Vrlo značajan dio ovog rada je da inkluzivni ples može biti i vodilja zainteresiranih sudionika za profesionalizaciju na području plesa i izvedbe.

Plesna grupa Magija
Foto: Marina Ćosić, Izvor: Plesna grupa Magija

Nastavnica ste u Školi suvremenog plesa Ane Maletić. Nedavno ste sa svojim učenicima sudjelovali u projektu koji se provodi s Centrom za autizam. Kako je izgledala realizacija i koje su bile reakcije polaznika i učenika?

Radi se o projektu Kreativan otisak kojeg zajednički provode Centar mladih Ribnjak i Centar za autizam. Kako bi odraslim osobama s autizmom, korisnicima Centra za autizam omogućili pogled u plesno obrazovanje plesača suvremenog plesa, organiziran im je posjet Školi suvremenog plesa Ane Maletić.

U dva navrata na inkluzivnim plesnim radionicama moga nastavnog sata sudjelovalo je 20-ak korisnika i njihovih terapeuta i asistenata gdje smo se družili kroz zajedničko istraživanje plesnog pokreta s našim srednjoškolcima.

U ovakvim radionicama važno je pružiti ugodan prostor za druženje, pozitivnu atmosferu i aktivnosti koje omogućuju vlastiti način izražavanja kroz pokret. Dogodilo se ono što se najčešće i dogodi inkluzivnim pristupom, a to je dublje povezivanje svih sudionika, obostrani užitak kretanja i savladavanje vlastitih tjelesnih vještina. Sve ono što ples kao osjetilna i neverbalna vještina omogućava. Smatram da je takvo iskustvo za moje učenike neprocjenjivo.

Takva suradnja zvuči nesvakidašnje i inovativno. Možete li nam navesti još neke pozitivne primjere?

Gledamo li iz premise inkluzivnog plesa kao segmenta profesionalne produkcije na području suvremenog plesa, on u svijetu datira od pojave postmodernizma ranih 60-ih godina. Započinje  u SAD-u i od tada se širi dalje. U Hrvatskoj pojava izvođača nestandardnih psihofizičkih mogućnosti nije tako česta.

Jedan od pionira ovog polja je Kazalište slijepih i slabovidnih Novi život. Imamo i Udrugu Kazalište, audiovizualne umjetnosti i kulture Gluhih – DLAN. Svakako su značajni i festivali poput Tjedna suvremenog plesa, Eurokaza, nešto kasnije osnovanog Queer festivala. Oni su odigrali prijelomnu ulogu u predstavljanju inkluzivnih praksi u Hrvatskoj. Od inkluzivnih kolektiva kojima je cilj pristupa suvremenom plesu visoki umjetnički nivo, tu su Magija i DIVERT.

Sam čin pojave izvođača nestandardnih psihofizičkih mogućnosti na scenu otvara brojna pitanja: politička, otvorenost plesne zajednice, zrelost zajednice općenito. Suočavamo se s različitim komentarima, od onih odobravajućih, oduševljenih do kritičkih.

Kao organizatori festivala koji trebaju osigurati pristup izvedbenom prostoru, prostoru za radionice i probe, garderobama, televizijskim i radijskim postajama, stalno se suočavamo s arhitektonskom problematikom javnih ustanova, od potpune do djelomične nepristupačnosti.

Podršku nam pruža Hrvatski kulturni dom na Sušaku koji se posljednjih godina ulaganjima trudi postati što inkluzivniji. Sukladno i manjkavome hrvatskom sistemu, onemogućen je pristup kvalitetnom plesnom i izvođačkom obrazovanju, a posljedično profesionalnom umjetničkom djelovanju.

Plesna grupa Magija
Foto: Marina Ćosić, Izvor: Plesna grupa Magija

Koje još probleme primjećujete i što se poduzima kako bi ih se što prije riješilo?

Ono što nam nedostaje je formalno obrazovanje naših plesača koji pored izvedbenih afiniteta pokazuju i koreografsku sklonost. Zato mi je važno naglasiti da Sanja Josipović kao edukatorica u Školi za klasični balet i suvremeni ples pri OŠ Vežica dugi niz godina uključuje Magiju u školske produkcije s učenicima, a od prošle godine s plesnom umjetnicom Martinom Rukavinom unutar fakultativne nastave vodi i inkluzivne radionice.

Značajno je i to da je na Akademiji dramske umjetnosti pokrenut kolegij ,,Inkluzivni ples” koji je uvršten u kurikulum pedagoškog smjera na Odsjeku za ples. Kolegij je u suradnji s profesorima Odsjeka za ples kreirala i vodi Iva Nerina Sibila.

Sve su to mali, ali značajni pomaci uglavnom inicirani radom i rezultatom umjetnika inkluzivne prakse.

Već ste se nekoliko puta tijekom razgovora dotakli Magije – plesne skupine koju ste osnovali 2008. godine. Možete li nam reći malo više o njoj, njezinim članovima, ciljevima i dostignućima?

Plesni kolektiv Magija inkluzivna je plesna skupina iz Rijeke koja kreativno, umjetnički i edukativno djeluje na području suvremenog plesa i izvedbene umjetnosti.

Danas pored članova Udruge osoba s cerebralnom i dječjom paralizom Rijeka, Magiju čine pojedini članovi iz Udruge gluhih i nagluhih Rijeka kao i Rijeka 21, a umjetnički je već dulji niz godina vodim s kolegicom, plesnom umjetnicom Sanjom Josipović.

Radi se o mješovitom ansamblu plesača različitih stupnjeva i vrsta tjelesnog oštećenja koji svoje umjetničke i produkcijske suradnje ostvaruju s profesionalnim plesačima suvremene plesne scene. Članovi Magije kontinuirano se usavršavaju na edukativnim međunarodnim i lokalnim radionicama, sudjeluju na koreografskim laboratorijima, a podrškom Hrvatskog instituta za pokret i ples ulazimo i u prve europske projekte.

U 2020. godini dijelom smo programa Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, 2021. godine Magiji je uz inkluzivni kolektiv DIVERT dodijeljena posebna nagrada koju je dodijelio upravni odbor strukovnih udruga, a koja se dodjeljuje za izuzetan umjetnički doprinos i organiziranje događaja od posebne važnosti za razvoj plesne umjetnosti, a 2022. Magija odašilje hrvatsku javnu poruku povodom obilježavanja Međunarodnog dana plesa.

Posebno smo ponosni na to što je naša članica kolektiva Tamara Bračun postala službeni član strukovne Udruge plesnih umjetnika u Hrvatskoj, a Sanja Polić sudjelovala je u inkluzivnoj predstavi švicarske plesne kompanije BewegGrund. Obje su nedavno prošle prvi krug audicije za suradnički projekt BewegGrund i koreografkinje Annie Hanauer čiji produkt željno iščekujemo.

Osim plesne skupine, osnovali ste i jedan poseban festival…

Nakon dugogodišnje inkluzivne prakse i u međuvremenu osnivanjem zagrebačkog inkluzivnog kolektiva DIVERT pod umjetničkim vodstvom plesne umjetnice Ive Nerine Sibile, kao logičan slijed 2016. godine rađa se ideja za pokretanjem zajedničkog festivala u Zagrebu i u Rijeci. Riječki je dio opstao do danas, tako da će Festival inkluzivne scene 2023. doživjeti svoje osmo izdanje. Osnovni mu je cilj osnažiti dimenziju fizičke raznolikosti u disciplini suvremenog plesa.

Decentraliziranost Rijeke odmagala je našoj vidljivosti i prepoznatljivosti kvalitetnog rada, pa se pokretanje festivala pokazalo produktivnim. Po svom sadržaju i smjernicama to je jedini festival u Hrvatskoj osmišljen kao platforma na kojoj se nastavlja razvijati ideja okupljanja profesionalnih kompanija i kolektiva čiji su plesači, izvođači i koreografi osobe s invaliditetom i bez njega.

Potičemo plesno koreografsko istraživanja, usavršavanje kroz edukativne radionice i izgradnju partnerstava s inozemnim plesnim inkluzivnim ansamblima i predavačima.

Već u trećem izdanju festival je poprimio međunarodnu notu ugostivši britanski Candoco dance company, švicarsku kompaniju BewegGrund, plesnu umjetnicu Marketa Stranska iz Češke (gostovanje realizirano u suradnji s Hrvatskim kulturnim domom na Sušaku)…

Tko je zaslužan za ovogodišnje izdanje i što publika može očekivati?

U osmom izdanju festivala imat ćemo priliku gledati Doris Uhlich – plesnu umjetnicu iz Austrije, švedsku kompaniju SPINN, plesnu kompaniju Eureca iz Makedonije, hrvatsku inkluzivnu scenu koja već godinama osnažuje naš festival, ali i mnoge druge.

Festival vodimo u malom, ali snažnom produkcijskom timu. Pored mene, tu su kolegice Sanja Josipović i Anita Rumac (članica Magije), a administrativno i produkcijski podržava nas UCDP Rijeka. Od samih začetka umjetnički surađujemo s Hrvatskim institutom za pokret i ples te Školom za klasični balet i suvremeni ples pri OŠ Vežica.

Plesna grupa Magija
Foto: Marina Ćosić, Izvor: Plesna grupa Magija

Voljela bih da se za kraj dotaknemo suvremene plesne scene u Hrvatskoj općenito, izvan okvira razgovora isključivo o inkluzivnom plesu. Kakav je život plesnih umjetnika? (Naravno, cilj nam je ljudima približiti ples, a ne ih od njega odgovoriti, ali možete li nam reći što se događa iza svjetala pozornice?)

Suvremena plesna scena oduvijek je bila u nezahvalnoj poziciji kada je riječ o dostupnosti infrastrukture i razini uvjeta za rad. Nedavna pandemija i globalna kriza samo su potvrdile koliko je nezaštićena i krhka.

Umjetnici u kulturi koji su dijelom nezavisne scene nemaju osnovna prava – od bolovanja, godišnjeg odmora, pa sve do plaćenog prijevoza i božićnica, da ne govorim da većina nije kreditno sposobna.

S druge strane, hrvatska plesna scena vrlo je šarolika, produktivna, bogata, raznovrsna; provode se mnoge vrijedne akcije, umjetnički projekti, pokreću se inicijative za poboljšanje radnih uvjeta. Radi se kvalitetno i na umjetničkoj i na edukativnoj razini.

Iako se scena nalazi na margini interesa gradskih i državnih vlasti – što je, nažalost, potaknulo mnoge kolege na to da se (s pravom) povuku sa scene, uvijek postoji osnažena grupa umjetnika koja se solidarizira i koja se gerilski nastavlja boriti za kvalitetnija radna prava.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari