Marketing na YouTubeu: Milijunaši amateri
Kad marketing shvatimo kao komunikaciju, u smislu da komuniciramo vrijednost svog proizvoda ciljanoj publici, neće nam trebati predugo da zaključimo kako su društvene mreže plodno marketinško tlo. Prije deset godina shvatili su to Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim i u lipnju lansirali projekt koji će lančanom reakcijom postati jedna od najpopularnijih društvenih mreža – YouTube. Samo godinu dana kasnije kupuje ih Google za 1.6 milijarde američkih dolara i tako priča o tri skromna studenta koji su iz svoje garaže promijenili svijet poprima oblik još jedne američke lekcije o uspjehu. Prekretnica se događa 2007. godine kada marketinški potencijal uviđaju i krupnije ribe iz svijeta oglašavanja i po prvi puta se pojavljuje ono što danas znamo kao iritantne poluprozirne adove koji se razvijaju uobičajenim tokom kapitalizma (svugdje su, u stalnom pokušaju za okrenuti paru). No još je netko uočio ogroman potencijal ove društvene mreže.
Obični ljudi poput nas. I tako dolazimo do fenomena 21. stoljeća: amatera koji postanjem vlastitih videa u suradnji s YouTubeom zarađuju milijune. Ono što se može iskopati iz prilično škrtih izvora podataka jest da mreža ubire profit od nekih 45% od youtubera. I dok šefovi točne iznose kriju kao Nadan slike, zaposlenici su ugovorom obvezani na šutnju. Prave cifre je zato teško saznati, stoga je moguće pronaći podatke da se 1000 pogleda na videu plaća 1$, ali i da se isto toliko pogleda plaća 5$. Iznos najčešće varira obzirom na popularnost osobe koja dijeli materijal. Jer osim što zarađuju monetizacijom videa, popularni youtuberi postaju zanimljivi i oglašivačima i s njima opet postoje posebni dogovori o isplati, bilo da se radi o Cost per Click ili Cost per View mehanizmu. Iz istih razloga zarađuju distribucijom i prodajom robe pa postoji čitav niz youtubera koji recenziraju neki proizvod, za što su zapravo plaćeni, a time i svaki govor o objektivnosti pada u mutnu kapitalističku vodu.
Grubo smo ih podijelili na kategorije lifestyle (moda, šminka), umjetnost (recenzija filmova, knjiga, glazba), igrice (recenzija ili vođenje kroz iste uz komentiranje), komedija (hibrid stand-upa i kafanske priče) i edukativni (DIY, tutoriali za vježbanje i slično). U svijetu YouTubea oni su prave zvijezde s bazom fanova koje se ni bi posramile ni Kardashianke, s tim da njihova slava ipak ima neko pokriće. Sa psihloškog aspekta gledano, igraju upravo na kartu svoje anonimnosti. Predozirani celebrity kulturom više ne tražimo Marlyinke kojima ćemo se diviti ili J. Deanove za kojima ćemo patiti, već u skladu s reality-show pristupom kao da tražimo nekoga s kim ćemo se poistovjetiti, nekoga običnog poput nas samih tko će nas informirati ili nasmijati, nekoga kome vjerujemo. I tako principom jeftine psihologije velike kompanije ponovno zarađuju. Zarađuju i sami youtuberi:
10. VanossGaming 10,576,862 pretplatnika (2 mlrd pregleda) –> 1M$ – 8,3M $
9. Sky Does Minecraft 10,754,554 pretplatnika (2,5 mlrd pregleda) –>325,000$ – 2,6 M$
8. RayWilliamJohnson 10,825,220 pretplatnika (2,8 mlrd pregleda) –>168,000$ – 1,3 M$
7. TheFineBros 11,195,732 pretplatnika (2,5 mlrd pregleda) –> 623,000$ – 5M$
6. ERB 11,649,081 pretplatnika (1,5 mlrd pregleda) –> 419,000$ – 3,4M$
5. nigahiga 13,589,719 pretplatnika (2 mlrd pregleda) –> 201,000 $ – 1,6M$
4. Jenna Marbles 14,811,274 pretplatnika (1,6 mlrd pregleda) –> 171,000 $ – 1,4M$
3. Smosh 19,580,708 pretplatnika (4 mlrd pogleda) –>500,000$ – 4M$
2. HolaSoyGerman. 20,814,975 pretplatnika (1,6 mlrd pregleda) –> 326,000$ – 2,6M$
1. PewDiePie 33,698,476 pretplatnika (7,5 mlrd pregleda) –> 2,3M$ – 18,2M$
Nije sve tako sivo. Piva u priči je činjenica da se na ovaj način mogu izraziti zaista talentirani mladi ljudi koji su svoju priliku sami stvorili. Bilo da je postanje na YouTubeu samo odskočna daska ili jedini način operiranja, neki od njih osim zarade poznaju i kvalitetu. Nažalost, Hrvatska je ipak premalo tržište za ovakav način zarade, a postoji i problem jezične barijere. No to nije spriječilo duhovitog Amerikanca srpskog podrijetla da nasmije cijeli svijet, pa ne vidimo zašto bi i vas. Sporadični slučajevi (većinom beauty savjeta) postoje i kod nas i u susjednim zemljama, no još uvijek čekamo svoju Jennu Marbles. Da, baš NJU, jer ćete primijetiti da je na ovoj listi najbogatijih ona jedina žena, i to komičarka, ostalo su većinom gameri.
Možda upravo u komediji leži naša prilika, jer duhovit narod svakako jesmo. Samo da se ostavimo političke korektnosti i lažne pristojnosti, pa ako već ne na filmu, da nasmijemo sebe i druge na YouTubeu. I onda nas za to plate.