Istaknuto
20.01.2021.

Vrijeme čitanja: 4 minute U rubrici Nova glazba slušajte najzanimljivije aktualne singlove i glasanjem odaberite svog favorita na domaćem glazbenom terenu.

20.01.2021.

Vrijeme čitanja: 4 minute Toliko je važno da zna da smo tu, da je čujemo i vidimo, da smo na njenoj strani, da uporno ponavljamo da žrtva nikada nije kriva i da ne postoji pravo vrijeme niti vremenski rok u kojem je trebalo prijaviti nasilje. Jedino pravo vrijeme je ono kada je žrtva spremna.

Film

Kontroverza zvana YouTube Rewind: Je li pandemija i službeno okončala jednu YouTube eru?

16.12.2020. Tomislav Matijašić
Vrijeme čitanja: 4 minute

Svake godine u prosincu YouTube na svom službenom kanalu objavljuje YouTube Rewind; upečatljivi glazbeno-scenski spektakl kojim publici, ali i široj javnosti na kreativan i vizualno atraktivan način prikazuje sve važne trendove, ličnosti, viralne događaje ili videozapise koji su obilježili godinu.

Tko god je barem malim djelom upoznat s kulturom interneta zna kako je upravo Rewind jedan od ključnih sadržaja u internetskom svijetu jer, osim što je super podsjetnik i odlično sumira sve događaje koji su obilježili pojedinu godinu na ovoj platformi, Rewindovi objavljeni proteklih godina postali su važni momenti u povijesti internet kulture, glazbe i filma pa se o njima priča i dan-danas.

Ove godine Rewinda nema, no to je tek vrh ledenjaka

Kako su to nedavno i službeno priopćili iz YouTubea, YouTube Rewinda ove godine neće biti. Ovu tvrdnju objašnjavaju uz činjenicu kako je pandemija COVID-19 virusa ušla u sve pore naših života, pa tako i u one virtualne, a zbog cijele situacije YouTube je odlučio kako neće objaviti ovogodišnju inačicu Rewinda, uz zahvalu kreatorima.

No, ovo je tek vrh ledenjaka cijele priče pa je ova vijest dijelu publike došla kao točka na i ogromne kontroverze zvane YouTube Rewind, a za koju je glavni krivac upravo platforma koja ga je i stvorila. Ipak, za shvaćanje cijele priče potrebno je napraviti nekoliko koraka unatrag.

Godina je 2010. i YouTube je upravo objavio popis 10 najgledanijih videozapisa

Upravo je tako Rewind i započeo. „YouTube Rewind 2010: Year in Review” naslov je videozapisa koji je kompilacija 10 najgledanijih videozapisa uploadanih na platformu u 2010. godini. A već se tada mogu primijetiti naznake onoga što će Rewind kasnijih godina i postati; zabavan video koji će odati počast legendarnim trenucima na platformi, ali i zahvaliti kreatorima zaslužnima za iste. Glazbeni tinejdžerski dani Justina Biebera te trailer za novi Twilight film samo su neki od trenutaka koji su obilježili 2010. godinu na platformi.

2013. i 2014. godina kao zlatno doba YouTubea

Kroz narednih nekoliko godina Rewind dotiče srž i postaje glazbeno-filmski spektakl koji zacrtava nove granice internet kulture.

Rewindovi 2013. i 2014. godine prepuni su legendarnih trenutaka, a hitovi poput  Macklemoreove stvari Can’t Hold Us, Daft Punkovog hita Get Lucky ili pak viralnog trenda Harlem Shake kojih se i u 2020. godini vrlo rado prisjećamo poslužili su kao podloga za ove inačice Rewinda.

Ono što je bitnije od samog Rewinda kao pojave je YouTubeov stav prema kreatorima, ali i publici. Brojke, lajkovi, pregledi, pretplatnici i vrsta sadržaja tada nisu bili važni, već je glavni naglasak stavljen na najveće trendove i viralne videozapise, dok je publici predstavljeno remek-djelo koje je svakom fanu internetske kulture zagrijalo srce.

Napreduj, ali nemoj zanemariti one zbog kojih postojiš

A kada se činilo kako YouTube sve više postaje platforma koja brine za svoje kreatore, sluša publiku i postaje mjesto harmonije između zabave, informiranja i uživanja u filmu i glazbi, YouTube je već stvarao plan kojim će poremetiti planove, i (svjesno) srušiti nešto što se gradilo godinama.

Umjesto da stane na stranu onih bez kojih platformi ne bi ni bilo, YouTube se okreće novom najboljem (ne)prijatelju – oglašivačima. Ova činjenica i ne bi bila toliko problematična da ju je YouTube odigrao na ispravan način; umjesto da postane mjesto od kojeg će profitirati i oglašivači i kreatori, platforma se godinama bori da postane mjesto prikladno svima. I tu počinju problemi.

Mnogi američki giganti poput Walmarta, Disneyja ili pak Amazona već su se nekoliko puta našli u središtu skandala kada se njihovo poslovanje reklamiralo na videozapisima koji promoviraju nasilje ili promiču govor mržnje. Do današnjeg dana brojimo i nekoliko „adpokalipsa” (sličnih skandala masovnih razmjera zbog kojih je YouTube izgubio milijune dolara i korisnika) koje su dodatno narušile već dovoljno potreseni odnos na relaciji oglašivač-kreator-publika, a čime je stvorena platforma na kojoj ne profitira niti jedna od strana.

Kako bi sačuvao obraz i zadržao oglašivače, YouTube ubrzo uvodi nova pravila (čitaj restrikcije) od kojih će profitirati jedino family-friendly kanali, a koji zapravo snimaju sceniran i umjetan sadržaj, dok će ostatak platforme marljivo raditi, no bez zaslužene pažnje i uz nepostojeću zaradu.

Nitko ne kontrolira Rewind

A onda se desila kobna 2018. godina. Rewind 2018. godine poslužio je kao ispušni ventil zbog čega je do današnjeg dana ostao zapamćen kao videozapis s najviše dislajkova na platformi, njih čak 18 milijuna.

YouTube je napravio ogromnu grešku kada je odlučio da će kroz tadašnji Rewind platformu predstaviti kao mjesto savršeno za oglašivače, a na način da ne vrednuje kreatore koji na leđima nose internet kulturu, a koji u objavljenom sadržaju imaju imalo kontroverze. Umjesto da u najboljem mogućem svjetlu prikaže kreatore poput Davida Dobrika koji je i danas ikona YouTube scene (iako na platformi više nije aktivan zbog očitih razloga), a koji je svojom pojavom uveseljavao preko 18 milijuna pretplatnika, rušio rekorde gledanosti i stvarao trendove, YouTube je u prvi plan stavio mainstream holivudske filmske zvijezde poput Willa Smitha koji nikako nisu povezani s YouTube scenom, pa čak ni internetskom kulturom.

U inačici Rewinda iz 2018. godine istaknuti su i trendovi poput planetarno popularne video igre Fortnite koja je s YouTubeom povezana jedino činjenicom da su neki YouTuberi streamali ovu igru na svojim kanalima, a pošto u 2018. godini nije postojalo ništa što je više family-friendly, YouTube je upravo Fortnite trend iskoristio u vlastitu korist.

YouTube scena prikazana u Rewindu i stvarna YouTube scena 2018. godine dva su različita pojma; iako je ključno osuditi rasistički, nasilnički ili bilo kakav drugi oblik neprimjerenog sadržaja, restrikcije koje je YouTube uveo kako bi se predstavio u svjetlu platforme koja je savršena za bilo kakav oblik oglašavanja rezultirala je činjenicom da milijunska publika izrazi svoje nezadovoljstvo odvojenošću između savršene slike i realne stvarnosti.

U ovom slučaju Rewind je samo simbol problematičnog okruženja u kojem se platforma nalazi i u ovom trenutku. Iako je Rewind iz 2018. godine nosio naziv „Everyone Controls Rewind”, čini se kako je jedinu kontrolu imao YouTube kada je odlučio sakriti sve probleme te u prvom planu predstaviti umjetne, forsirane i nepovezane zvijezde te trendove potpuno odvojene od publike i kulture, a s ciljem slanja poruke kako platforma funkcionira savršeno.

Puni krug u pogrešnom smjeru

Rewindom 2019. godine YouTube je napravio puni krug pošto je inačica iz 2019. izravna kopija verzije iz 2010. godine. Rewind 2019. zapravo je lista najgledanijih i najlajkanijih YouTube videozapisa i/ili pjesama u 2019. godini u kojoj ponovno izostaju elementi povezanosti s publikom, kreatorima i kulturom. Hrabar potez da YouTube pokuša udobrovoljiti publici je prošao bolje od prethodnika, no s gorkim okusom u ustima.

Ove godine Rewinda neće biti, a činjenica da je pandemija spriječila njegov nastanak možda je prikladan završetak kontroverze koja se gomilala godinama, a koja ni dan-danas nije riješena u potpunosti. Iako YouTube počinje pokazivati da mari za kreatore, publiku i kulturu, problemi s neprimjerenim sadržajem, komentarima, monetizacijom kanala i prikazivanjem reklama, nelogičnim copyright pravilima te općom suradnjom i komunikacijom na relaciji YouTube-kreator još nisu razriješeni. U svakom slučaju, Rewind će ostati zapamćen kao simbol jedne ere internetske kulture, a tek treba vidjeti u kojem će pravcu platforma krenuti narednih godina.

(Visited 144 times, 1 visits today)

Komentari