Istaknuto
06.08.2020.

Vrijeme čitanja: 2 minute Limbo je igra bez priče, bez dijaloga i bez uputa na ekranu. Istovremeno, Limbo je jedna od najposebnijih igara svih vremena.

05.08.2020.

Vrijeme čitanja: 2 minute Nisu baš svi otišli na godišnji odmor, uspjeli smo pronaći nekoliko novih singlova od kojih će samo jedan postati singl tjedna.

Film

Potraga za glavnim likom (“Lada Kamenski”, S. Hribar i M. Šantić)

20.07.2018. Iva KolarFoto: trailer screenshot
Vrijeme čitanja: 4 minute

Film Lada Kamenski, iako naslovljen po ženskom, započinje sa svojim muškim protagonistom, ali film Sare Hribar i Marka Šantića vrlo brzo i diskretno fokus okreće na žensku stranu priče. Nisu česti slučajevi u kojem mlada autorica uspije dobiti priliku ispričati priču s čak tri protagonistice, no Sari Hribar je u uz redateljsku pomoć Marka Šantića to pošlo za rukom te je na ovogodišnjem Pulskom filmskom festivalu dobila priliku prikazati svoj vrlo zanimljiv uradak u kojem vješto isprepliće nekoliko razina priče na naizgled veoma jednostavan način, s konstantnim fokusom na ženskim likovima.

Tko je Lada Kamenski?

Filmski redatelj Frano (Frano Mašković), ponukan iskustvom svoje tete u tvornici Kamensko, radi svoj prvi dugometražni film na temu propasti krojačkog poduzeća. Stvara fiktivan lik Lade Kamenski te nakon audicije na nekonvencionalnu i opuštenu probu u svoj stan poziva tri renomirane hrvatske glumice (Ksenija Marinković, Nataša Dorčić i Doris Šarić-Kukuljica).

Iako ga smatraju neobičnim, tri glumice se odazovu pozivu, sretne što imaju priliku dobiti ulogu iako više nisu u cvijetu mladosti, ali nesvjesne da će ih biti više od jedne istovremeno. Jednom kada shvate da se nalaze u situaciji u kojoj se gotovo bore za svoj život, stvari se počnu razvijati u smjeru koji nitko od uključenih nije očekivao. Sve tri britka jezika, pune iskustva, ali i želje da dobiju posao te ponukane marokanskim vinom, kreću  se nadmetati, kako jedne drugima iza leđa, tako i direktno u lice, a usred svega se nalazi osupnuti Frano, koji je možda zagrizao prevelik zalogaj i sada ga ne može progutati.

lada kamenski

Foto: trailer screenshot

Ispreplitanje fiktivnog i privatnog

Lada Kamenski vrlo je zanimljivo ostvarenje, inovativno na suptilan način. Vrlo je jaka metatekstualna komponenta filma, jer kao glavnu radnju koristi ono što je inače iza kamere, čak i prije nego što se kamera uopće pojavljuje, odnosno prikazuje stvaranje filma od audicije, čitanja scenarija do probe, što gledatelj inače nema prilike vidjeti. Koriste se prava imena glumica i glumca, zbog čega film dobiva i dokumentarni ton, no film ipak izbjegava potpunu prevlast te strane.

Isprepletenost fikcije i „stvarnosti“ vrhunski izvode upravo tri protagonistice, svojim prebačajima iz improvizacije i glume u stvarnost, jednako zbunjujući i svog redatelja i nas kao publiku. Stopljenost fiktivnog i privatnog tako se može pratiti na tri razine, odnosno ono što dolazi iz „naše“ stvarnosti, ono što dolazi iz stvarnosti glumica kao likova i ono što dolazi iz uloge za koju se glumice u filmu bore. Svatko je u redateljev stan donio svoje probleme, uključujući i samog redatelja, te ih na neki način uklopio u čitavu izvedbu, obogaćujući tako radnju pikantnim detaljima.

Osim što se izbjegava pretjerana dokumentarnost filma, vrlo vješto se zaobilazi i politiziranje te melodramatičnost u koje se lako moglo upasti ulaskom u socijalnu tematiku. Neke će možda film navesti na usporedbu kolektiva radnica u tvornici Kamensko i nedaća kroz koje moraju prolaziti glumice, smatrajući da su to dvije potpuno suprotne strane. Film, međutim, tu usporedbu vješto iznosi, koristeći propast Kamenskog tek kao pokretač radnje, a zapravo se fokusirajući na glumice i proces nastajanja filma te se koncentrira na ono što je problematično kod zaposlenja žena u kojem god se kadru one našle. Scene audicija triju glumica posebno su zanimljive jer su vrlo umješno montirane između scena u stanu redatelja te produbljuju dramu koja se ondje odvija.

Neusiljeni feminizam

Scenarij filma pisala je Sara Hribar i ženska je perspektiva vrlo vidljiva od samog početka. No njen scenarij, kao ni izvedba glumica, ni u jednom trenutku ne zapadaju u propagandu, već vrlo prirodno i gotovo neobavezno komentiraju kako stoje stvari u njihovom zanimanju, ali kroz šalu i zadirkivanje, u što često uključuju povlaštenu poziciju redatelja u filmskom svijetu.

lada kamenski

Foto: trailer screenshot

Humor ove priče baziran je na ozbiljnoj tematici, zbog čega je i pun te neusiljen, a obogaćen je i obračunom triju karaktera protagonistica. Svaka od njih lik Lade Kamenski interpretira sukladno onome kakve su one: Ksenija Marinković bi učinila bilo što da se domogne uloge te gazi preko svih drugih, Nataša Dorčić se ne libi iskoristiti svoje zavodničke sposobnosti, a Doris Šarić-Kukuljica na ulogu gleda patnički i kao da je nije dostojna. One tako zapravo cijeli film igraju jedna protiv druge, u borbi za opstanak, ne udružujući se, već pomno kalkuliraju i pokušavaju predvidjeti poteze ostalih s osmijehom na licu i nožem iza leđa, često ostavljajući šepavog Franu začuđenog u pozadini.

Ograničeni prostor u kojem se likovi kreću, a koji varira između stana redatelja Frane i prostorije za audiciju (koju zapravo ni ne vidimo jer su audicije prikazane krupnim planom glumica), dodaje osjećaj napetosti i zarobljenosti svih likova, zbunjuje i naglašava neugodu zbog međusobnog nepoznavanja likova i prostora, a koja se onda nastoji razbiti konzumiranjem alkohola, što cijelu ovu neobičnu situaciju dodatno začini i zagrije.

Ovo nije priča o Kamenskom

Lada Kamenski nije socijalna drama koja se bavi teškim životnim situacijama radnica tvornice Kamensko. Ovo je zapravo priča o filmskoj industriji, o poteškoćama pronalaska načina da se nešto ispriča, o borbi za opstanak i zapravo prikazuje suprotnosti između dva kolektiva koja se u filmu spominju, jer se u jednom žene udruže kako bi opstale, a u drugom rogovima idu jedna na drugu.

Film je vrlo jednostavno postavljen, sa samo četiri lika koja dominiraju cijelom pričom, a radnja se odvija na jednom prostoru, zbog čega se psihološka strana priča dodatno pojačava. Scenarij filma je iznimno jak te upotpunjen prirodnošću svih glumaca – dosjetljive i britke replike popraćene su govorom tijela, a izmjena između scena u stanu i krupnih planova s audicija filmu daje dobru dinamiku.

Iako naizgled priča o Kamenskom, film je zapravo prikaz borbe svakog stvaratelja u potrazi za svojim djelom, načinu ukalupljivanja i prenošenja ideje iz glave u medij, sa suptilnim doskočicama i komentarima na socijalne i ideološke prilike u neposrednoj okolini.

(Visited 429 times, 1 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(5 votes, average: 4.000 out of 5)

Komentari