„Genijalna prijateljica“ (My Brilliant Friend): Snažna ženska priča o odrastanju u muškom svijetu

„L’amica geniale” („My brilliant friend” / „Genijalna prijateljica”) serija je snimljena po kultnom serijalu romana „Napuljske novele” spisatelj(ice) čiji pseudonim Elena Ferrante već godinama intrigira talijansku čitateljsku i akademsku javnost. Prva sezona redatelja Saveria Costanza u koprodukciji RAI-ja i HBO-a izašla je 2018. godine, a druga 2020. Treća sezona najavljena je za početak sljedeće godine, što nas je posebno razveselilo budući da se radi o jednoj od fenomenalnih serija koje, možda zbog jezika, možda zbog usporene radnje ili zbog nedostatka superheroja koji spašavaju svijet od armagedona, ne dobiva dovoljno pozornosti koju je zaslužila.

Male žene

Serija prati Elenu ‘Lenú’ Greco (Elisa del Genio, kasnije Margherita Mazzucco) i Raffaellu ‘Lilu’ Cerullo (Ludovica Nasti, kasnije Gaia Girace) koje odrastaju u predgrađu Napulja za vrijeme poslijeratnih pedesetih. Njihove obitelji dio su radničke klase koja se bori za opstanak u kvartu koji je siromašan i u kojemu glavnu riječ vode mafijaške obitelji Solara i Caracci. Unatoč teškoj nestašici koja muči njihovo okruženje, ono obiluje zaista živopisnim likovima; kriminalcima, postolarima, domaćicama i trgovcima čije sukobe budno prate radoznale dječje oči.

Djevojčice pohađaju isti razred u kojemu se svaka ističe na svoj način. Dok je Lenù učiteljičina mezimica jer je vrijedna i odgovorna, Lilla je nadmašuje zapanjujućom inteligencijom što šokira i samu učiteljicu (pogotovo kad sazna da je Lilla samu sebe naučila čitati i pisati). Pri kraju njihovog osnovnog četverogodišnjeg školovanja, učiteljica pokušava nagovoriti njihove obitelji na upis u srednju školu. Obitelj Greco tu ideju zbog finacijskih problema isprva odbija. Unatoč odgovaranjima njene majke koja je opterećena kućanskim poslovima, djecom, besparicom i vlastitim tjelesnim nedostacima, otac popušta pritisku učiteljice. S druge strane, pater familias obitelji Cerullo za tu ideju ne želi ni čuti, a na Lilline proteste odgovara njenim izbacivanjem kroz prozor u mučnoj, ali jakoj sceni u kojoj se Lilla ustaje i slomljene ruke tvrdi da joj nije ništa.

Raskrižje

Blisko isprepleteni životi Lenù i Li tada se po prvi puta razdvajaju. Njihova svakodnevica počinje se drastično razlikovati kada Lenù nastavlja napredovati u svojoj želji za znanjem, a Lilla biva primorana raditi u očevoj postolarskoj radionici s bratom Rinom. Iako je  Elenin život naizgled lakši, ona osjeća zavist prema Lilli, koja nastavlja oduševljavati okolinu tako što dizajnira model muških cipela kojima planira započeti novo poglavlje obiteljskog biznisa. Ulaskom djevojčica u pubertet, Elenin kompleks manje vrijednosti raste. Dok Lilla s jedne strane dobiva ponude za brak, ona se bori s prištićima, nosi naočale te joj je vidno neugodno u vlastitom tijelu.

Tijekom ljetnih praznika na otoku Ischiji, daleko od kvarta i Lille, Elena se zaljubljuje, ali proživljava i traume. Lilla, bježeći od siromaštva i nasilnika Solare, sa šesnaest godina završi u braku koji se ispostavi sve samo ne ono što je zamišljala. U drugoj sezoni pratimo produbljivanje Lillinog obiteljskog nezadovoljstva, Elenin akademski napredak, sve veći razdor između djevojaka, ali i daljnje rasplete društvenih problema kvarta u kojem su odrasle, kao i cijele Italije…

Piano i forte

Lenù i Lillu od djetinjstva je povezivalo odrastanje u teškim okolnostima, gađenje prema primitivizmu ljudi koji ih okružuju, prema svakodnevnom nasilju i nepoštenim socijalnim prilikama. Povezuje ih i ljubav prema svemu što se iz toga izdiže, pa tako u zbilja dirljivoj sceni jedna drugoj čitaju „Male žene” (Louise May Alcott), dok čovjek na ulici pored njih biva pretučen.

Bliski odnos kojeg djevojčice razviju na samom početku svog školovanja, i koji se kroz seriju razvija, fluktuira, ali uvijek ostaje prisutan, često se susreće s izazovima njihovog rivalstva. Slušajući priču iz perspektive odrasle Lenù, saznajemo njene unutarnje borbe koje potiču još iz nježne dobi. Osjećaj zasjenjenosti Lillinom snažnom osobnošću i zavodljivošću pojačan je njenom introvertiranom, gotovo prigušenom pojavom. Mazzucco iznimno uvjerljivo prenosi njenu pomalo robotsku mimiku, smirene geste i piano kojim priča kao sušti kontrast Lillinoj divljoj energiji, nesputanoj karizmi, forte glasom i fortissimo stavom kojim je vječito nadjačava.

Yin i yang

Lilla je Elenin fotografski negativ, savršena preslika potpune suprotnosti njenog karaktera. Žuri kroz djevojaštvo sve do odraslosti impulzivnom, ponekad maničnom brzinom, odlučna u svojoj namjeri da pobjegne od bijede. Na tom svom putu, svjesna svoje snage i opojnosti manipulira svim oružjem kojim raspolaže: svojom ženstvenošću, svojim suprugom pa čak i svojom najboljom prijateljicom.

Elena ostavlja dojam pasivnog promatrača, ali i kolateralne žrtve Lillinih borbi. Nesigurna i plaha, opreznije umače nožne prste u bazen odraslosti u kojeg je Lilla već skočila na glavu. Intimni odnosi u koje ulazi nespretni su i jednako neugodni kao što je ona sama u svom ženskom tijelu. Tek kasnije vidimo kako napreduje u akademskom okruženju, s novim prijateljima koji je priznaju kao sebi ravnu i koji je vide bez da je uspoređuju s Lillom, ali i bez Eleninog skrivanja iza njenih leđa. Vidimo Elenù čije samopouzdanje raste i koja pronalazi svoje mjesto pod suncem, dok Lilla s druge strane, bježi od mraka…

Njihov odnos je iznimno zanimljiva studija frenemies pojave koja, koliko god česta u ženskim odnosima i u filmskim prikazima istih, zbog svog geografsko-povijesnog konteksta ove serije te živopisnosti odlično okarakteriziranih (i odglumljenih!) ženskih likova ima svoju originalnu crtu.

Portret žena, portret društva

Osim što odlično analizira istovremenu privrženost i suparništvo dvije mlade žene, serija vjerno ilustrira nasilje koje je, u okolnostima njihova odrastanja, svakodnevna slika života u kvartu. Don Achille, koji je na samom početku serije glavni camorrista, šerif kvarta čijoj se volji svi podvrgavaju, brzo biva zamijenjen drugim licima. ‘Poduzetnici’ koji vladaju kvartom odlučuju koga će zaposliti, koga ubiti te koje djevojke iskoristiti, a svatko tko se takvom poretku usprotivi biva kažnjen.

No ‘klasično’, mafijaško nasilje tek je površinska rana društva koje se na nasilju i zasniva. Takvo društvo čini Elenin otac koji je ne želi istući zbog ‘neposlušnosti’, ali na nagovor njene majke ipak to učini. Čine ga dječaci koji gađaju malu Lillu kamenjem jer pobijedila jednog od njih na školskom natjecanju. Čini ga Lillin suprug koji je siluje kad odbije spavati s njim. A čine ga i cjelokupna Lillina obitelj koja, praveći se da ne vidi modricu na njenom licu i tek nakon što je zgrožena prijateljica vidi i upita kako ju je zadobila, odahne na njenu očitu laž da je pala na kamenje. Iz takvog krvavog društva nastaju djevojke željne izlaza. Čvrste žene. Odlučne u svojoj namjeri da se iz njega spase na koji god način mogu.

„L’amica geniale” vrhunski je uradak prekrasnih scena i slojevite glume koju odlično iznose ne samo glavni, nego i sporedni likovi. Detaljiziran je to i napuljskim naglaskom ukrašen uvid u probleme odrastanja i prijateljstva, socijalnih razlika i u rast talijanske ljevice te u odnos patrijarhalnog društva prema ženama u svakidašnjici jednog malog mista. I koliko god je ta svakidašnjica uzemljena u konkretan društveno-povijesni kontekst, toliko je univerzalna, bezvremenska i svima nama gorko poznata.