novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

LITTLE WOMEN: Denotacija ženskog pitanja

little women
Foto: facebook.com/LittleWomenMovie
Vrijeme čitanja: 5 minute

Jedan od istaknutijih prošlogodišnjih filmova koji se pojavio potkraj godine je svakako Little Women. Inače, film je baziran na istoimenom romanu spisateljice Louise May Alcott iz 1868. godine. Roman je kasnije dobio i nastavke – Little Men (1871) i Jo’s Boys and How They Turned Out: A Sequel to “Little Men“ (1886) te tvori trilogiju poznatu pod simboličnim nazivom Little Women. Prvi roman spisateljice sadrži i određene autobiografske crte te je imao razne adaptacije – filmske, kazališne te televizijske – što je dokaz vrijednosti same priče.

Prva verzija priče nastala je još 1917. godine kao nijemi film, no nažalost nije sačuvana. Od poznatijih verzija, treba istaknuti onu iz 1994. godine redateljice Gillian Armstrong i scenarista Robina Swicorda. Ta  filmska adaptacija također je bila nominirana za više Oscara, a okupila je i jako dobru glumačku postavu, uključujući Winonu Ryder, Kirsten Dunst,  Christiana Balea te Susan Sarandon. Posljednja verzija je iz 2018. godine, a radilo se o televizijskoj seriji na temelju koje je kasnije napravljen i film, no s malom i vrlo bitnom izmjenom – vrijeme radnje više nije istovjetno izvorniku, tj. samome romanu i ostalim adaptacijama, što bi značilo prošlost i vrijeme američkog građanskog rata, već je ono premješteno u sadašnjost i suvremeno razdoblje.

Redateljica zadnje adaptacije iz 2019. godine je Greta Gerwig, najpoznatija po redateljskom radu na filmu Lady Bird (2017) koji je bio nominiran u pet kategorija na Oscarima, dok je za ovaj, drugi po redu redateljski angažman, film također bio norminiran u više kategorija, a osvojio je Oscara za najbolju kostimografiju. Osim toga, Gerwig je ranije radila na više filmova sa svojim partnerom, Noahom Baumbachom, inače redateljem također ovogodišnjeg norminiranog filma Marriage Story (2019).

Zvučna filmska imena u bildungs priči

Radnja filma bazirana je na istoimenom romanu, a scenarij je, sudeći po nominaciji za najbolje “prekrojavanje“, vješto prekrojen, iako na kraju nije osvojio Oscara u toj kategoriji.Za ovu adaptaciju Gerwig se pobrinula okupiti zaista izvrsnu glumačku ekipu koju redom čine Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Laura Dern, Thimothée Chalamet, Meryl Streep te Eliza Scanlen u glavnim ulogama.

Foto: facebook.com/LittleWomen

Film je smješten u razdoblje Američkog građanskog rata te svijeta u previranju, stoga se radi o povijesnoj drami – bildungs ili coming-of-age drami koja prati život protagonistica u određenom životnom razdoblju. Tako pratimo njihovo sazrijevanje od kasnijeg djetinjstva pa sve do perioda u njihovim životima kad ih imamo prilike vidjeti kao već odrasle djevojke. Bitno je napomenuti da kostimografija i scenografija uvjerljivo evociraju ta prošla, ranije spomenuta vremena američke povijesti.

Kako je ranije spomenuto, Little Women prati život djevojaka u određenom životnom periodu. S obzirom na to da se radi o duljem periodu u njihovim životima, naracija jest linearno kronološka, no ona obiluje analepsama i povratcima u prošlost te se narativna sadašnjost i narativna prošlost naizmjenično dopunjuju. U njihovoj konstantnoj izmjeni održan je kontinuitet i određena ravnoteža te niti jedna od te dvije narativne linije pretjerano ne dominira, sve dok kasnije prožimanjem ne postaju jedna linija.

Jasno i otvoreno o ulozi žene

Određenu dinamiku radnje Gerwig vjerojatno ne bi mogla postići bez takve sistematizacije naracije te bi zato cjelina izgledala odveć monotono, stoga se takvo preslagivanje nameće kao glavni razlog korištenja dviju različitih narativnih linija. Iako se ne može reći da je takav potez loš, ipak je takvu liniju progresije s povremenim vremenskim skokovima ponekad teško pratiti.

Radnja prati život sestara i njihove obitelji, a u prvome planu jest Jo March (Saoirse Ronan) koja se od svih sestara najviše ističe. Ne ističe se samo zato što je glasna, iskrena, zato što govori ono što misli, već i zato što ne podliježe društvenim konvencijama i normama onog društva u kojem živi. Društvo je to Građanskog rata, svijeta u promjeni usred ključnog povijesno-političkog trenutka.

Slojevitim ocrtavanjem Jo March jasno je prikazan položaj i uloga žene u društvu. Već na samome početku filma imamo prilike vidjeti protagonisticu koja dolazi u izdavačku kuću gdje želi unovčiti svoj talent. U samoj činjenici da za stolom sjedi muškarac koji ima bitnu ulogu u izdavačkoj kući jasno je ocrtano tadašnje društvo. Kasnije, u odnosu sestara te u odnosu između ostalih likova, jasno se može iščitati koja je ondašnja uloga žene, ili koja bi trebala biti.

Vječno aktualna feministička pitanja

Takvo što Little Women možda najbolje daje u prikazu odnosa Jo s jednom od sestara, kao i s njezinom tetkom. Njezina sestra Margaret (Emma Watson) želi se vjenčati s muškarcem kojeg voli, a i vidimo je udanu i ne baš zavidne novčane situacije. S druge strane imamo Jo koja se ne želi udati, već želi biti slobodna i želi se probiti i ostvariti svojim talentom. Vrlo je zanimljiv potez Jo-tetka zato što Jo želi biti slobodna, a njezina tetka koja je također slobodna upravo ističe brak kao društvenu obvezu i nešto što bi Jo trebala napraviti. S jedne strane imućna tetka, a s druge strane Jo koja pisanjem ne zarađuje dovoljno. U prikazu braka kao ekonomske obveze i nečega što osigurava egzistenciju te Jo kao spisateljice izvrsno su akcentirana neka od najbitnijih feminističkih pitanja, onih u prošlosti, kao i onih čije zametke možemo prepoznati i u današnje vrijeme.

U razgovorima glavne protagonistice s ostalima dan je možda najbolji i suštinski opis slojevitih problema tadašnjeg društva, ovdje oslikan upravo kroz vizuru nesamostalne i neslobodne žene koja služi kao društveni dodatak – ženin talent (p)ostaje ukras u društvu, a žena bi se trebala udati jer sama ne može zaraditi novac te novac pripada muškarcu. Iz toga proizlazi da ulaženjem u brak žena ulazi u sigurnu ekonomsku zajednicu te tako osigurava egzistenciju sebi i svojoj obitelji. Ona ostaje samo kao objekt ili sredstvo požude. U konačnici, njena uloga je majčinska te sačinjava obiteljsku zajednicu.

Foto: facebook.com/LittleWomenMovie

 Male velike žene

U liku Jo March sadržano je esencijalno značenje (ondašnje) žene koje je daleko više od samog objekta požude ili jedne majke, iste uloge koja joj je društveno nametnuta i za koju se očekuje da ona mora ispuniti. Ona bi trebala biti samostalna i neovisna.

Filmska adaptacija romanesknog izvornika Louise May Alcott izvrsno je poslužila redateljici koja se poigrala sudbinom glavne protagonistice, što je i (ne)izravno referencija na samu spisateljicu te njenu sudbinu, a Gerwig je svakako potvrdila svoj status redateljice ženskog glasa. Tema Little Women kao izvornika i filma, ponajviše s obzirom na glavnu protagonisticu, stoji u maniri najvećih feminističkih zagovornica – s malom naznakom i komparacijom Virginije Woolf i Jo; kao što je Woolf preispitivala ulogu ženske spisateljice i njezino mjesto u samoj književnosti, tako i Jo March otvara pitanje ženskog autora.

Little Women suptilno donosi priču koja se ponekad čini kao da će izgubiti svoj sjaj, no upravo redateljskom palicom Grete Gerwig ona zadobiva jedan potpuno novi sjaj. Tako priča o obiteljskim i ljubavnim odnosima te društveno-tradicionalnim vrijednostima kroz vizuru žene u jeku Američkog građanskog rata staje u prvu liniju obrane feminizma i njegovih početaka, kao i detekcije njihovih zametaka danas. Upravo zato film još jednom podsjeća što je ili što bi uloga (današnje) žene trebala biti. Zato žene iz obitelji March ostaju simbolično male – dovoljno male da bi bile velike!


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari